Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Overgang 2012 > 2023 Leaf - fordeler og ulemper?

Startet av Sjalabais, tirsdag 15. august 2023, klokken 13:40

« forrige - neste »

Sjalabais

Vi har blitt mer og mer fornøyd med vår 2012 modell Leaf. En svært enkel og lite krevende bil. Det er deilig! Men vi har hatt to av de tre store Achilleshælene (ombordlader og p-brems) og venter bare på at varmeapparat sier farvel. Rust kan også bli en utfordring - på sikt. Det er kun derfor vi i det hele tatt vurderer å bytte ut bilen, halvhjertet.

Så kom tilbudet fra Nissan. Den enkleste Visiaen med litt lakkbeskyttelse og hengerfeste har vi beregna til 210kkr. Vi må prøvekjøre en slik og vurdere dette nøye. Ny bil med garanti er fristende.

Så spørsmålet er: Du som har tatt en liknende overgang, hva er fordelen og ulempene? Er den nye bilen bedre på alt? Er det noe vits i å kjøpe serviceavtalen? Ser de beregner 4000kr/år for den - hva slags service er dette egentlig?
2012 Leaf Tekna

vartli

Vi gikk fra 2011 til n-connecta 2020 for drøyt tre år siden. Det jeg satte mest pris på var vesentlig bedre rekkevidde, adaptiv cruisekontroll, mye bedre lys (men fortsatt ikke kjempegode), Carplay, raskere hjemmelading og 360 kamera. Ingen av disse utenom rekkevidden får du vel med Visia. I tillegg er det jo flott med ny bil med garanti og alt det der. Om du er ute etter Visia, så får du en superpraktisk bil med lite fancy greier som kan gå i filler og har i tillegg bedre rekkevidde enn før og 5 år garanti. Det er jo ikke galt det :) Om bilen skulle slites ut på rundt ti år er det kun 20000 i årlig verditap. Det er billig.

Serviceavtalen hadde jeg droppet hvis det bare er forhåndsbetaling for innkalling til vanlig service. Er vel omtrent det service koster til vanlig.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Sjalabais

Det viser seg at Nissane droppa det tilbudet selv på den billigste utgaven. :D

https://elbilforum.no/index.php?topic=65271.0

Ja, for meg høres det ut som et knallgodt tilbud å droppe alle de dingsene som typisk går i stykker; e-håndbrekk, et lass med sensorer og kameraer...bilen har vel varme i seter og ratt og blåtann på radioen, så da er basiskrava innfridd. :D

Hvordan er det med plassen? Jeg har hørt at midtkonsollen kan være litt vrang for sjåføren jf. den svevende konsollen på ZE0? Er det fortsatt en ombordladerhump i bagasjerommet?
2012 Leaf Tekna

FroBe

For meg er adaptiv cruisekontroll, Carplay, raskere hjemmelading og 360 kamera viktigere enn nybilgaranti.
Jeg ville ikke byttet min 4 år gamle Tekna med utgått garanti (100 000 km) mot en ny Visia.
Leaf Tekna 2019 40 kWh
Volvo XC70 2012 D5

Sjalabais

Nå har vi lånt en prøvebil, men det er ikke Visia. Jeg får ikke cruise control til å "bite" en gang. Det er grønt symbol med farten i displayet, men farten faller...hva gjør jeg feil?

Hva kan Carplay som går utover vanlig blåtanntilkobling? Disse convenience features ender jo fort opp med å koste 50-100kkr?
2012 Leaf Tekna

Rosstopher

Du må først aktivere cruise control sånn at du får det ikonet i displayet, så må du trykke på Set/- mener jeg det står på den.

CarPlay gjør at du kan styre Spotify, kart, o.l. fra skjermen. Det er gjerne mye bedre navigasjon og oppdaterte kart på telefonens kart-app, altså den du får opp på skjermen med Apple CarPlay/Android Auto enn den som er innebygd i bilen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Sjalabais

Ja, det er slik vi prøvde cc'en. Trodde først det vat fordi farten var over fartsgrense, men det var ikke årsaken.

Interessant med Carplay. Vi bruker nå uansett mobilen til navigasjon og musikk, men har ikke det store behovet å trykke på det mens vi kjører.
2012 Leaf Tekna

Rosstopher

Altså fordelen er at man ser det på skjermen. I stedet for bilens innebygde infotainment blir det telefonen som tar over skjermen i bilen.

Mulig du valgte fartsbegrenser og ikke CC? Mener det er to forskjellige valg der på rattet i Leafen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Sjalabais

Ja, CC øverst og fartsbegrenser nederst? Dette skal vi finne ut av, for nå har vi bestilt.
2012 Leaf Tekna

signal

Hadde 2020 Leaf tekna. Cruice controllen på denne var to delt. Trykket du kort på knappen fikk du adaptiv cruice control som bremser ned om bil foran gjør det. Helt til stopp. Står du lengre enn 3 sekunder må du trykke + for å følge bilen foran etter stansen.
Trykker du langt på knappen får du den gamle CC uten adaptiv system.
2012 Leaf SL USA modell, Sølv Metallic. Solgt 03.22
2020 Leaf N-Connecta blå/sort

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA