Hovedmeny

Sjekke batterihelse

Startet av Håkon77, søndag 21. april 2024, klokken 12:13

« forrige - neste »

Håkon77

Jeg titter på model Y på Finn, men er litt i tvil pga frykten for batteriet. "Alle" i nabolaget har model y så jeg har jo innblikk i bruken av disse. Noen kjører som om de var 18år og på lukket bane og andre her lader hele tiden. Jeg spurte en om det da jeg vet han har 5mil tur retur jobb. Det viser seg at han lader opp sin awd Y til 100% hjemme og 100% på jobb. Den bilen står vel nærmest alltid fulladet. Jeg lurte på om han ikke var bekymret for batteriet, men som han sa så var ikke det hans problem da han byttet den inn etter 3år. Det er en sånn bil jeg helst vil unngå. Er det noen enkel måte å lese ut bruksmønster på Tesla?
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Nimrad

Sitat fra: Håkon77 på søndag 21. april 2024, klokken 12:13Er det noen enkel måte å lese ut bruksmønster på Tesla?
Sett bilen i servicemodus så kan du kjøre en helsesjekk. Eller be de om å utføre en selv før du kjøper.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

TB

#2
Å lade til 100% er normalen for flere bilmerker med ingen måte å justere landegrensen på.

Tesla bruker å automatisk justere ned, og varsle brukeren om å unngå for mye lading til 100% ?

Henger også sammen med hvilken SoC som vises som 100%, det er variasjon mellom produsenter og kjemi i batteri.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

filtvet

Tror det er ganske tilfeldig, men min viser 2-4% tap ila 2,5 år.

Men personlig så har jeg mer tro på at et batteri varer ca 8-12 år uansett hvor forsiktig du lader. Så er du prisgitt at produsenten fortsatt gidder å selge deg et "nytt". Enkelte Ford og Leaf er det bla umulig å få tak i nytt.

De fleste vil nok heller selge en ny bil.

Idiot

Akkurat kjøpt bruktbil og det er overraskende lite villighet til å dokumentere batterihelse. Noe sier meg at dette kan komme til å bli mer vanlig, forventet og akseptert etterhvert?

Det jeg har sett så kan dette sprike en del og være avgjørende ved valg av bil.

TB

Noe av problemet idag er at testene som finnes gir ikke et helt enhetlig svar.
NAF har en fersk artikkel om tema.

https://www.naf.no/elbil/bruke-elbil/stor-test-av-batterihelse
SitatResultatene av testene spriker fra «full pott» hos merkevareverkstedet til 80 prosent i egentesten.
Produsenttesten: 12 av 12 streker
Elbilmek: 88,79 prosent
EV Services: 89,76 prosent
Aviloo: 85 prosent
Egentesten: 80 prosent
AS Elektro: Ingen konkret batterihelsestatus, men en bekreftelse på at samtlige battericeller så ut til å være friske
– Hovedårsaken til de sprikene vi ser er at det ikke finnes en standardisert metode for å beregne batteriets restkapasitet på. Imidlertid synes jeg at merkeverkstedets fulle pott ikke gjenspeiler de øvrige resultatene og hva vi kan forvente av en fem år gammel bil, fastslår Jan Tore Gjøby, som er rådgiver for lade- og batteriteknologi i NAF
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA