Lastbalansering lader en bil omgangen?

Startet av vinterdekk, mandag 08. januar 2024, klokken 07:20

« forrige - neste »

vinterdekk

Vi har 30 amp (32 amp kurs?), trefas på IT nett, inn. Ladeboksen er konfigurert til å gi enfas til bil, men skal være i stand til å gi trefas til biler som støtter dette dersom trefas slåes til auto. Jeg får 6,6 kW. Oppdaget nylig at bilen blir satt i kø når en bil starter lading før meg, så der gikk planen min om å lade til gitte tidspunkter ut av vinduet. Garasjerekken vil maksimalt få fire ladebokser. Jeg har kun brukerrolle i anlegget.

Kan ikke Easee lastbalansering lade flere biler samtidig på IT trefas?

Tilleggspørsmål: Burde jeg spørre om jeg kan få trefas til bil så jeg får en ekstra kW i ladehastighet? VW ID.4 skal kunne utnytte trefas IT men det er ikke så stor forskjell i hastighet etter hva jeg forstår.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

Det kommer helt an på hvordan det er satt opp, men for privat oppsett av laderne, så vil maks 3 bokser kunne settes opp samtidig på en kurs, og da er den ene Master, og de to andre slave.

Anleggseier bestemmer hva som skjer om en eller to andre biler kobler til, enten full pri på master til denne er fulladet, eller at alle får hver sin fase.

I borettslaget vil nok anleggseier i utgangspunktet være negativ til å prioritere den ene fremfor den andre, men populært så settes dette opp til å fordeles dynamisk. Og da kan det være effektbegrensninger satt som gjør at man ikke får så mye om flere biler er koblet til.

Det siste er egentlig uavhengig av om det er Easee eller andre produsenters bokser.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Kjenner ikke Easee i detalj.

Har admin tilgang på Zaptec Pro anlegg med nesten 50 ladebokser.
Der settes ingen i kø før tildelt effekt kommer ned til 6-7A.

Effekten blir justert opp og ned dynamisk. Kobler flere seg på, da justeres det ned, blir biler koblet ifra, eller er ferdig å lade justeres det opp.

Den kommunikasjon som benyttes mellom bil og ladeboks idag er 12V PWM Pilot signal. Denne kommunikasjon tilbyr kun enveis informasjon fra ladeboks til bil om hvor mye strøm, i ampere bil kan trekke. Ingen informasjon om hvor mye strøm bilen faktisk trenger for å være ferdig ladet.

Når støtte for ISO 15118 kommer på både biler og ladebokser vil det bli mulig å tildele effekt mer "smart" ved at ladeboks kan få vite hvor mye strøm en bil "mangler" og til hvilken tid, kan prioritere mer riktig.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

vinterdekk

#3
Takk for alle svar. Jeg forsøkte å spørre elektrikeren, som var hyggelig å sjekket innstillingene på anlegget for meg, denne står oppført med dynamisk lastbalansering. Jeg tenker jeg bare får følge litt med på om køen på ladeanlegget var en engangshendelse eller ikke. Ladeanlegg blir en sort boks når man har begrensede rettigheter. :)
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Ulvis

Det er eit spørsmål om lastbalanseringa kun tek omsyn til om forsyningskurs blir overbelasta og regulerar ned dersom øvrig forbruk er for stort , eller om den også deler tilgjengelig effekt på tilkopla bilar samtidig.
På eit 3x32A IT anlegg vil det i praksis kun vere effekt til 1 bil i gangen dersom den blir tildelt maksimal effekt (feks 7kW).
Dette fordi 1-fase koplingane deler faseleiarar, så om eit 'par' feks mellom fase 1 og 2 dreg 32A så er det ikkje plass til 32A i fase 2 og 3, då ville det  bli rundt 55A i sum i fase 2. (32 x 1.73 = 55, ikkje 64 pga faseforskyving)

Om du skulle be om 3-fase får du ca 12% ekstra, men vil blokkere andre. Det er jo her ikkje så nøye sidan andre i praksis er blokkerte likevel.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

vinterdekk

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på tirsdag 09. januar 2024, klokken 23:02Det er eit spørsmål om lastbalanseringa kun tek omsyn til om forsyningskurs blir overbelasta og regulerar ned dersom øvrig forbruk er for stort , eller om den også deler tilgjengelig effekt på tilkopla bilar samtidig.
På eit 3x32A IT anlegg vil det i praksis kun vere effekt til 1 bil i gangen dersom den blir tildelt maksimal effekt (feks 7kW).
Dette fordi 1-fase koplingane deler faseleiarar, så om eit 'par' feks mellom fase 1 og 2 dreg 32A så er det ikkje plass til 32A i fase 2 og 3, då ville det  bli rundt 55A i sum i fase 2. (32 x 1.73 = 55, ikkje 64 pga faseforskyving)

Om du skulle be om 3-fase får du ca 12% ekstra, men vil blokkere andre. Det er jo her ikkje så nøye sidan andre i praksis er blokkerte likevel.


Takk for svar. Om jeg forstår deg rett så kunne vi spurt om maksimal effekt kan justeres ned til 3,3kW for å teste om to biler da vil lade samtidig? Dersom denne begrensingen blir plagsom.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

TB

Vil tro Easee skal klare å justere ned effekten. Mulig det bare tar litt tid før ladingen kommer igang?

På Zaptec Pro anlegg jeg lader på merker jeg noen ganger det kan ta opp mot 2 minutter før lading starter.
Årsaken er trolig Zaptec Pro ladeboksene stopper lading på andre ladende biler, og justerer ned strøm trekk.
Dette tar litt tid.

Ser på app til bilen at lading kan bli stoppet og startet flere ganger i løpet av kvelden og natten når bilen lader.
Kan også hente ut en graf over ladingen, som da viser effekten har blitt justert flere ganger.

Før, når det var få biler som ladet var det ikke ofte det ble justert.

Å justere ned maks effekt kan fungere, men ulempen er en aldri kan få mer enn maks, selv når en er alene på anlegget.
Hensikten med dynamisk justering er å utnytte anlegget best mulig.
På større anlegg er det helt nødvendig, det vil bli for kostbart å øke effekten inn. Alle lader ikke alltid, trenger ikke 1 til 1 tildelt effekt.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Ulvis

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 10. januar 2024, klokken 07:43Takk for svar. Om jeg forstår deg rett så kunne vi spurt om maksimal effekt kan justeres ned til 3,3kW for å teste om to biler da vil lade samtidig? Dersom denne begrensingen blir plagsom.
Ja, det kan du teste. Det blir til slutt ei vurdering om ein vil ha lavare effekt og deling, eller høgare effekt og køing. Med 16A 1-fas setting vil du kunne lade 3 bilar samtidig. Ca 11-12 kW totaleffekt i anlegget og 3 x 28A i felles faseleiarar.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

vinterdekk

#8
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 10. januar 2024, klokken 22:55
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 10. januar 2024, klokken 07:43Takk for svar. Om jeg forstår deg rett så kunne vi spurt om maksimal effekt kan justeres ned til 3,3kW for å teste om to biler da vil lade samtidig? Dersom denne begrensingen blir plagsom.
Ja, det kan du teste. Det blir til slutt ei vurdering om ein vil ha lavare effekt og deling, eller høgare effekt og køing. Med 16A 1-fas setting vil du kunne lade 3 bilar samtidig. Ca 11-12 kW totaleffekt i anlegget og 3 x 28A i felles faseleiarar.
Takk, interessant informasjon. Det høres ut som at lav effekt utnytter kursen bedre når det kommer flere brukere i garasjerekken. Og enda bedre dersom effekten går ned dynamisk fra 32A enfas til 16A enfas når to+ biler lader. (Basert på informasjonen her, jeg prøver å henge med så godt jeg kan.)
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Ulvis

Ja, fulldynamisk burde Easeeanlegget regulere ned frå 32A til 16A for 2 bilar samtidig. Og om du har LEAF som går gradvis ned frå full effekt til den lunkar rundt 4-5 ampere over siste del av ladinga, burde anlegget sleppe opp tilsvarande for dei andre ladeboksane.
Men eg kjenner ikkje Easee godt nok til at eg veit kor du stiller inn denne funksjonen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

TB

Slik jeg tenker, Easee og Zaptec er konkurrenter, men utviklet av noen av de samme folkene.

Virkemåten er trolig mye lik. På Zaptec anlegg kan du legge inn minimum effekt på enkelte ladebokser, og sette høyere prioritet på utvalgte ladebokser. Men, grunnleggende dynamisk regulering er som standard på.

Det virker dermed pussig at Easee anlegget ønsker å lade bilene etter tur, i stedet for samtidig.
Kan det være tastet inn en uheldig verdi et sted, som gjør en eller flere av ladeboksene har for høy prioritet?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

vinterdekk

#11
Sitat fra: TB på torsdag 11. januar 2024, klokken 21:38Kan det være tastet inn en uheldig verdi et sted, som gjør en eller flere av ladeboksene har for høy prioritet?

Godt spørsmål. For øyeblikket får jeg 19A enfas (4.1kW), og status i appen sier lading er begrenset på grunn av lastbalansering mellom bygning og tilkoblede kjøretøy.

I romjulen har jeg hatt rundt ~28-32A (6.6kW) og ingen begrensninger. Og tidligere har jeg hatt rundt 19-20A (4.1kW) med en annen ladekabel, også da har app korrekt gitt tilbakemelding; at kabel var begrensningen. Jeg vet lite om anlegget med bare brukerrettigheter men Easee appen gir mye nyttig informasjon om flaskehalser.

Begrensning på grunn av lastbalansering er en statusmelding jeg ikke kan huske å ha sett tidligere, så noe er forskjellig i denne ladeøkten ift. tidligere. Det gir jo litt håp om at vi unngår kø.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA