Problem med kjøp av Model X fra norsk forhandler / Problem Buying MX NO Dealer

Startet av MXNO, torsdag 17. august 2023, klokken 12:43

« forrige - neste »

MXNO

Hei!

This is my first original post to this forum. I am an American in Norway and I love it here, the country and the wonderful people.

I hope you don't mind my English, I will follow the English with a ChatGPT translation into Norwegian, so feel free to skip to the Norwegian section below and you may also fee free to respond in Norwegian as I my browser translates for me.

I have owned a MS P85D in the USA. I just took a risk and bought a 2016 MX P100DL (had a 100 battery upgrade at 30,000 km) with 135,000km at a dealer.

*After* I sent the wire transfer for the full purchase price, the dealer informed me they discovered an issue with the front passenger door, similar to what's described here: https://elbilforum.no/index.php?topic=61522.15

Over 8,000 NOK to repair with Tesla. They said they are only selling it on consignment and the owner agreed to pay for half since the dealer previously agreed to a discounted price. I can either accept this or cancel the contract, but I have to incur the costs of the wire transfer from the states (was several hundred dollars for the currency conversion and not a favorable conversion rate, so it will be of significant cost to me).

While I appreciate the gesture, it seems to me it's possible the owner knew about this and didn't disclose to the dealer or the dealer knew and didn't disclose until after (they also sent me a photo *after* the deposit was made of a considerable dent in the fender, I agreed to continue due to the low price).

Is this normal? Is there anything I can do? Any laws on how dealerships operate or any goverment authority that may be able to assist me? Or am I lucky to get a low price

I am also concerned this "Founders Edition" P90DL/P100DL will have additional issues considering the milage, though I hope most have been worked through. As far as Tesla-Info.com is able to see, this was literally the least expensive MXP on the planet at the current time, so I think I got a decent deal.

Any advice regarding this issue with the dealer or with this car in general is greatly appreciated. I can still get a refund. Thank you in advance!

Dette er mitt aller første innlegg på dette forumet. Jeg er en amerikaner i Norge, og jeg trives veldig godt her – både med landet og de herlige menneskene.

Håper det går greit at jeg skriver på engelsk. Jeg vil legge til en ChatGPT-oversettelse til norsk etter den engelske teksten, så du kan gjerne hoppe til den norske delen nedenfor. Du er også velkommen til å svare på norsk, da nettleseren min oversetter for meg.

I USA eide jeg en MS P85D. Nylig tok jeg en sjanse og kjøpte en 2016 MX P100DL (den hadde fått en batterioppgradering til 100 kWh etter 30 000 km) med 135 000 km på en forhandler.

*Etter* at jeg sendte pengene via bankoverføring for hele kjøpesummen, informerte forhandleren meg om at de oppdaget et problem med passasjerdøren foran, lignende det som er beskrevet her: https://elbilforum.no/index.php?topic=61522.15

Reparasjonen koster over 8 000 NOK hos Tesla. De sa de selger bilen på konsignasjon, og eieren gikk med på å betale halvparten siden forhandleren tidligere hadde gått med på en rabattert pris. Jeg kan enten akseptere dette eller kansellere avtalen, men jeg må dekke kostnadene for valutakonvertering og den gunstige valutakursen, noe som blir en betydelig kostnad for meg.

Selv om jeg setter pris på gesten, virker det for meg som om det er mulig at eieren visste om dette problemet og ikke informerte forhandleren, eller at forhandleren visste det uten å si noe før nå (de sendte meg også et bilde *etter* at depositumet var betalt, der det var en ganske stor bulk i skjermen, men jeg gikk med på å fortsette på grunn av den lave prisen).

Er dette normalt? Er det noe jeg kan gjøre? Finnes det lover som regulerer forhandleres virksomhet, eller noen myndigheter som kan hjelpe meg? Eller er jeg heldig som har fått en god pris?

Jeg er også bekymret for om denne "Founders Edition" P90DL/P100DL kan ha flere problemer med tanke på kjørelengden, selv om jeg håper de fleste utfordringene er løst. Ifølge Tesla-Info.com er dette bokstavelig talt den billigste MXP-en på kloden akkurat nå, så jeg tror jeg har gjort en god handel.

Eventuelle råd angående dette problemet med forhandleren eller denne bilen generelt mottas med stor takk. Jeg kan fortsatt få refundert beløpet. På forhånd takk!


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA