Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Offisielle norske priser & spesifikasjoner Tesla Model S

Startet av Mr.Zero, torsdag 20. desember 2012, klokken 18:45

« forrige - neste »

sven erik

en får ikke dobbelt  men ca 40%  jeg selv fikk ca 6-7 mil i fjor vinter med i-miven  i år med samme bil  men med disel varmer får jeg 10 mil  samme kjøring å  så en får en ok  strekning å en får mye varmere bil å ja kjører man langt med bilen er det lønsomt nå når hurtigladerne byner å koste penger er det jo  en del å spare  og i tilegg kan en bruke varmeren  når en hurtiglader

foxy

Sitat fra: sven erik på onsdag 05. desember 2012, klokken 12:53
en får ikke dobbelt  men ca 40%  jeg selv fikk ca 6-7 mil i fjor vinter med i-miven  i år med samme bil  men med disel varmer får jeg 10 mil  samme kjøring å  så en får en ok  strekning å en får mye varmere bil å ja kjører man langt med bilen er det lønsomt nå når hurtigladerne byner å koste penger er det jo  en del å spare  og i tilegg kan en bruke varmeren  når en hurtiglader

60 vs 100 er 66%  - utifra min erfaring og varmebruk sist vinter vs nå (mye kaldere) er det lett opptil 100%..
I-miev 2011
Asker

tomrh

Sitat fra: foxy på onsdag 05. desember 2012, klokken 12:14
fra tilbakemeldinger her inne, så ser det ut som at man får dobbelt rekkevidde med eber på trilling som betyr 50% færre ladesykler om vinteren.

Er det tom. økonomisk smart å installere eber?!
Interessant betraktning!

I sprengkulda (noen uker i året) får man dobbel rekkevidde, om sommeren ingen endring. Anta at man gjennom året får i snitt 30% bedre rekkevidde med eber. Anta at batteriet normalt slites ned til 70% kapasitet etter 10 år/200.000 km uten eber, så med eber skjer ikke dette før ved 13 år/260.000 km.

Så ja, hvis man planlegger å ha elbilen veldig lenge så finansierer eberen noen år ekstra.
Hvis bilen koster 200.000 og avskrives i sin helhet over 10 år, blir det 20.000 pr. år (lineær avskrivning).
Med eber avskrives den over 13 år, dvs. kun 15.385,- pr. år. Så i teorien er eberen tjent inn etter bare 5 år.

MEN: om man selger bilen brukt lenge før den tid er det ikke sikkert man får igjen så mye ekstra for eberen, og man går glipp av de ekstra årene av bilens levetid. Så for det fulle potensialet må man eie bilen til den skrapes. I mellomtiden kan man uansett hygge seg med litt bedre batterikapasitet og behagelig vintervarme da.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

Utifra min logikk, kommer Eber-mannen lengre fordi han ikke bruker bilens varmekolbe.. (Regner da med at han har vannvarmer). Det betyr at høyere rullemotstand, vær, føre etc blir likt. Eber'n påvirker ikke batteritemperaturen etter det jeg kan skjønne da batteripakka sitter under karosseriet. Har man en defa til forvarming, og fyrer minimalt med bilens varmeanlegg, bør det gi rekkevidde. Men så skal man jo overleve også. I mitt tilfelle betyr det minimum 10 varme i kupeen i sjelden mere enn 40 min. Med ull under, lue og dunjakke går det fint. 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

mandresen

Heisan
Jeg har installert Eber, det kostet, men du verden så deilig det er å sette seg inn i en varm bil om morgenen eller en har gjort unna julehandelen og så er det bare til å fyre på med mer varme når man kjører avgårde og man kjører 10 mil selv i mange minus.
Det anbefales på det sterkeste med Eber, men det kommer jo ann på kjøremønsteret. For vår del som har 3 mil hver vei til jobb og det skal kjøres både hit og dit på ettermiddagene så er det greit å ikke være avhengig av å lade overalt for å rekke igjennom dagen
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

Bjornt

Idag var jeg passasjer.  Merker at dørsidene er iskalde.- 8 grader i dag ute. Forvarmer med Defa, og da er alt godt og varmt, men kulden kommer fort  i dørene som sagt. Tok av hanskene og la de mellom benet og døra, bedre nytte der.
Å isolere dørene må gi stor effekt,  men det er jo en stor jobb, som krever innsikt i bil og rette materiell verktøy vil jeg tro. Ikke noe for meg. Sett det beskrevet på et US Imev forum ett sted.
Er ikke til å komme fra at fossilbilen er grassat god og varm, still inn 22 grader så får du det.. Men den får stort sett stå hele uka for det.
Stortrives i elbilen, håper den er den første i en rekke med spennende elbiler i min eie. Time will show  ;D
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA