hjelp til å regne ut degradering av taxi kjørt e-tron 50

Startet av odb90, lørdag 01. juli 2023, klokken 22:31

« forrige - neste »

odb90

Hei.

kjøpte i fjor en taxi kjørt e-tron 50 med 125.000km på tellern, siden den har gått som taxi regner jeg med den har vært hurtigladet en god del og sikkert opp til 100%..
 
bruker bilen til pending på jobb 1 gang i måneden med en distanse på ca 33mil

kjørte strekningen her om dagen og startet med 100% og GOM viste 262km kjørte ned til 9% etter en distanse på 244.4km  temperature på rundt 20*C

syns 45.8kwH ladet fra 9-89% virker ganske lite? tatt i betrakning at tap i kabel ikke er regnet med, noen meninger?

vinter rekkevidden er som forventet ganske mye dårligere, klarer rundt 180-200km på samme strekningen. skal sies at det rundt 10 til 20 minus grader på strekkingen når det er på det kaldeste.

ser i naf sin vinter test at de klarer rundt 260km.

noen som kan hjelpe å grov regne ut hvor mye tap det er i batteriet?

hilsen
Olav



Orbit

Sitat fra: odb90 på lørdag 01. juli 2023, klokken 22:31kjørte strekningen her om dagen og startet med 100% og GOM viste 262km kjørte ned til 9% etter en distanse på 244.4km  temperature på rundt 20*C
Slik kjøring hvor du får tappet mest mulig av batteret er den beste utgangspunktet for å beregne tilgjengelig totalkapasitet. I ditt eksempel:

19,8 kWh/100 km * 244,4 km / (100% - 9%) = 19,8 kWh * 2,444 / 0,91 = 53,2 kWh

Det er noe unøyaktighet her, siden bilen bare rapporterer batteristatus i hele prosent. Jo lenger ned du klarer/tør kjøre bilen mot null, jo med nøyaktig blir målingen. Men det kan se ut som batteriet har tapt seg ~17% siden ny!
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Marzo

Man mangler vel også innsikt i hvor mye bilen har regenerert.

Da vet man ikke hvor mye ekstra strøm som er ladet på batteriet under kjøreturen.

Men på din kjøretur skulle du klare 268km på 100%. WLTP er 299?

Orbit

e-tron regner inn regenerering (så lenge du ikke har en veldig lang nedoverbakke på starten av turen som tar totalforbruket under null, da stopper den på null)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Sitat fra: Orbit på lørdag 01. juli 2023, klokken 22:59
Sitat fra: odb90 på lørdag 01. juli 2023, klokken 22:31kjørte strekningen her om dagen og startet med 100% og GOM viste 262km kjørte ned til 9% etter en distanse på 244.4km  temperature på rundt 20*C
Slik kjøring hvor du får tappet mest mulig av batteret er den beste utgangspunktet for å beregne tilgjengelig totalkapasitet. I ditt eksempel:

19,8 kWh/100 km * 244,4 km / (100% - 9%) = 19,8 kWh * 2,444 / 0,91 = 53,2 kWh

Det er noe unøyaktighet her, siden bilen bare rapporterer batteristatus i hele prosent. Jo lenger ned du klarer/tør kjøre bilen mot null, jo med nøyaktig blir målingen. Men det kan se ut som batteriet har tapt seg ~17% siden ny!

Spørsmålet er hva man fikk ut av bilen med denne målemetoden da den var ny. Det har vært en del diskusjon om dette tidligere. Det er brukere i forumet her som knapt har sett 60-tallet, til tross for svært forsiktig batterihåndtering og begrenset km.

I tillegg til feilmargin og avrunding, har jeg også lagt merke til at e-tron 55 ofte stiger med et par prosent når bilen har stått parkert en liten stund. Det må være mer enn noen minutter, typisk en times tid eller mer parkert utendørs med lav SOC. Antakelig pga. cellebalansering. Selv om jeg trodde dette kun skjedde med strøm tilkoblet. Det spesielle er at dette skjer også i kaldt vær.

Så i praksis er det ikke sikkert bilen har mistet mer enn 10%. Og det er gode sjanser for at den ikke taper seg på langt nær like mye fremover, dersom du ikke lader til 100% eller hurtiglader daglig. All empiri tilsier at det største droppet kommer når bilen er relativt ny.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

odb90

hei,

takker for svar.

ang regenerering så prøver jeg å bruke hendlene på rattet så mye som mulig,

så jeg burde ikke vært for bekymeret over batteri degredering som det er nå?

Audi kan vel heller ikke gi et konkret svar hvis jeg bestiller en verksted time?


storeulv

Sitat fra: odb90 på mandag 03. juli 2023, klokken 11:18Audi kan vel heller ikke gi et konkret svar hvis jeg bestiller en verksted time?
Nei, det kan de antageligvis ikke. Det er for mange ukjente i ligningen. Om du lurer på dette med batterikapasitet så kan du legge ut på en skikkelig langtur der du kjører så økonomisk som mulig, f.eks. med senket bil, bruke CC osv,. Start med 100 % og se hvor langt du kommer. Tallene fra GOM er ren bingo da de baserer seg på kjøremønsteret i den siste perioden. For å virkelig teste ut bør man kjøre langt og jevnt på landevei. Jeg har selv hatt to langturer nå i sommer på ca 45 mil der jeg hadde et forbruk på under 19 kWH/100 km. Etter disse langturene kommer GOM opp med større rekkevidde enn Audis egne tall for akkurat min modell.
Audi e-tron 50AS MY 2020

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA