Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Støydemping Tectyl

Startet av Vo2max, fredag 26. januar 2024, klokken 14:32

« forrige - neste »

Vo2max

Noen som har utført understellsbehandling/støydemping med Tectyl ?
Jeg har fått tilbud på støydemping (kun støydemping, ikke komplett understellsbehandling) hos Bilservice Skedsmo (Mekonomen) til 3999,-
Dette er jo vesentlig rimeligere enn andre tar, så ble umiddelbart bittelitt skeptisk.
Vil det ha nevneverdig effekt ?
Jeg har sendt Mail og forespurt om hva som faktisk gjøres når det foretas støydemping, men tenkte å høre her om noen har gjort dette med Tectyl og kanskje til og med hos Bilservice Skedsmo ?
2019 TM3 LR

RJK

Tectyl er noe jeg ikke ville brukt, ihvertfall på steder der fukt kan komme til.

Mange som tror bilen er fin og godt beskyttet, helt til tectylen flakker av, og man ser rustskader på undersiden.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Moas

#2
Har god erfaring med tectyl på japanske biler. 20 år senere ser de bra ut fortsatt.

Men..

Jeg fikk gjort støydemping på en Kona en gang i hjulbuene og det var bortkastede penger for å si det sånn. Støydempende Pirelli dekk var derimot god løsning dengang.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

mbristol

Jeg spurte Tesla om hvilke behandlinger de godkjenner, og fikk som svar at bilen er behandlet tilstrekkelig fra fabrikk og at man ikke trenger gjøre noe. Grunnet batteri og garanti på dette frarådet de meg på det sterkeste å utføre noen form for behandling.

gammalost

Samme opplevelse. Samt at du visstnok mister garantien på enkelte deler iflg dem selv.

OlaM

Jeg tviler på at du får noe særlig støydempende effekt av det. Hadde vært kjekt om jeg ble motbevist, men tror ikke det er en enkel ting som utgjør problemet, men mange små.
'21 3LR

Vaduz

Bjørn Nyland gjorde jo det i en test for noen år siden. Full pakke med demping i hjulbuer, bagasje, dører(?) etc. hadde svært lite effekt og kostet mye.

Radial

Er egentlig bare å merke forskjellen på feks CVC7 vinterdekk vs sommerdekkene.

Nye, myke dekk med fokus på lavest mulig støy, gir veldig mye støydemping for pengene.

Kan hende du ikke klarer å henge på en formel-1 på banen med slike dekk, og det kan være at forbruket øker litt, men det kan man stort sett leve med.

Forøvrig er Tectyl litt ullent, siden det er i stor grad bitumen basert (gummi). Det herder og blir hardt over tid, da kommer vann fort inn og gir skikkelig gode forhold for rust.
Med mer voks-baserte produkter som feks Mercasol eller Dinitrol skjer ikke dette så lett.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Ingeniøren

Meg bekjent så tørker voks også....
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

RJK

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 23. februar 2024, klokken 09:15Meg bekjent så tørker voks også....
Nå skriver han vitterlig (min utheving):
SitatMed mer voks-baserte produkter som feks Mercasol eller Dinitrol skjer ikke dette så lett.
Så lenge man kjører på med oppfrisking/etterbehandling av beskyttelsen, så får man ikke bare erstattet der det eventuelt er skrapet av/skrapet opp, men og tilført ny fuktighet.

Uansett, det skaper ikke en nesten usynlig og nesten luft-tett lomme der fuktighet i kombinasjon med salt og åpent sår får utvikle seg i lang tid før man eventuelt oppdager problemet gjerne alt for seint.

Derimot så har den effekten av å delvis være selvreparerende ved at små rifter/oppskrapinger blir fylt igjen av nærliggende voks som kryper til "såret".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

Tror ikke det er så svart hvitt, men Tectyl krever skikkelig rengjøring. Har hatt flere biler behandlet med Tectyl lenge uten å ha registrer at det slipper med rust under. En hadde jeg vel i 15 år.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA