Av og til blir det plutselig varmere i kupeen

Startet av eltex, lørdag 08. juli 2023, klokken 11:37

« forrige - neste »

eltex

Andre som opplever at det av og til blir litt varmere (dvs kjølingen stopper litt) i kupeen og du må sette ned temperaturen ekstra? Har irritert meg et par ganger. Årsaken er trolig at batteriet må kjøles og dermed omdirigeres noe av kjølingen til batteriet (det er bare en kompressor i bilen). Tesla-Bjørn snakker om dette her selv om han ikke nevner det som noe problem:
https://www.youtube.com/watch?v=wafwTXdg5-A&t=2150s

Forøvrig en veldig informativ video.

Andre som har "problemet"?
Tesla ModelY LR 23

geear

Nei, ikke opplevd på min P, og det er neppe mange Y batteripakker som har blitt kjørt varmere enn den bilen, så jeg tror man kan si at det iallfall ikke gjelder alle. Men den HAR fått ny varmepumpe, selv om den ikke egentlig skulle vært berørt av den kjente feilen, om det kan bety noe. Ser du har 23, så er det vel sannsynlig at du har samme vp som jeg har fått.

hELgenen

Er dette en "problem" i Norge? Jeg tenker - hvor varmt skal det være ute før dette blir et problem?

Ellers er det litt morsomt å se TB og journalisten i video snutten i forrige innlegg er så opptatt av ladehastighet.  Når man kjører som TB og langt - så helt klart ja (og dette blir man jo farget av) - men de færreste gjør jo faktisk det og når man er der at man skal kjøre langt - så har man jo ofte ferie også.
Så lav ladehastighet treffer sjeldent hardt og vondt på de fleste. Men det nytter jo ikke argumentere slik - fordi de som er opptatt av det - er veldig opptatt av det nettopp fordi det kanskje treffer dem vondt og hardt. Men morsomt å se hvordan enkelte virkelig henger seg mye opp i dette med ladehastighet. Ønske om rask ladehastighet har nok en stor korrelasjon med årlig kjørelengde..

Tipper det med litt dårligere kjøling 1-2 dager i året er heller ikke noe en trenger å henge seg så mye opp i - dersom en da ikke kjører nede på kontinentet i 30++ grader...Da blir det jo fort en helt annen sak.

RJK

Sitat fra: hELgenen på lørdag 08. juli 2023, klokken 12:45Er dette en "problem" i Norge? Jeg tenker - hvor varmt skal det være ute før dette blir et problem?

Ellers er det litt morsomt å se TB og journalisten i video snutten i forrige innlegg er så opptatt av ladehastighet.  Når man kjører som TB og langt - så helt klart ja (og dette blir man jo farget av) - men de færreste gjør jo faktisk det og når man er der at man skal kjøre langt - så har man jo ofte ferie også.
Så lav ladehastighet treffer sjeldent hardt og vondt på de fleste. Men det nytter jo ikke argumentere slik - fordi de som er opptatt av det - er veldig opptatt av det nettopp fordi det kanskje treffer dem vondt og hardt. Men morsomt å se hvordan enkelte virkelig henger seg mye opp i dette med ladehastighet. Ønske om rask ladehastighet har nok en stor korrelasjon med årlig kjørelengde..

Tipper det med litt dårligere kjøling 1-2 dager i året er heller ikke noe en trenger å henge seg så mye opp i - dersom en da ikke kjører nede på kontinentet i 30++ grader...Da blir det jo fort en helt annen sak.
Trenger ikke være korrelert til kjørelengden, da folk har forskjellige bruksmønster, og ikke nødvendigvis har så veldig avvikende kjørelengde totalt.

Selv kjører jeg en Kona, med etter dagens standard, dårlig ladehastighet. Opp til 50-60 % er den ikke så ille, spesielt om man tar i betraktning "km per minutt ladet".

Starter jeg med fulladet bil, så får jeg sjeldent stopp for lading før jeg er klar for en god pause, og det har jeg absolutt tid til med denne bilen. Kanskje litt for god tid til tider, selv om man skulle ta dessert også.

Andre ganger rekker jeg ikke å å lade bilen klar før jeg skal videre fordi kanskje fellesladerne var opptatt. Da vil jeg helst ha så kort stopp som mulig for å fylle opp.

Og min kjøring er lite bykjøring, ingen jobbkjøring i hverdagen, men en del langturer hvor ladefart er stadig mer ønsket. Likevel ligger jeg noe over 12 K i året, av og til opp til 16 K om jeg tar lang bilferie, så dette kan ikke akkurat sies å være unormalt mye.

For den som for det meste småkjører i nærområdet, med mye av kjøringen frem og tilbake fra jobb, og gjerne med tur innom barnehage begge veier, så har man sjeldent behov for å hurtiglade, annet enn til hyttetur og ferietur. Og da gjerne omtrent samme årlige kjøredistanse.

Legger du til de som ofte trekker vogn med seg på sine turer, f.eks. en campingvogn, så må man med de aller fleste biler stoppe før man er klar for måltider, en kort strekk holder lenge. Da vil man gjerne utnytte denne til å toppe opp så raskt man kan, så ikke resten av reisefølget og/eller sjåføren blir for rastløs.

Som jeg prøver å fortelle, generalisering er fort en farlig øvelse. F.eks. den med å basere forventninger til rekkevidden lik den daglige kjøringen på gjerne under 3 mil for de aller fleste. Det funker ikke, fordi snittet består også av alle kasus på lista ellers, inkludert de som kjører betydelig lengre.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på lørdag 08. juli 2023, klokken 13:07Trenger ikke være korrelert til kjørelengden, da folk har forskjellige bruksmønster, og ikke nødvendigvis har så veldig avvikende kjørelengde totalt.


Korrelasjon er et matematisk tall størrelse, eller egentlig statistisk,tall størrelse som forteller noe om sammenhengen mellom to størrelser. Det er ikke publisert noen tall som viser denne korrelasjonen vi snakker om her - så jeg vet ikke, eller ingen vet vel sikkert, før noen undersøker. Men jeg antok at det ville være en positiv korrelasjon med kjørelengde og vurdering av eget behov for raskere hurtigladning. Jeg ser at det finnes flere andre bruksmønstre som også kan ha en korrelasjon, men det utelukker ikke den korrelasjonen jeg påpekte.

Men det er mer interessant å vite om dette kjøleproblemet opptrer også i norske sommertemperaturer - altså at kupeen faktisk blir for varm som følge av kjøling av batteriet. Jeg tviler på at dette er noe stort problem. Har aldri hørt om det før.

geear

Sitat fra: hELgenen på lørdag 08. juli 2023, klokken 12:45Tipper det med litt dårligere kjøling 1-2 dager i året er heller ikke noe en trenger å henge seg så mye opp i - dersom en da ikke kjører nede på kontinentet i 30++ grader...Da blir det jo fort en helt annen sak.
Jeg har hatt mange timers kjøring i 150-170 (og mer innimellom) kun avbrutt av supercharging på lav SoC på 250 kW ladere i stekende sol og temp på 30-tallet, for så å kjøre rett på banekjøring med forbruk på mellom 700 og 800 Wh/km (4-5 ganger WLTP) med supercharging både før og etter. Hadde AC på 21 grader og opplevde ikke at det plutselig ble varmt, og jeg opplevde heller ikke redusert ladeeffekt. Kan umulig være mange biler som har fått kjørt seg hardere... 😬

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på lørdag 08. juli 2023, klokken 12:45Ellers er det litt morsomt å se TB og journalisten i video snutten i forrige innlegg er så opptatt av ladehastighet.  Når man kjører som TB og langt - så helt klart ja (og dette blir man jo farget av) - men de færreste gjør jo faktisk det og når man er der at man skal kjøre langt - så har man jo ofte ferie også.
Så lav ladehastighet treffer sjeldent hardt og vondt på de fleste. Men det nytter jo ikke argumentere slik - fordi de som er opptatt av det - er veldig opptatt av det nettopp fordi det kanskje treffer dem vondt og hardt. Men morsomt å se hvordan enkelte virkelig henger seg mye opp i dette med ladehastighet. Ønske om rask ladehastighet har nok en stor korrelasjon med årlig kjørelengde..
Gitt samme bruksmønster så vil selvfølgelig de som kjører langt være mere opptatt av det. Men som RJK skriver, bruksmønster er viktigere enn total kjørelengde. F.eks nå i sommer kjører vi nesten 5000km med tilhenger, jeg hadde greit betalt noen (mange) tusenlapper ekstra for høyere ladefart over hele fjøla. Med rekkevidde på drøye 30 mil og ofte 25-27 mil mellom laderne må man lade til høy SOC og det er langdrygt med Model Y.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kTesla

Sitat fra: eltex på lørdag 08. juli 2023, klokken 11:37Andre som opplever at det av og til blir litt varmere (dvs kjølingen stopper litt) i kupeen og du må sette ned temperaturen ekstra? Har irritert meg et par ganger. Årsaken er trolig at batteriet må kjøles og dermed omdirigeres noe av kjølingen til batteriet (det er bare en kompressor i bilen). Tesla-Bjørn snakker om dette her selv om han ikke nevner det som noe problem:
https://www.youtube.com/watch?v=wafwTXdg5-A&t=2150s

Forøvrig en veldig informativ video.

Andre som har "problemet"?

Ja, tror hvert fall det. Her veksler den mellom å kjøle litt mye, for å så varme litt for mye. Blir unødvendig mye manuell justering for noe som burde fungert mye bedre på auto. Om det er feil på bilen eller software vet jeg ikke. Sikkert bare slik det er på Tesla. Litt samme som med autopilot/CC. Fungerer noen ganger bra, andre ganger (som akkurat nå) så skvetter den til på annenhver lastebil. (Off-tonic, beklager den.) Men det er hvert fall ikke veldig imponerende. Og det er på ingen måte fingertrøbbel. Lever jeg fint med det? Jau..

OlaM

Har det litt sånn jeg og. Når det skjer pleier jeg å sette den i manuell og så dra på viftestyrken litt, da holder den seg bedre.
'21 3LR

geear

Tror dere bør teste en annen Y og se om dere opplever det samme der. Min står omtrent alltid på 21 eller 21,5 auto og mid, enten det er -10, 10 eller 30 grader. Merker ikke slike variasjoner.

Handyman

Sitat fra: geear på mandag 17. juli 2023, klokken 23:30Tror dere bør teste en annen Y og se om dere opplever det samme der. Min står omtrent alltid på 21 eller 21,5 auto og mid, enten det er -10, 10 eller 30 grader. Merker ikke slike variasjoner.
Samme her, bare lav viftehastighet og 20,5 eller 21. alltid i auto.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Electric cars in Norway

Sitat fra: eltex på lørdag 08. juli 2023, klokken 11:37Forøvrig en veldig informativ video.


Enig...veldig god video.. Bjørn er veldig god på dette med å gi god info om Tesla pluss og minuser. Dyktig mann!

Stjerneglis

Jeg ligger også på 20-21 uansett temperatur ute. Noen ganger nede på 19, men da blir det ekstra kaldt i bilen. Det er jo null problem å justere opp og ned uten å se på skjermen hvis du setter opp venstre ratthjul til å justere temperatur.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Nimrad

Model Y er første bil jeg har kjørt hvor jeg faktisk syntes "auto" fungerer. Seaten jeg kjører til vanlig, f.eks., vil aldri kjøre maks kjøling med mindre jeg stiller ned på laveste temp som heter "low". Selv om det er 40+ grader i bilen. Samme erfaring med Outlanderen min at jeg må stille ekstra ned for å få den til å kjøle maks i starten når den har stått i sola.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA