Hovedmeny

Kjøring på glatte vinterveier

Startet av TerjeFjern, fredag 15. desember 2023, klokken 12:44

« forrige - neste »

Klykken

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 23. januar 2024, klokken 13:05Jeg har enda til gode, nå på min tredje vinter med Model Y, å oppleve dette problem
Samme her. Meget forutsigbar bil, og utmerket at bakenden logrer ved utfordrende føre. Framkommelighet som en tanks med terrengmodus aktivert. Bor i midtnorge på bøgda og opplever alle sesonger flere ganger ila. en vinter. Aldri noe stort problem med Y.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

RJK

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 23. januar 2024, klokken 12:54
Sitat fra: Handyman på tirsdag 23. januar 2024, klokken 12:40Når du får varsel først etter at alt veigrep er brukt.... så har du et problem.
Selvfølgelig, så dette er som det alltid har vært.

Fakta er at en bil med drift / regen på fire hjul alltid vil ha bedre grep under akselerasjon eller bremsing, sving eller ikke enn 2WD. Det er kun hvis man triller at 2WD og AWD kan ha samme fart i en sving.

SNIP
Her er en av de vanlige feilene. Alle biler bremser på 4 hjul, så ved bremsing er i utgangspunktet alle biler likestilt. Det er kun ved fremdrift at du essensielt får en fordel ved gassing, da det blir mindre krefter per punkt når det er fordelt på 4 punkter, enn der bilen kun bruker 2 for å gå fremover.

Ved regen får du riktignok en fordel i starten, dersom den faktisk bruker alle 4 hjulene. Men regenerer den bare på 2, så vil jo mekaniske bremser slå til raskere, ev. på de med 4WD tilgjengelig, så kan de aktivere begge/alle tre motorene og så regenerere på alle 4, før man kaster bort energi på fysiske bremser.

Jeg ser du hva du tenkte, så jeg innser at feilen ikke er like stor, men man må jo og sammenligne med biler som ikke har regen som opsjon, som jeg personlig oppfatter som synd.

Jeg tror og er overbevist om at man lettere gjenvinner kontroll ved at nedbremsing starter raskere på biler med regen, i tillegg til at ASC/ABS reagerer mye kjappere dersom driften er elektrisk og man har regenerering som en tilleggsfaktor i regnestykket.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på tirsdag 23. januar 2024, klokken 13:22Her er en av de vanlige feilene. Alle biler bremser på 4 hjul, så ved bremsing er i utgangspunktet alle biler likestilt. Det er kun ved fremdrift at du essensielt får en fordel ved gassing, da det blir mindre krefter per punkt når det er fordelt på 4 punkter, enn der bilen kun bruker 2 for å gå fremover.

Ved regen får du riktignok en fordel i starten, dersom den faktisk bruker alle 4 hjulene. Men regenerer den bare på 2, så vil jo mekaniske bremser slå til raskere, ev. på de med 4WD tilgjengelig, så kan de aktivere begge/alle tre motorene og så regenerere på alle 4, før man kaster bort energi på fysiske bremser.

Jeg ser du hva du tenkte, så jeg innser at feilen ikke er like stor, men man må jo og sammenligne med biler som ikke har regen som opsjon, som jeg personlig oppfatter som synd.

Jeg tror og er overbevist om at man lettere gjenvinner kontroll ved at nedbremsing starter raskere på biler med regen, i tillegg til at ASC/ABS reagerer mye kjappere dersom driften er elektrisk og man har regenerering som en tilleggsfaktor i regnestykket.
Her var det snakk om regen og akselerasjon på 2WD vs AWD, og ikke bremsing med mekaniske bremser i det hele tatt. Ikke i noe tilfelle vil 2WD ha bedre grep, den vil i de fleste tilfeller ha dårligere grep.

Fordelen med 2WD er at man blir oppmerksom på at det er glatt tidligere, men man har mindre marginer gitt samme fart. Kjører man fortere med AWD blir jo marginen brukt opp.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 23. januar 2024, klokken 12:54
Sitat fra: Handyman på tirsdag 23. januar 2024, klokken 12:40Når du får varsel først etter at alt veigrep er brukt.... så har du et problem.
Selvfølgelig, så dette er som det alltid har vært.

Fakta er at en bil med drift / regen på fire hjul alltid vil ha bedre grep under akselerasjon eller bremsing, sving eller ikke enn 2WD. Det er kun hvis man triller at 2WD og AWD kan ha samme fart i en sving.

Når ett hjulpar slipper minsker friksjonen der vesentlig, og det siste hjulparet må ta seg av resten. Det er derfor ESP er ett hjelpemiddel, ikke magi. Når bakhjulene slipper har man allerede brukt av reservene, og man må sette sitt lit til at ESP redder dagen. Bedre å ha større marginer i utgangspunktet.
Det som er det viktigste er hvor mye veigrep man har i reserve i det man oppdater at det er glatt. Med regen bak så oppdager man gjerne dette før svingen slik at man kan senke farten tilstrekkelig, mens man med AWD øker risikoen for å oppdage det i selve svingen med svært lite veigrep i reserve. Det kan utgjøre en vesentlig forskjell.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA