Hovedmeny

Bilvask

Startet av Andreas84, torsdag 31. august 2023, klokken 17:08

« forrige - neste »

geear

Unngå Prickbort på lyktene.

Men siden jeg aldri bruker maskinvask, er det sånn at voksen klarer å motstå behandlingen den får i maskinvask, eller er den i praksis borte etter hver gang?

Mobileum

Hvis det er pH som er den eneste synderen Tesla bryr seg om, så er Prickbort klarert. Den har en pH på bare 7.

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Ferry

Surfex HD har ph 13, ifølge databladet. Riktignok skal den tynnes ut, men det gjøres vel i vaskehaller også. Voks/beskyttelse slites mer jo mer det vaskes. Men slites av å kjøre også.

Lucaria

#33
Ja det "slites" hvis man ikke vasker og. Dvs møkk, salt osv "etser". Ellers så kunne man jo vokse 1 gang og så vente med vask til våren så er bilen som nyvokset  :laugh:

Det var faktisk noen på Detailersclub som hade testet hvor sterk Surfex han kunne bruke før voksen ble borte og jeg husker ikke tallene nå men det kunne kjøres rimelig starkt før man oppdaget forskjell.

Jeg tror det er kombinasjon av møkk som etser, kjemi, og mekanisk berøring som sliter.

Datablad Surfex sier:
1:20-1:40 Forvask
1:5-1:10 Fjerne gamle voks- og poleringsrester før ny voksing

Klykken

Sitat fra: Lucaria på mandag 27. november 2023, klokken 12:50Det var faktisk noen på Detailersclub som hade testet hvor sterk Surfex han kunne bruke før voksen ble borte og jeg husker ikke tallene nå men det kunne kjøres rimelig starkt før man oppdaget forskjell.

Jeg tror det er kombinasjon av møkk som etser, kjemi, og mekanisk berøring som sliter.

Datablad Surfex sier:
1:20-1:40 Forvask
1:5-1:10 Fjerne gamle voks- og poleringsrester før ny voksing
Kommer helt an på voksen. Organiske vokser uten teflon (PTFE eller hva den nå er) reagerer nok på sterk surfex, men syntetiske hybridvokser som Soft99 Fusso bukker ikke under av hvass Surfex.

Det som sliter bort voks og lager riper er mekanisk slitasje fra skitt som ligger på og dras av lakken, samt berøring. Kjemisk slitasje også selvsagt, men erfaringsmessig vil jeg si det sliter mindre.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

turfsurf

Sitat fra: Lucaria på mandag 27. november 2023, klokken 12:50Ja det "slites" hvis man ikke vasker og. Dvs møkk, salt osv "etser". Ellers så kunne man jo vokse 1 gang og så vente med vask til våren så er bilen som nyvokset  :laugh:

Har tenkt litt på det når jeg har sett bilen stå ute dekket av is på hytta. Hvis man bor ett sted hvor det ikke saltes og det er kaldt gjennom vinteren kan man jo bare vaske bilen og spyle den med vann ute i kulda. Ett tykt islag beskytter jo godt :)
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lucifer-

Kanskje ikke så aerodynamisk... :)

Lucaria

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 28. november 2023, klokken 17:16
Sitat fra: Lucaria på mandag 27. november 2023, klokken 12:50Ja det "slites" hvis man ikke vasker og. Dvs møkk, salt osv "etser". Ellers så kunne man jo vokse 1 gang og så vente med vask til våren så er bilen som nyvokset  :laugh:

Har tenkt litt på det når jeg har sett bilen stå ute dekket av is på hytta. Hvis man bor ett sted hvor det ikke saltes og det er kaldt gjennom vinteren kan man jo bare vaske bilen og spyle den med vann ute i kulda. Ett tykt islag beskytter jo godt :)

Coating av is, jeg liker det!  :laugh:

Klykken

Finnes mange eksempler av nedisete biler. Temmelig umulig å komme seg inn i bl.a.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

turfsurf

Sitat fra: Klykken på torsdag 30. november 2023, klokken 15:02Finnes mange eksempler av nedisete biler. Temmelig umulig å komme seg inn i bl.a.
Egentlig ikke. Har hatt Tesla (siden 2013) og andre biler med rammeløse dører som har vært nediset innimellom (underkjølt regn), og det har ikke vært fryktelig vanskelig. Forvarming + skrape kredittkort langs bunnen av vinduet på døren har holdt. En gang måtte jeg ty til pose med varmtvann.

Hvis du ikke mener mere nediset i flere uker da, med mange cm med islag. Da sliter man nok :)
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på torsdag 30. november 2023, klokken 20:46
Sitat fra: Klykken på torsdag 30. november 2023, klokken 15:02Finnes ...

Hvis du ikke mener mere nediset i flere uker da, med mange cm med islag. Da sliter man nok :)
Stemmer det du sier og det gjelder mange bilmerker.

Du har sett den reklamen på TV om han som ender med å stå pisse på bil låsen midt på vinteren. Herlig uansett hvilken bil det er. 
Det er skikkelig humor.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA