Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

HASTER! Brukte deler selges

Startet av El rayo, tirsdag 11. desember 2007, klokken 18:44

« forrige - neste »

El rayo

Er det noen som har konvertert en snøfreser til eldrift? Tenker umiddelbart at man ikke trenger noen motorkontroll, bare full fres.

Vekta av blybatteri er vel ingen ulempe?

Noen som har tips til motor som kan erstatte en fossil på rundt 8 hk? Blir en gammel 12V dynamo for svakt?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Har motor på 2 kw 24 volt, og en motor på 48 volt 5 kw, pluss litt annet.
Ved å sjonglere litt med batterier og spenning lar det seg gjøre å ta ut passende ytelse.
Eller en 30 kilos jetflystarter på 12 kw kontinuerlig 30 volt.....

H
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

cra

Det er veldig greit å kunne justere hastighet på framdrift i henhold til snødybde. Har selv en freser med hydraulisk framdrift som lar seg justere trinnløst. Den forige hadde fire gear med remdrift. Kan ikke se noe i veien for at en hvilken som helst snøfreser skulle kunne elektrifiseres slik sett; jeg tror det er få fresere som kjøres vha varierende turtall.

Die kan selvfølgelig justeres turtall med en gasshendel, men selv bruker jeg bare denne ved manøvrering inne i garasjen. Da blir det mindre støy og eksos, og jeg kan kjøre *veldig* sakte forbi bilen. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lars C. Krogenæs

Hvis noen har lyst på et snøfreser-emne, så har jeg 1 stk. stående. Den skulle vært konvertert til el-fremdrift, men jeg innser at det ikke blir tid de neste 3 årene, og da har jeg heller lyst på å bilen inn i garasjen, enn at den står der.

Det er en Simplicity, snøfreser. Det mangler 1 drivreim og 1 driv-kjede. Tror ikke det er noe problem å få tak i det. Evt. kan det bestilles på nettet fra produsenten. Det følger med bruksanvisning som er printet ut fra nettet.

Det er en stor freser, og det sitter en 7 hk motor som jeg ikke har prøvd å starte, etter at jeg kjøpte den i fjor sommer.

Med fast turtall på motoren, kan man velge gir-utveksling til fremdrift, mens skovelen går da med fast turtall.

Kan hentes i Bærum.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Manna

Spennende!
Husverten har ennå den gamle freseren som skar seg i forfjor.
Hadde vorre arti om noen kom opp med ideer om hvordan og sånn ;)
Ikke at det er så mye snø her lenger, men det kan jo endre seg...

Jon
Bodø
15000 km i Buddy siden oktober 2007

El rayo

Sånn jeg tenker meg det er det utrolig enkelt. Ta av fossilmotoren, finn en passende elektromotor og sett inn i stedet. Den trenger bare å gå på full fart, så det er nok med en av-på bryter, f.eks en hovedstrømsbryter, Biltema nr 80-512 til 60,-. Fest et bilbatteri eller to og fres ivei.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Silkefot

Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

El rayo

Sitat fra: Silkefot på fredag 25. januar 2008, klokken 21:31
Har du eksempel på passende motor da?
8 hk er vel en vanlig størrelse og den orker vel rundt 3.000 RPM. 8 hk tilsvarer 5900 watt, men i og med at elmotoren har maks dreiemoment i hele turtallsregisteret trenger man neppe så sterk elmotor.

Det begynner vel å bli noen elektriske go-peder med defekt batteri rundt omkring, jeg ville først prøvd med motor fra en av de. De går på 24V, men tåler sikkert både 36 og 42 en stund:-). Eventuellt én motor til fresen og en til framdrift. Man beholder den originale gearkassa til hastighetsregulering og revers.

Har man ubegrenset budsjett er det bare å velge og vrake, f.eks http://www.lemcoltd.com/lem_200.htm
Her koster bare motoren mer enn jeg ga for et komplett Th!nk drivverk på høggern.

Google "electric motor" så kommer det opp et utrolig utvalg.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lars C. Krogenæs

Har i diverse forum rundt elektrifisering av snøfresere (ja det finnes egne forum for dette også!) hørt tommelfingelregelen at det holder med halvparten av effekten man før hadde som bensin utgave.

Altså 8Hk bensin = 4 Hk strøm.


Lars
(som er på utkikk etter en 1-fas 3 - 3,5 kw motor, 230v vekselstrøm). Jeg har nemmlig planer om å la freseren få "hale", da jeg ikke ser det som noe stort minus.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

elektrolux

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på søndag 27. januar 2008, klokken 21:58
Lars
(som er på utkikk etter en 1-fas 3 - 3,5 kw motor, 230v vekselstrøm). Jeg har nemmlig planer om å la freseren få "hale", da jeg ikke ser det som noe stort minus.

Finnes slikt da? Trodde grensen på 1 fase gikk på ca. 3 hk som er noe mindre enn 3 kW. 3 hk motor bør du kunne kjøpe på Biltema, da de bruker slikt til å drive luftkompressorer.

Hvorfor ikke slå 2 fluer i et slag og kjøpe en 3 hk luftkompressor, og låne motoren de få gangene du trenger den.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: elektrolux på søndag 27. januar 2008, klokken 23:19
Finnes slikt da? Trodde grensen på 1 fase gikk på ca. 3 hk som er noe mindre enn 3 kW. 3 hk motor bør du kunne kjøpe på Biltema, da de bruker slikt til å drive luftkompressorer.

Hvorfor ikke slå 2 fluer i et slag og kjøpe en 3 hk luftkompressor, og låne motoren de få gangene du trenger den.


Kanskje derfor jeg ikke har funnet noen 1 fase motor på over 3 kw... ???

Har egentlig aldri trengt noe særlig med luftkompressor... ikke før jeg bestilte snøkanoner til ungene fra www.snowathome.com. Nå trenger jeg plutselig en ordentlig kompressor og høytrykkspyler også... Men skal vi ha snø i akebakken, så skal vi ha snø i akebakken.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

elektrolux

Kule sak.

Snobbefaktoren må være langt over både Rolexer, og Lexus Hybrider.  ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA