Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tips til valg av bil?

Startet av eirinn, søndag 30. juli 2023, klokken 09:43

« forrige - neste »

eirinn

Skal kjøpe (eller lease?), og har null erfaring med elbil. Mulig å få noen gode råd?

Bilen skal brukes av en mor og to små barn. Ingen langbent mann sålangt, men vi må ha plass til barneseter. Bykjøring et par ganger i uken, og langkjøring tre/fire ganger i året. Det er lett tilgjengelig lademulighet i gaten, og etterhvert på sameiets tomt.

Kriteriene mine, i prioritert rekkefølge er:

- Pris (har max kr 150 000,- Eller lease)
- Pålitelighet (få turer på verksted / lite krangling)
- Rekkevidde
- Noenlunde trygg
 
Litt viktig:

- Helst ikke "akselerasjonsdød" i høye hastigheter
- Gjerne litt luftig følelse inni, stor plass eller store vinduer
- Foretrekker myke franske, fremfor stive tyskere - men dette er langt fra viktigst

Ikke viktig:
- Utseende (eksteriør)
- Hurtigladetid (skal på få langturer, da kan jeg godta litt ladetid)
- Størrelse på baggasjerom. Vi må ha plass til menneskene og noen bager

Mine vurderinger sålangt:
- Kjøpe brukt Kia Soul (hører de taper seg veldig på rekkevidde etter kjørte 100 000 km...? Ikke ennå prøvekjørt)
- Kjøpe brukt Renault Zoe (falt ut pga sikkerhet / NCAP test)
- Lease nyere Peugeot e208? (Dårlig løsning prismessig, liker merket, ikke prøvekjørt)
- Kjøpe brukt Leaf? (En av de elbilene jeg har prøvd. Synes den var veldig tung og kjedelig å kjøre. Men kanskje et fornuftig valg?)
- Lease nyere MG4?

jrle


geear

Personlig hadde jeg nok kjøpt e-Golf 300 km (Finnsøk VW Golf, 2017+ og rekkevidde 200km+) med disse kriteriene, men mulig den er for "fast" hvis du helst vil ha en fransk båt. Kanskje verdt en prøvekjøring? Pass på at du ikke vurderer den tidlige 24 kWh/190 km-utgaven, og anbefaler å styre unna bruktimport fordi det har vært veldig annerledes utstyrsnivå i forskjellige land.

eisa01

eGolf er ikke et trygt valg mtp sensorfeil på varmeapparatet:
https://elbilforum.no/index.php?topic=54533.0
https://elbilforum.no/index.php?topic=61391.0

Husk at det også er et alternativ med bilabonnement i stedet for leasing, Fleks har 10% rabatt nå på årsabo og 500 km/mnd ekstra

elektro

Støtter e-Golf 300, altså etter 2017 (ikke 24 kWh varianten, også kalt 190 med hentydning til rekkevidden). Jeg vil karakterisere denne som relativt komfortabel ift. mye annet, og den kjører meget bra. Samt at interiørkvaliteten er god. Se etter en med skinn. Vær oppmerksom på at Dybaudio anlegget stjeler noe bagasjeplass. Dette med varmeapparat problemer var nytt for meg som tidligere eier. Husk at dette er en av Norges mest solgte biler.. Kjøp ev. av seriøs forhandler med garanti.

Hadde budsjettet vært 180-190.000 kunne du fått en Peugeot e2008. En komfortabel «mini SUV» med opptil 40 mils rekkevidde (sommer) på en relativt moderne plattform, med bla. 100 kW hurtiglading.

Hva mer en Opel Ampera? Super rekkevidde og OK plass. Her er en til med 165.000 som fremstår velholdt med nesten nytt batteri som du sikkert kan prute på.. https://www.finn.no/310088562

Leaf 40 kWh kan være et alternativ hvis bil først og fremst er et transportmiddel for deg, men den har et stort problem; kun Chademo hurtiglading.

Hva med Opel Mokka-e leasing til 1.111/mnd. og 105.000 i innskudd, totalt 149.000?  https://mobile.no/nybil/personbil/opel/mokka-e/kampanje/ NB! Sørg for at du får fastrente, altså fast månedspris, som de tilbyr ved kjøp. Her sitter du igjen uten noen ting etter tre år, men får en fresh, kompakt, moderne elbil og «gratis» bilhold uten overraskelser. Noen bedre?

(Du kan alltids videreselge avtalen på Finn, dersom behovet/økonomien forandrer seg.)



2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

goggo

Ved kjøp av bil er det jo alltid to faktorer som veies mot hverandre.
        komfort/jeg-liker/har-lyst-på <--------> økonomi/fornuft
Det er nok greit om du bestemmer deg tidlig i prosessen hvilke av disse du vektlegger høyest  :)

Hvis du vektlegger økonomi/fornuft så ville jeg nok vurdert Kia Soul 30kwh som du antagelig kan få for godt under 150000 med ca to år og 50000 km gjenværende på nybilgarantien siden KIA har 7 års garanti. Det er kun de eldste med 27kWh batteri som har problemer med stort rekkeviddetap på grunn av overoppheting av battericeller, så vidt jeg vet.

Alternativt en Hyundai Ioniq 28kWh, her må du nok kanskje over 150000 kr for å få en bil med litt gjenværende garanti men da får du også en mere moderne bil enn Soulen og ikke minst får du CCS lading som gjør at det er lettere å finne ladestasjoner på langturene dine.

Men som andre har sagt her tidligere: Lag deg et søk på Finn med de kriteriene du ønsker, så ser du hva som er i markedet.

Og husk at det er kjøpers marked på brukte elbiler nå: Man kan prute betydelig både ved privatkjøp og forhandlerkjøp. Jeg har selv akkurat solgt en veldig bra bruktbil, og vet hvor vanskelig det er å få solgt biler for tiden.

Lykke til!

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

BubbaJoFet

https://fleks.no/biler/MG4-728?gad=1&gclid=CjwKCAjwt52mBhB5EiwA05YKo3qWzlqNg78k4bGr-OFyGIQENiLI3i-t3FcC51qlUV3z8MYTJ5gyahoCiRoQAvD_BwE

Ett år for litt over 60k, da er Forsikring, dekkhotell og annet inkludert. Om ett år er nye model 3 kommet og første gen M3 SR+ antagelig ganske greit priset.

elektro

#7
Sitat fra: BubbaJoFet på mandag 31. juli 2023, klokken 14:35https://fleks.no/biler/MG4-728?gad=1&gclid=CjwKCAjwt52mBhB5EiwA05YKo3qWzlqNg78k4bGr-OFyGIQENiLI3i-t3FcC51qlUV3z8MYTJ5gyahoCiRoQAvD_BwE

Ett år for litt over 60k, da er Forsikring, dekkhotell og annet inkludert. Om ett år er nye model 3 kommet og første gen M3 SR+ antagelig ganske greit priset.


Steike god pris for en moderne, grei bil (MG4), spør du meg!

Alternativt kan du betale 122.000 over 36 mnd. her dersom du ikke kjører mye/langt: https://www.finn.no/288287879 Men da kommer naturligvis forsikring mm. i tillegg.

Fordelene med å ha ny bil er mange, og leie/leasing kan være verdt å vurdere. Særlig når det gjelder elbil hvor det har vært en rivende utvikling. Det frigjør også kapital. Akkurat nå får du bedre rente på ny bil enn boliglån de fleste streder. Størrelse på innskudd og månedsbeløp kan som regel diskuteres og avtalen kan som nevnt overdras til andre.

EDIT: Man kan faktisk få en helt ny 39 kWh Nissan Leaf til 199.900 inkl. serviceavtale. Magert utstyrt, med Chademo lading, samt at vinterhjul kommer i tillegg. Men dette er såpass sjuk pris på en relativt romslig bil fra en kvalitetsprosent, som har vært lenge i gamet, at det ikke kan ses helt bort fra. Er klar over at det er over budsjett, men man må jo også se på vedlikehold (0,-) og restverdi.. Dette er virkelig billig, problemfritt bilhold. Personlig ville jeg foretrukket MG'en, men dette er enda billigere om man kan få finansiert kjøp.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

BubbaJoFet

Sitat fra: elektro på mandag 31. juli 2023, klokken 18:49Steike god pris for en moderne, grei bil (MG4), spør du meg!

Alternativt kan du betale 122.000 over 36 mnd. her dersom du ikke kjører mye/langt: https://www.finn.no/288287879 Men da kommer naturligvis forsikring mm. i tillegg.

Fordelene med å ha ny bil er mange, og leie/leasing kan være verdt å vurdere. Særlig når det gjelder elbil hvor det har vært en rivende utvikling. Det frigjør også kapital. Akkurat nå får du bedre rente på ny bil enn boliglån de fleste streder. Størrelse på innskudd og månedsbeløp kan som regel diskuteres og avtalen kan som nevnt overdras til andre.

Var det tilbudet jeg opprinnelig lette etter, det er ett meget bra tilbud på leasing. Når du betaler såvidt over 40% av nybilprisen på 3 år leie, da er det en god deal. Eneste en må passe på er hvordan kontrakten regulerer muligheten for å justere renten opp.

elektro

#9
Sitat fra: BubbaJoFet på mandag 31. juli 2023, klokken 21:45
Sitat fra: elektro på mandag 31. juli 2023, klokken 18:49Steike god pris for en moderne, grei bil (MG4), spør du meg!

Alternativt kan du betale 122.000 over 36 mnd. her dersom du ikke kjører mye/langt: https://www.finn.no/288287879 Men da kommer naturligvis forsikring mm. i tillegg.

Fordelene med å ha ny bil er mange, og leie/leasing kan være verdt å vurdere. Særlig når det gjelder elbil hvor det har vært en rivende utvikling. Det frigjør også kapital. Akkurat nå får du bedre rente på ny bil enn boliglån de fleste streder. Størrelse på innskudd og månedsbeløp kan som regel diskuteres og avtalen kan som nevnt overdras til andre.

Var det tilbudet jeg opprinnelig lette etter, det er ett meget bra tilbud på leasing. Når du betaler såvidt over 40% av nybilprisen på 3 år leie, da er det en god deal. Eneste en må passe på er hvordan kontrakten regulerer muligheten for å justere renten opp.

Helt klart. Samt at man skal være klar over km. grensen og undersøke hva ev. overkjørte km. koster. 10.000 km/år er som regel tilstrekkelig for en byboer.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

tommyryke


daktari

Både Mokka og e-C4 er veldig kurante priser.
Men med all leasing så er det stor risk for at du får "påkost" hvis du har riper/slitasje/bulker/stygge felger/stygge seter osv. Så må du også betale for service og rentenheving vil påvirke summen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA