Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prøvekjøring av Model S

Startet av Ladefabrikken, tirsdag 27. november 2012, klokken 19:04

« forrige - neste »

Ladefabrikken

Min bors 106 har fått en lager romle lyd som vi kom fram til måtte være fra motoren eller girkassen.
Er det normalt at lagere tar kvelden i disse motorene? Bilen har gått 86tusen.

Er det stor jobb å ta ut motoren og kan man ta den ut uten å tamed girkassa?
Og til slutt lurer jeg på om skifting av lager i motoren er en stor jobb?

1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Elmo

Sitat fra: 2EL på søndag 11. november 2012, klokken 19:24
Er det stor jobb å ta ut motoren og kan man ta den ut uten å tamed girkassa?
Og til slutt lurer jeg på om skifting av lager i motoren er en stor jobb?

Motor og gearkasse er èn enhet. Jeg har bare tatt ut motor en gang, og da løsnet jeg hjuloppheng og tok ned motoren med drivakslingene på. Vet ikke om noen annen måte er enklere.

Sitat fra: 2EL på søndag 11. november 2012, klokken 19:24
Min bors 106 har fått en lager romle lyd som vi kom fram til måtte være fra motoren eller girkassen.
Du tror ikke heller det en av knutene på drivakslingene da ???
Hvis det er mere gnagelyd så er det dønn utslitte børster, men da er det i praksis behov for å ta ut motoren uansett.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ladefabrikken

Sitat fra: Elmo på søndag 11. november 2012, klokken 20:00
Sitat fra: 2EL på søndag 11. november 2012, klokken 19:24
Er det stor jobb å ta ut motoren og kan man ta den ut uten å tamed girkassa?
Og til slutt lurer jeg på om skifting av lager i motoren er en stor jobb?

Motor og gearkasse er èn enhet. Jeg har bare tatt ut motor en gang, og da løsnet jeg hjuloppheng og tok ned motoren med drivakslingene på. Vet ikke om noen annen måte er enklere.

Sitat fra: 2EL på søndag 11. november 2012, klokken 19:24
Min bors 106 har fått en lager romle lyd som vi kom fram til måtte være fra motoren eller girkassen.
Du tror ikke heller det en av knutene på drivakslingene da ???
Hvis det er mere gnagelyd så er det dønn utslitte børster, men da er det i praksis behov for å ta ut motoren uansett.

Takk for svar. Lur løsning du hadde med å ta motoren ut på;D
Børstene er det ikke de ble skiftet for bare noen måneder siden. Motoren så veldig bra ut innvendig da vi satte inn de nye børstene. Motoren går også som normalt, ingen nøkking eller lignene.
Det er ikke gnagelyd men romlelyd. Lyden er typisk slitt lager. (Har hatt noen gamle biler med slitte hjullager) Vi satte bilen opp på bokker og lot hjulene gå fritt rundt mens vi kjørte motoren. Ingen lyd ved noen av hjulene men en romlene lyd inni kupen.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

elektrolux

Det er en ganske enkel jobb å ta ned motoren på P106.

Gjør jeg det alene er motoren nede og lageret ute på 1 time. Med litt hjelp, slik som nå på lørdag, går det lett 3 timer.  :D

- Ta ned 6er kassen
- Løsne nedre bærearm og dra ut stikkakslingene
- Koble fra ledningene til motoren, og føler på girkassen
- Løsne stabilisatorstaget bak motoren, og de 6 boltene som holder motoren oppe.
- Senk motoren litt ned, og løsne kjøleslangen på toppen, før den tas helt ut.

Løsne de 4 boltene som holder motoren sammen og dra den fra hverandre. Bruk ters til å dytte rotor ut av lageret.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

frank

Jeg har skiftet noen hjullager på min P106, det er veldig vanskelig å høre hvor lyden kommer fra når hjulene henger fritt på en bukk.
Har også byttet det lageret som ligger på drivakselen som går igjennom motoren, det får jo omtrent ikke smøring fra girkassen.
Sjekk for all del om girkassen har god olje.
Fana,Bergen, bruktimportert P106 1997, siden 2001,  116000km, nytt batteri på 14000km, 1 ny blokk på 52000km, hugget/skrapet Mars 2016
Zoe Life 7.3.2016
Think Classic 2002,  (prosjekt)
Think Classic 2001
Nikometer
Lithium pakke fra Trilling, til hyttestrøm, elbåt og trillebår

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA