Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY Vinterdekkpakke med felg

Startet av Klykken, mandag 19. juli 2021, klokken 12:46

« forrige - neste »

LFC

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 10. november 2022, klokken 10:53
Sitat fra: geear på onsdag 09. november 2022, klokken 08:26
Sitat fra: LFC på mandag 07. november 2022, klokken 18:13
CVC7 er alt for myke på asfalt.
Kjører du mye på bar vei, tørt og vått, så kjøp Goodyear Ultragrip ICE 2 og du vil aldri se deg tilbake eller velge CVC7 igjen.
Bor i Sandnes, der det altså omtrent ikke finnes snø, og har en bil med UGI2 og en med CVC7 (Y). Jeg så egentlig etter UGI2 til Y også, men klarte ikke finne nordisk utgave i riktig dim, gikk derfor for CVC7. Kan på ingen måte si jeg kjenner meg igjen i det over, i den dimensjonen jeg har (255/40-20"). Veldig godt fornøyd. Jeg kjører nok godt over snittet hardt. Har vært plaget med myke vinterdekk før, som Michelin X-ice, Nokian og CVC5/6, som regel med mer gummi i sideveggene enn jeg har nå, men det gjelder ikke CVC7 i denne dimensjonen.

Har ikke hatt CVC7 på Performancen enda, så erfaringene er fra Y LR sist vinter.

Sitat fra: Radial på mandag 07. november 2022, klokken 18:16
Sitat fra: LFC på mandag 07. november 2022, klokken 18:13
CVC7 er alt for myke på asfalt.
Kjører du mye på bar vei, tørt og vått, så kjøp Goodyear Ultragrip ICE 2 og du vil aldri se deg tilbake eller velge CVC7 igjen.

Har man hørselen i behold med Ice2 da? Det teller vel så mye her i gården😄
JA. Både CVC7 og UGI2 er meget bra på støy. For tiden utvilsomt mine to foretrukne vinterdekk, uavhengig av pris. Har nå UGI2 på den bilen som omtrent aldri ser vinter, og CVC7 på den som også brukes til heia, med svær henger på heftige veier. Føles veldig riktig.

Av diverse årsaker har jeg endt med å kjøre CVC7 gjennom hele sommeren (i tillegg til forrige vinter). Synes heller ikke de er for myke på asfalt. Bra dekk, ass.

Huff... vinterdekk på sommeren er virkelig ikke bra.
En kollisjon og du får avkortning på forsikringen fordi bilen ikke er skodd med riktige dekk til riktig formål.
Kanskje dreper du noen også.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

hELgenen

Sitat fra: LFC på søndag 20. november 2022, klokken 09:30
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 10. november 2022, klokken 10:53
Sitat fra: geear på onsdag 09. november 2022, klokken 08:26
Sitat fra: LFC på mandag 07. november 2022, klokken 18:13
CVC7 er alt for myke på asfalt.
Kjører du mye på bar vei, tørt og vått, så kjøp Goodyear Ultragrip ICE 2 og du vil aldri se deg tilbake eller velge CVC7 igjen.
Bor i Sandnes, der det altså omtrent ikke finnes snø, og har en bil med UGI2 og en med CVC7 (Y). Jeg så egentlig etter UGI2 til Y også, men klarte ikke finne nordisk utgave i riktig dim, gikk derfor for CVC7. Kan på ingen måte si jeg kjenner meg igjen i det over, i den dimensjonen jeg har (255/40-20"). Veldig godt fornøyd. Jeg kjører nok godt over snittet hardt. Har vært plaget med myke vinterdekk før, som Michelin X-ice, Nokian og CVC5/6, som regel med mer gummi i sideveggene enn jeg har nå, men det gjelder ikke CVC7 i denne dimensjonen.

Har ikke hatt CVC7 på Performancen enda, så erfaringene er fra Y LR sist vinter.

Sitat fra: Radial på mandag 07. november 2022, klokken 18:16
Sitat fra: LFC på mandag 07. november 2022, klokken 18:13
CVC7 er alt for myke på asfalt.
Kjører du mye på bar vei, tørt og vått, så kjøp Goodyear Ultragrip ICE 2 og du vil aldri se deg tilbake eller velge CVC7 igjen.

Har man hørselen i behold med Ice2 da? Det teller vel så mye her i gården😄
JA. Både CVC7 og UGI2 er meget bra på støy. For tiden utvilsomt mine to foretrukne vinterdekk, uavhengig av pris. Har nå UGI2 på den bilen som omtrent aldri ser vinter, og CVC7 på den som også brukes til heia, med svær henger på heftige veier. Føles veldig riktig.

Av diverse årsaker har jeg endt med å kjøre CVC7 gjennom hele sommeren (i tillegg til forrige vinter). Synes heller ikke de er for myke på asfalt. Bra dekk, ass.

Huff... vinterdekk på sommeren er virkelig ikke bra.
En kollisjon og du får avkortning på forsikringen fordi bilen ikke er skodd med riktige dekk til riktig formål.
Kanskje dreper du noen også.

Kjører man vinterdekkene gjennom en hel sommersesong vil det vel også merkes på vinter egenskapene når vinteren først er der også? Om ikke annet så bedder man for en gedigen overraskelse en vinterdag.......

kjerts

Sitat fra: mikaelf på onsdag 16. november 2022, klokken 09:43

Sitat fra: kjertsJeg kjøpte de i 19x8,5" men ikke montert på bil, enda (ikke fått bilen)
(Denne pakka med Conti VikingContact 7)
https://www.dekk24.no/?CMD=Product&PID=168255&CID=

@kjerts noen sjanse at du kan veie et av de hjulene?
Har lurt på lenge om påstanden fra dekk24 om fordelene med semi-forged felg i forhold til vekt. De spesifiserer ikke vekten på web siden deres.

Nå har jeg somlet meg til å veie de. 25.0kg.

Ed_Eng87

Sitat fra: jossolainen på fredag 18. november 2022, klokken 14:24Fikk denne pakken med dekk/felg i dag https://www.dekk24.no/?CMD=Product&PID=166454
Veide de på vekta som stoppet på 25.3kg pr stk. Noen som har vekt på noe av 19"/20"/21" hjulene Tesla leverer bilene med originalt? Hadde performance tidligere og 21" überturbine føltes ganske mye tyngre ut når jeg løftet de ut/inn fra boden. Ikke at det er så rart med den dimensjonen de har...

Edit: veide 20" induction (sommerdekk) i dag - 26.5kg
21" Uberturbines veier ca +/- 31kg per hjul (felg+dekk)! Vekt har mye å si for rekkevidden tydeligvis, deretter kommer dekkens rullemotstand og felgens aerodynamikk (mindre betydning i fart under 100km/h)
2023 Tesla MYP Quicksilver

turfsurf

Sitat fra: Ed_Eng87 på tirsdag 17. oktober 2023, klokken 19:2621" Uberturbines veier ca +/- 31kg per hjul (felg+dekk)! Vekt har mye å si for rekkevidden tydeligvis, deretter kommer dekkens rullemotstand og felgens aerodynamikk (mindre betydning i fart under 100km/h)
Ekstraforbruket fra Überturbine kommer nok hovedsaklig fra at bakhjulene er 20mm bredere. Når du veier de så sammenlign med forhjulene for en eple vs eple.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

førategangtesla

Jeg har erfaring med 21 uberturbine sommerdekk vs 19 gemini piggfritt da jeg kjører med 19" på vinteren i min Y performance. Forbruket økte ca 15 wh/km da jeg byttet til uberturbine. Likevel så kjørte jeg med et forbruk på 142 wh/km fra 15.Mai til ca for intill to uker siden da det nå begynner å bli kaldere og forbruket begynner å øke litt, likevel får jeg da en rekkevidde i sommermånedene på ca 528km fra 100-0  :+1:

Snittforbruk fra 2.desember 2022 og frem til nå er 161 wh/km da inkludert en hel vinter, det hadde jeg nok ikke klart om jeg hadde kjørt på 21"uberturbine på vinteren.

Y performance er pen med uberturbine, men om man er i tvil om man skal velge mellom 21" uberturbine eller 18"/19" på vinteren så er jeg ikke i tvil om at jeg ville ha valgt 19" igjen, jeg kunne gjerne ha gått ned til 18" for den saks skyld, mye bedre komfort og med fordel at 19" kvalitets vinterdekk koster mange tusenlapper spart for meg når de en dag skal byttes. Jeg har også klart å ikke kantkjøre uberturbine felgene, de er helt strøkne fortsatt, det er også en ting å tenke på på vinteren hvor det er mer is/kanter, skjulte kantstein etc. Det blir også litt stas å bytte til sommersko når den tid kommer :laugh:

Radial

Bare skyte inn at Hakka10EV (pigg) på original felger (19") er sinnsykt myke/glatte å kjøre med plussgrader og tørr veibane... ihvertfall når de er nye nå.

Har 10mil på dem, men får antispinn blink i 90 med flat pedal (RWD) i chill🤣
Bakenden kjennes nesten løs ut på motorveien🤣

Har en LR fra 2021 med 18" pigg, som ikke var i nærheten av dette etter hva jeg husker.

Men går seg vel til når det får slitt seg litt...ikke minst når kulda kommer og støtter opp gummien litt mer🥱
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på onsdag 18. oktober 2023, klokken 11:46Bare skyte inn at Hakka10EV (pigg) på original felger (19") er sinnsykt myke/glatte å kjøre med plussgrader og tørr veibane... ihvertfall når de er nye nå.

Har 10mil på dem, men får antispinn blink i 90 med flat pedal (RWD) i chill🤣
Bakenden kjennes nesten løs ut på motorveien🤣

Har en LR fra 2021 med 18" pigg, som ikke var i nærheten av dette etter hva jeg husker.

Men går seg vel til når det får slitt seg litt...ikke minst når kulda kommer og støtter opp gummien litt mer🥱

For de som vil ha "stive vegger" på vinterdekkene kan gå på HP-versjonen av Toyo sine Observe GSI6 dekk:
https://www.giga-dekk.com/toyo/observe-gsi6-hp/195/55-r16/87/h/gi-r-401715ga

Har kjøpt til Bil nr 2, men ikke fått testet ennå...var i hvert fall mye billigere enn "markedslederne"....skal være sånn godt nedpå treet-dekk  ;D  Men sikkert ok å rulle rundt på bygatene i 210km/t med...som de faktisk er sertifisert til...
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA