Hovedmeny

Maksvekt på tilhengerfeste

Startet av Nimrad, mandag 17. juli 2023, klokken 10:27

« forrige - neste »

Nimrad

Har det vært endringer i maksvekt på tilhengerfestet? Jeg var sikker på at dette var 70/75 tidligere da jeg undersøkte rundt noe sykkelstativ. Jeg ser manualen sier maks 72kg, men vognkortet/statens vegvesen sier 100kg nå på min bil (og er par tilfeldige jeg sjekket fra FINN.no).
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

Håvar

#1
Mitt vognkort sier også 100 kg, så forholder meg til det

EDIT:

 Manualen har en merknad:
Merk
Vektene som vises ovenfor, er for Tesla-anbefalte tilbehørsholdere. De er basert på mål av den vertikale og horisontale avstanden mellom tilbehørsholderens tyngdepunkt og kulen på festet (se eksempelbildet i Tilbehørsholdere som ikke er Tesla-godkjent for referanse).


Så 72 kg gjelder for sykkelholder etc som vil fungere som en vektstang ut fra kula. 100 kg kuletrykk fra eks henger og 100 kg sykkelstativ gir ikke samme belasting på hengerfestet

Her er hva manualen sier om tilhenger:
Vekten på trekkstangen er kraften nedover som vekten til tilhengeren utøver på tilhengerfestet. Den må være minst 4 % av total tilhengerlast. Maksimal trekkstangvekt (eller teknisk tillatt masse på koblingspunktet) er 160 kg. Hvis man har en betydelig mengde utstyr, passasjerer eller last i tauekjøretøyet, kan det redusere vekten på trekkstangen som den kan håndtere, og det reduserer også den maksimale tauekapasiteten. Maksimal tauekapasitet er beregnet under forutsetning at TPMLM (teknisk tillatt maksimal lastet vekt) ikke er overskredet (Se Lasting av bilen).

Her opererer de med maks 160 kg, men vognkortet begrenser det til 100 kg
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Handyman

#2
Sitat fra: Håvar på mandag 17. juli 2023, klokken 10:48Mitt vognkort sier også 100 kg, så forholder meg til det

EDIT:

 Manualen har en merknad:
Merk
Vektene som vises ovenfor, er for Tesla-anbefalte tilbehørsholdere. De er basert på mål av den vertikale og horisontale avstanden mellom tilbehørsholderens tyngdepunkt og kulen på festet (se eksempelbildet i Tilbehørsholdere som ikke er Tesla-godkjent for referanse).


Så 72 kg gjelder for sykkelholder etc som vil fungere som en vektstang ut fra kula. 100 kg kuletrykk fra eks henger og 100 kg sykkelstativ gir ikke samme belasting på hengerfestet

Her er hva manualen sier om tilhenger:
Vekten på trekkstangen er kraften nedover som vekten til tilhengeren utøver på tilhengerfestet. Den må være minst 4 % av total tilhengerlast. Maksimal trekkstangvekt (eller teknisk tillatt masse på koblingspunktet) er 160 kg. Hvis man har en betydelig mengde utstyr, passasjerer eller last i tauekjøretøyet, kan det redusere vekten på trekkstangen som den kan håndtere, og det reduserer også den maksimale tauekapasiteten. Maksimal tauekapasitet er beregnet under forutsetning at TPMLM (teknisk tillatt maksimal lastet vekt) ikke er overskredet (Se Lasting av bilen).

Her opererer de med maks 160 kg, men vognkortet begrenser det til 100 kg
Det stemmer. Man må forholde seg til både vognkort og brukermanual, og det er den begrensning som først inntreffer som man må forholde seg til alt etter den konfigurasjon man kommer inn under.
For sykkelstativ/boks på HF kan ikke uten videre laste opp 72kg, man må faktisk beregne tyngdepunktets avstander fra kula også.
I motsetning til takbøyler åpner Tesla for montering av tredjepartsutstyr på kula, og skyver samtidig alt ansvar over på bruker.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Nimrad

Sitat fra: Håvar på mandag 17. juli 2023, klokken 10:48Så 72 kg gjelder for sykkelholder etc som vil fungere som en vektstang ut fra kula. 100 kg kuletrykk fra eks henger og 100 kg sykkelstativ gir ikke samme belasting på hengerfestet
Tja, men det står egne vekter oppgitt i mitt sykkelstativ, og den henviser veldig tydelig til grenser ut i fra hva som står i vognkortet. "Tesla-anbefalt tilbehør"? Det var veldig vagt. Det som er vanlig er jo å forholde seg til hva som står i vognkort siden det er likt for alle biler.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

Handyman

Sitat fra: Nimrad på mandag 17. juli 2023, klokken 13:13
Sitat fra: Håvar på mandag 17. juli 2023, klokken 10:48Så 72 kg gjelder for sykkelholder etc som vil fungere som en vektstang ut fra kula. 100 kg kuletrykk fra eks henger og 100 kg sykkelstativ gir ikke samme belasting på hengerfestet
..Det som er vanlig er jo å forholde seg til hva som står i vognkort siden det er likt for alle biler.
I vognkortet er det oppgitt tillatt koplingslast for trekking av henger. Dersom HF brukes til annet formål enn trekking av henger er det eventuelle begrensinger i brukermanualen som gjelder. Veldig enkelt.
Det som ikke er fult så enkelt er å finne tyngdepunkt og avstander. Hvis du da ikke kjøper Teslas tilbehør...da trenger du ikke beregne og måle. Med to sykler og under 54kg vekt er du innafor.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Nimrad

Sitat fra: Handyman på mandag 17. juli 2023, klokken 17:09I vognkortet er det oppgitt tillatt koplingslast for trekking av henger. Dersom HF brukes til annet formål enn trekking av henger er det eventuelle begrensinger i brukermanualen som gjelder. Veldig enkelt.
Det som ikke er fult så enkelt er å finne tyngdepunkt og avstander. Hvis du da ikke kjøper Teslas tilbehør...da trenger du ikke beregne og måle. Med to sykler og under 54kg vekt er du innafor.
Nei, det er oppgitt maks vertikal vekt på kula i vognkortet. Den bryr seg ikke om hva du kobler på. Manualen fra Thule spesifiserer sin maks på en måte som ser ut som de har tatt høyde for at vekt på sykkelstativ vil være annerledes enn ved trekking av henger. Men jeg får sende en mail til de og spørre hva de mener man skal forholde seg til.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

RJK

Sitat fra: Nimrad på mandag 17. juli 2023, klokken 19:35
Sitat fra: Handyman på mandag 17. juli 2023, klokken 17:09I vognkortet er det oppgitt tillatt koplingslast for trekking av henger. Dersom HF brukes til annet formål enn trekking av henger er det eventuelle begrensinger i brukermanualen som gjelder. Veldig enkelt.
Det som ikke er fult så enkelt er å finne tyngdepunkt og avstander. Hvis du da ikke kjøper Teslas tilbehør...da trenger du ikke beregne og måle. Med to sykler og under 54kg vekt er du innafor.
Nei, det er oppgitt maks vertikal vekt på kula i vognkortet. Den bryr seg ikke om hva du kobler på. Manualen fra Thule spesifiserer sin maks på en måte som ser ut som de har tatt høyde for at vekt på sykkelstativ vil være annerledes enn ved trekking av henger. Men jeg får sende en mail til de og spørre hva de mener man skal forholde seg til.
Nå er det først bilens vekt-angivelser som gjelder for hva du har lov å belaste kula med. Av denne vekten skal både sykkelstativet og syklene du monterer på, være lik eller mindre enn kulevekta som bilen angir, for å være lovlig.

Men så har du og hva produsent av sykkelstativet sier det er beregnet for. Om sykkelstativets egenvekt og lastegrensen for sykkelstativet er under hva bilens tilhengerkrok takler, så kan du altså laste opp til den vekten som stativet takler. Da får man noen kg til overs, som man ikke får utnyttet.

Er dog vekten på kroken lavere enn sykkelstativets vekt og sykkelstativets lastekapasitet til sammen, har du bare lov til å laste sykkelstativet med restvekt fra krokens begrensning og sykkelstativets egenvekt.

Altså, veier sykkestativet 24 kg og produsent sier det takler maks 54 kg, kan du under ingen omstendigheter fylle stativet med mer enn 54 kg. Om bilens krok bare takler 70 kg, så er dette mindre enn 54+24=78 kg.

Din grense er derfor 70-24=46 kg som du kan laste sykkelstativet med.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Nimrad

Ja, dette regnestykket står forklart tydelig i manualen til stativet mitt med bilder og hele pakka.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA