Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilder av, og erfaring med ledbar til Enyaq

Startet av tepe2, tirsdag 25. juli 2023, klokken 15:28

« forrige - neste »

tepe2

Er det noen her inne som har ledbar på sin Enyaq? Eller er det noen som har bilder av Enyaq med ledbar?

Jeg vil gjerne kjøpe en ledbar som fungerer med Matrixlysene. Forhandler vil montere denne over eller oppå skiltplata. Fordi den da vil fungere bedre med Matrix. Men hvordan blir dette seende ut, i forhold til om den er montert under?

daktari

Sitat fra: tepe2 på tirsdag 25. juli 2023, klokken 15:28Er det noen her inne som har ledbar på sin Enyaq? Eller er det noen som har bilder av Enyaq med ledbar?

Jeg vil gjerne kjøpe en ledbar som fungerer med Matrixlysene. Forhandler vil montere denne over eller oppå skiltplata. Fordi den da vil fungere bedre med Matrix. Men hvordan blir dette seende ut, i forhold til om den er montert under?
Ledbar ser aldri pent ut.

Du får heller ikke en ledbar til å "fungere med matrix". Matrix blokker ut noen av mange dioder for å skyggelegge andre biler. En ledbar vil bare ødelegge, og dermed må du dimme helt ned både matrix og ledbar. Det gir en dårligere funksjon enn matrix, da matrix tross alt vil lyse godt opp rundt annen trafikk.

Det finnes en og annen ledbar som hevder å kunne dimme for trafikk, men de virker mye mye enklere enn originale matrix, og jeg tviler at de vil funke "sammen".
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

EriTom

Hva skal du med Led-bar på Enyaq? Den har helt fantastisk lys originalt 👌🏻 Jeg tror at du heller vil ødelegge for nattsynet ditt om du blender ned om du får mer lys på når man kjører i nattemørket 😉

Men mulig din bruk av bilen er annerledes enn min?

PS: jeg har kjørt 60k km med bilen i all slags lysforhold siden slutten av mars i 2022. Jeg har aldri savnet lys 😋
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

turfsurf

Sitat fra: EriTom på torsdag 27. juli 2023, klokken 06:28Hva skal du med Led-bar på Enyaq? Den har helt fantastisk lys originalt 👌🏻 Jeg tror at du heller vil ødelegge for nattsynet ditt om du blender ned om du får mer lys på når man kjører i nattemørket 😉

Ledbar gir ett helt annet lysbilde, selv om Enyaq har bra lys. Kjører man mye på mørklagte veier med risiko for elg så er det verdt det. Spesielt om man har passert 40 med svekket nattesyn.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ledbarentusiast

Jeg har ikke erfaring med Enyaq, men kjøpte nylig Lumin S20 Performance. Den var ganske enkel å montere og viste seg å ha utrolig bra lysbilde. Det finnes flere gode alternativer der ute da. LED-barometeret er en ledbar-test som viser at flere merker produserer bra ekstralys. Purelux, Strands og Lazer er alle gode ledbar-merker. :)

Bigdrago

Ser mange av de som har montert legger ut bilder på facebookgruppene til enyaq. Blir svært bra lys
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Håvar

#6
Sitat fra: turfsurf på torsdag 27. juli 2023, klokken 07:30
Sitat fra: EriTom på torsdag 27. juli 2023, klokken 06:28Hva skal du med Led-bar på Enyaq? Den har helt fantastisk lys originalt 👌🏻 Jeg tror at du heller vil ødelegge for nattsynet ditt om du blender ned om du får mer lys på når man kjører i nattemørket 😉

Ledbar gir ett helt annet lysbilde, selv om Enyaq har bra lys. Kjører man mye på mørklagte veier med risiko for elg så er det verdt det. Spesielt om man har passert 40 med svekket nattesyn.

Det spørs hva behovet er.
Det en trenger er godt lys ut i grøftene opp til et par hundre meter frem.
De aller fleste ledbar har kastelengde på 800-1200, og med mindre en utelukkende kjører på konstant svingete veier (eller veier helt uten trafikk) ender en med å blende ned 30-40 sek før en passerer motgående trafikk. Så lenge en kjører på trafikkerte veier vil jeg påstå at matrix er langt bedre enn ledbar.

På min forrige bil valgte jeg å gå for 2* lazer linear 6 elite i stedet for én linear 18/18. Nettopp for å få godt med lyst rett foran bilen, men unngå å måtte blende ned en km før møtende trafikk
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

jkirkebo

Sitat fra: Håvar på søndag 19. november 2023, klokken 13:24Det en trenger er godt lys ut i grøftene opp til et par hundre meter frem.
De aller fleste ledbar har kastelengde på 800-1200, og med mindre en utelukkende kjører på konstant svingete veier (eller veier helt uten trafikk) ender en med å blende ned 30-40 sek før en passerer motgående trafikk. Så lenge en kjører på trafikkerte veier vil jeg påstå at matrix er langt bedre enn ledbar.

På min forrige bil valgte jeg å gå for 2* lazer linear 6 elite i stedet for én linear 18/18. Nettopp for å få godt med lyst rett foran bilen, men unngå å måtte blende ned en km før møtende trafikk

Enig i dette. Derfor valgte jeg LED-bar, siden jeg stort sett kjører på svingete veier med til dels svært lite trafikk. Beholder min gamle Strands Nuuk Duo som jeg plukket av X'en før innlevering til Tesla. Måtte bare kjøpe nye braketter og ny ALC.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA