Beskytt lakken, mot rustne bremse deler og understellsbehandling. Hva synes du?

Startet av Sai, onsdag 23. mars 2022, klokken 10:50

« forrige - neste »

Sai

Jeg vet at dette i stor grad er en smakssak.
Men jeg vil gjerne samle meninger.
Først vi bør ta i betraktning at produsenten av biler vurderes en rimelig levetid for sin produkt. Så  har de testet delene under forskjellige forhold. + Og vi vet alle at Norge har spesielle værforhold. Og politikken med å salte gatene, spesielt i Oslo, har dreper bildeler.

Endelig skal vi tar bilen på fredag.
Vennene mine anbefaler meg å bruke fargebeskyttelse.
Samme som lakkforsegling eller CERAMIC polering
Det er mange firmaer reklamere sin produkt for kjemiske produkter som de mener hjelper ! min mening er dette bare markedsføring, og jeg tviler sterkt på effektiviteten, spesielt i det lange løp. Og garantien de gir er ikke mer enn en spøk! ‌
Bitumen under bilen ?!  Eller foliering. (kanskje til beskytte mot steinsprut dette er rimeligere enn de andre behandlingene) 
Eller andre type behandlinger som jeg ikke er klar over.
Disse har selvfølgelig effekter, men med tanke på kostnader, oppstår spørsmålet om dette beløpet vi betaler er verdt forholdet til effektiviteten?
Jeg selv, foretrekker å bruke disse pengene på vanlig vask og polering.
Hva er deres mening eller bedre å si, hva er din erfaring i denne forbindelse?

Hallgrim86

Sitat fra: Sai på onsdag 23. mars 2022, klokken 10:50
Jeg vet at dette i stor grad er en smakssak.
Men jeg vil gjerne samle meninger.
Først vi bør ta i betraktning at produsenten av biler vurderes en rimelig levetid for sin produkt. Så  har de testet delene under forskjellige forhold. + Og vi vet alle at Norge har spesielle værforhold. Og politikken med å salte gatene, spesielt i Oslo, har dreper bildeler.

Endelig skal vi tar bilen på fredag.
Vennene mine anbefaler meg å bruke fargebeskyttelse.
Samme som lakkforsegling eller CERAMIC polering
Det er mange firmaer reklamere sin produkt for kjemiske produkter som de mener hjelper ! min mening er dette bare markedsføring, og jeg tviler sterkt på effektiviteten, spesielt i det lange løp. Og garantien de gir er ikke mer enn en spøk! ‌
Bitumen under bilen ?!  Eller foliering. (kanskje til beskytte mot steinsprut dette er rimeligere enn de andre behandlingene) 
Eller andre type behandlinger som jeg ikke er klar over.
Disse har selvfølgelig effekter, men med tanke på kostnader, oppstår spørsmålet om dette beløpet vi betaler er verdt forholdet til effektiviteten?
Jeg selv, foretrekker å bruke disse pengene på vanlig vask og polering.
Hva er deres mening eller bedre å si, hva er din erfaring i denne forbindelse?

Jeg gikk i helgen over en bil med matt folie, gjennomsiktig PPF over grå standardlakk fra Tesla. Noen små kosmetiske feil var det, men det skulle utbedres av firmaet som la det på. Jeg så tydelig stein og metall som satt i folie, ikke i lakken som det ville ha gjort. Overflaten var fin etter en vinter med lite vask og vedlikehold, synes det så riktig bra ut også.

Dette betalte personen som eier bilen 45k for eller noe, men da fulgte det med endel dilldall innvendig. [attachment id=0 msg=1041955]


tmn

Lakkforsegling legges for å gjøre renholdet enklere, mtp. vasking og tørking. Med en forsegling, feks. keramisk, så vil overflaten ha en mer vannavstøtende effekt. Men du vil uansett få en statisk hinne utenpå bilen som du må ha berøringsvask på uansett. Legger ikke forsegling for å beskytte lakken mot steinsprut, det er i så fall bare fusk fra de som legger det om de mener så.

Foliering hjelper mot direkte impact av steinsprut, folien blir jo skadet den også, men da er det et fysisk lag med folie utenpå lakken som beskytter.
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021


førategangtesla

Jeg har full ppf på min MYP og det var allerede dagen etter utlevering, 13 mnd gammel og den er strøken selv etter snart 2 vinter  :+1:  noen små merker hvis jeg går helt tett på, men lakken under er ny og strøken fortsatt. Mye penger med 40k, men man får ikke bedre beskyttelse. Fordelene er at bilen er super å holde ren, ofte så holder det å bare skylle ren med høytrykk. Bilen ser nypolert ut året rundt og eventuelt småriper forsvinner i sola da folien er selvreparerende til en viss grad.

Om det er verdt det må være opp hver enkelt, men det har gitt meg ro i sjela og jeg slipper å tenke på steinsprut.

Jeg har også foretatt antirustbehandling på min, lanolinbehandling. I tillegg så har jeg disse ekstra plastdekslene som beskytter alle disse stedene i hjulkassene som er bart stål med kun et tynt lag med lakk for å slippe å sandblåse.


Radial

Ingen bil varer evig, men en bil med understellsbehandling som er utført riktig varer alltid lengst.

Nå skal det sies at akkurat Tectyl/Bitumen har vist seg å være en falsk trygghet.
Bitumen er ikke aktiv, blir ganske stiv, og ved det minste skade gis det mulighet for vann å snike seg mellom Bitumen og metallet det skal beskytte.

Voks baserte midler har derfor i stor grad overtatt for bitumen, da disse ikke herder og blir harde, og derfor beskytter bedre og lengre.

Alternativt har man Lanolin fett (sau), det er ett aktivt stoff som kryper over alt (ut lister og oppover lakk,mm) og gir skikkelig dårlige vekstvilkår for eventuell påbegynt rust.

Sistnevnte er derfor best egnet til gamle biler med rust, da sitter stoffet mye bedre...for det vaskes veldig fort av, og derfor selges gjerne disse ekstra innerskjermene sammen med produktet.
Hadde Lanolin på de gamle bilene.det var no HERK å ta på (behandlet en bil selv), det lukta sau store deler av første sommer, måtte parkere ute første sommer fordi det dryppa når det var varmt, og det meste man la på ble fort spyla bort i hjulhusene.
Men bilene rusta ikke mer etter behandlingen, bank i bordet🙂

Det lukter ikke godt av nybehandlet Mercasol bil heller, men det drypper ikke og vaskes ikke bort, og man får muligheten for støydemping i tillegg.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

førategangtesla

Lanolin lukter definitivt sau ja  :laugh: ganske kraftig første uken, men deretter så er det bare et par uker med en mild odør av gård. Ikke vond lukt, men litt spesiell  :laugh: jeg har tidligere hatt biler som kommer fra tectylbehandling og jeg kan ikke si at det lukter spesielt godt, dog lukter det kortere.

Den første måneden så ble det litt vask av bil, fordi fluidfilm kryper inn, gjennom og opp overalt, det kryper opp skjermer, gjennom karosserisprekker, gjennom blinklys/kamera på skjermene og opp faktisk  :laugh:

Så jeg tenker meg gjerne at fluidfilm kryper inn alle veier under bilen også, inn i sprekker og karosseri skjøter etc, gjennom og inn i doble plateskjøter etc. Minuset er at det er mykt, men det er jo til en viss grad positivt også, for hvis her skulle bli et fysisk treff fra en stein etc så har middelet evne til å krype tilbake over dette stedet. Definitivt lurt å få montert disse ekstra plast dekslene.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA