Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lurt av elbilforumet?

Startet av koffeld, torsdag 29. november 2012, klokken 09:28

« forrige - neste »

koffeld

Et argument jeg stadig møter er at brukte elbilbatterier vil bli et enormt miljøproblem når de havner på dynga. 

Jeg kom over denne artikkelen nå som diskuterer hvordan industrien ser for seg faktisk å håndtere dette.  I korte trekk er essensen at man ser for seg at batteriene først vil ha et langt liv som stasjonære energilagre før de så kan brytes opp til sine bestanddeler og kjøres inn som råvarer til ny batteriproduksjon.

For så vidt ikke helt nytt, men en velskrevet artikkel med faktiske planer fra eksisterende resirkuleringsselskaper.

http://www.edmunds.com/fuel-economy/what-happens-to-ev-and-hybrid-batteries.html
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

laumb

Brukte bilbatterier av den flate typen til Tesla er blant annet perfekte til energilagring i industri og næring.
En serverpark kan kjøre lenge på et stack med kanskje 100 batterier stablet med 40% restkapasitet. Eller solcellelagring av overskuddsenergi i mindre belastende perioder. Mulighetene er endeløse!


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

el-snorre

Elbilforeningen har i mange år hatt samarbeid med Batteriretur rundt dette temaet. Norske Batteriretur er et av de fremste kompetanseorganene i verden innen dette med gjenvinning etter endt 1. og 2, gangs liv for elbilbatterier. Deres budskap er standarisering, standarisering standarisering for enklest mulig resirkulering. Deretter opplysning på hvordan batterier skal håndteres hos den som tar i mot elbil og batteri.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA