Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skifte motorlager

Startet av Leaffen, fredag 16. november 2012, klokken 12:13

« forrige - neste »

Leaffen

Sitat fra: cra på onsdag 31. oktober 2012, klokken 09:43

På generelt grunnlag merker jeg at det å ha elbil eskalerer, så sånn sett angrer jeg litt på at jeg ikke kjøpte en trilling før Leaf'en. Da kunne jeg ha strukket det litt mer ut. Er skikkelig sugen på en S, men med mindre de på Hamar innvilger en søknad om et titalls milioner så blir det nok litt opp og fram. Men: drømminga er jo halve moroa. Drømte noen år om Think'en, og deretter noen år om en bil der vi kunne ta med hele familien når vi skulle noe sted.

Der ser du... Suget og gnagingen er der. Da ender du nok opp med den nyeste innovasjonen du også, ved neste korsvei.

Det er vel sånn vi er blitt i denne verdenen... Bare må ha. Vet egentlig ikke hva som kan erstatte en slik følelse?
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

cra

Sitat fra: Leaffen (snart Modelsn) på onsdag 31. oktober 2012, klokken 09:59
Der ser du... Suget og gnagingen er der. Da ender du nok opp med den nyeste innovasjonen du også, ved neste korsvei.
Det er vel sånn vi er blitt i denne verdenen... Bare må ha. Vet egentlig ikke hva som kan erstatte en slik følelse?

Jeg tor ikke vi skal erstatte den følelsen. Drømmene og det å ha et (eller flere) mål å strekke seg mot er det som driver menneskene framover og gir oss noe å leve for. For mange består desverre målet i å klare å skaffe seg mat i magen i dag igjen, mens vi som er mer priviligerte "sliter" med å skaffe oss det nyeste og beste av ett eller annet. Jeg tror imidlertid ikke vi skal se ned på folk fordi om de ønsker seg noe nytt og bedre; det er bare et utslag av nøyaktig det samme som han som sulter, men på et annet nivå i Maslows behovspyramide.

For min egen del så merker jeg i alle fall et lite vakuum hver gang jeg når et mål. Da går på en måte lufta litt ut av ballongen, og så må det settes nye mål.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Stighl

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 31. oktober 2012, klokken 08:26
Husk at det er halv skatt på elbil (firmabil), ta det med i regnestykket.
Det er selvfølgelig også gunstig å slippe å betale skatt på pengene du bruker på service ol.

Thomas
Jeg kjører egne biler, så det hjelper meg dessverre ikke.
I statens satser så står det at med elbil så er satsen 4,1. Synker denne etter 10000 km som med en vanlig bil, eller er den konstant. Dette alene gjør at man kan få en god del mer med elbil

Stig
Nes på Romerike.
Tesla Model S

Thomas Parsli

Det er en egen sats ingen km-reduksjon på elbil, så 4,10/km så mye du orker å kjøre :)

http://www.narf.no/Fagstoff/Annet/Annet-fag/Endringer-i-statens-reiseregulativ-fra-og-med-1-januar-2012/

http://www.kemnerkontoret.oslo.kommune.no/getfile.php/kemnerkontoret%20(KEM)/Internett%20(KEM)/Dokumenter/Satser%20og%20oversikter/Satser%202012%20for%20arbeidsgivere.pdf

Kjører du 40.000km/året blir det nesten 30.000,-/år mer i godtgjørelse.
Og grovt regnet sparer du vel rundt 20.000,-/år på drifstoff (30.000,- i diesel vs 10.000,-  strøm).

På tre år blir det en del penger :D

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Elmo

#19
Sitat fra: Stighl på onsdag 31. oktober 2012, klokken 00:14
Jeg jobber som uteselger i elektrobransjen og kjører nesten 40000 km i året i jobb.

Håper du har fått med deg at det er 4,10 kr kilometergodtgjørelse når du kjører elbil, og ikke minst - det er ingen avkorting ved 10000km ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Stighl

Ja jeg har fått med meg dette. Det er jo suverent.
Lysten på en model S blir ikke mindre av at det er økonomisk fornuftig.
Det blir nok en Leaf eller tilsvarende for de korte dagene og en model S for de dagene jeg er lengre avgårde. Kona tar vanligvis den bilen som jeg ikke bruker, men hun har ganske kort vei til jobb.
Nes på Romerike.
Tesla Model S

Griffel

Sitat fra: Elmo på onsdag 31. oktober 2012, klokken 22:16
Sitat fra: Stighl på onsdag 31. oktober 2012, klokken 00:14
Jeg jobber som uteselger i elektrobransjen og kjører nesten 40000 km i året i jobb.

Håper du har fått med deg at det er 4,10 kr kilometergodtgjørelse når du kjører elbil, og ikke minst - det er ingen avkorting ved 10000km ;D
Det forutsetter selvfølgelig at en følger statens satser og ikke har en eller annen spesialavtale, som jo mange selgere har.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Leaffen

Avstemningen går sin gang folkens. Det ser ut som om resultatet blir unisont. Foreløpig ser det ut som om 96% av alle som har forsøkt elbil, bare må har mer. Forsåvidt interessant... men ganske forutsigbart.

Det som er mye mer interessant, det er at det faktisk finnes en person der ute som kommer til å gå tilbake til fossilbil... Forstå det den som kan. Jeg skjønner det i hvert fall ikke.

Skulle vært ganske OK å fått denne ene personen på banen. For å få et svar. Er det faktisk mulig, at man ønsker seg tilbake til fossilbilen? Eller, skal vi ta det som et arbeidsuhell? Det kan jo være mulig at denne personen faktisk kom borti feil tast? ???
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Oreo

Tror ikke du skal ta den ene personen/stemmen som har stemt mot så seriøst. La jo merke til at den stemmen kom etter den personen selv kommenterte her inne. Stakkars, har sikkert ikke annet å ta seg til enn å motsi alt og alle. Så jeg ville bare ha latt det være. Dette er tross alt et elbilform, så om du ikke liker elbil og er her inne og stemmer "mot", vel ja da har du et fritidsproblem.
Jeg for min del prøver helst å bidra med noe, så da tenker jeg at da får jeg sikkert noe tilbake også.

Ha en fin kveld alle sammen, uansett hva du enn skulle stemme  :)
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

laumb

Dette er vel kanskje det aller minst objektive forà for å ha en slik spørreundersøkelse og forvente et variert svar som skildrer befolkningen.

Jeg ga min stemme til ja, jeg blir mer og mer lysten på fler og bedre elbiler!

Leaffen

Sitat fra: laumb på fredag 02. november 2012, klokken 21:42
og forvente et variert svar som skildrer befolkningen.

Det er nok ingen her inne som forventer det.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Leaffen

Da er denne uformelle spørreundersøkelsen stengt. Det var vel ikke annet å forvente. Stort sett alle som forsøker elbil skjønner at dette er fremtiden. Nesten ingen som først har forsøkt elbil, ønsker å gå tilbake til fossilbil.

Noen onde tunger har jo selvsagt hevdet (med rette) at denne undersøkelsen var rimelig partisk. Det er jo selvsagt enklest å få medhold når man spør "menigheten".

Men allikevel, så vil jeg hevde at skal man treffe folk som har forsøkt elbil, så må man spørre blant elbilbrukerne. Hadde man ropt ut i skogen (blant dem som ikke har forsøkt), hadde jo dem man spurte ikke ant hva man spurte om. De aller fleste ønsker jo ikke å forsøke noe nytt. Og er særdeles fornøyd med sine dieselpurker og bensinslurpere.

Så det viktige denne "menighetsundersøkelsen" viser oss er at; Har man først tatt motet til seg og forsøkt en elbil, så er og blir man en elbilentusiast.

Til alle dere andre. Vi gleder oss til å si; VELKOMMEN ETTER.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA