Hvem kan skifte RLec kort?

Startet av Kewetķnerten, mandag 06. mai 2024, klokken 21:50

« forrige - neste »

Marsto

#15
Flotte greier. Hvis det er varmekabler i det gulvet du har pakken på må du være kjapp å ta en titt i spaltene på sidene av batteri modulene. Der er det lettest å se fukt/kondens ved å lyse med ei lommelykt inn i spaltene. Ta bilder. Lokkene må av for å fortsette testing av kortene.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Kewetķnerten

Ikke antydning til dugg engang!  Må jo av med oransje kabler ser det ut som, er det samme hvor jeg begynner?

worry

Det ser jo pent ut! Og det ser ut som om du er førstemann til å åpne opp.  :+1:

Ja, rekkefølgen for de oransje kablene er likegyldig. Du må deretter ta ut de svarte naglene for å komme videre. Metoden er vanligvis å presse senterpinnen ned for å frigjøre. Men da forsvinner pinnen nedi der. Noen finner du ikke igjen, før du eventuelt tar ut kassene.

Men nå sist fant jeg en metode for å få naglene opp. Jeg brukte en skarp kniv og skar inn i hodet. Da kunne jeg vigle de nok opp til at jeg fikk løftet de videre vha en skarp avbitertang.

Jeg satte ikke de naglene tilbake ved montering. De lokkene kommer ingen vei allikevel.
Think lithium

Marsto

Har du åpnet opp MLEC luka i front av batteripakken?
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Kewetķnerten

Nei visste ikke at det var noe der også?  Jeg fikk tips om å bruke elektriker hansker og visir som HMS så har ikke startet ennå.


Marsto

Det er hovedkortet til batteripakken som sitter bak den luka. Bare skru den opp å ta et par bilder. Det er overkill å ha på verneutstyr. Det er ingen problem å koble fra og demontere kortet hvis det er noe som er brent på det. Det er som regel den runde blå motstanden som heter precharge resistor som skaper problemer. Hvis det er ingen synlige brennmerker eller svart sot på kortet er det ingen vits å demontere det.   
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Myles Twete

Hvis du trenger RLEC-plater, har jeg mange dusin som kom fra nye THINK Enerdel-pakker for flere år siden. Jeg har sendt mange til folk i Europa og Skandinavia. Gi meg beskjed om hvilke CAN-ID-er du trenger, så kan jeg sette opp deg :-) . Rimelig pris. Privat melding til meg: matwete på comcast dot net  :)  :+1:

Kewetķnerten

Hei, da er batteriene koblet fra og de er målt, ser ikke så verst ut, så hovedmistanken går mot de med størst forskjell antar jeg?

Warlock

ja, commtool viste vel feil på alle blokkene som du nå har skrevet en måleverdi lavere enn 46V på nå ser det ut til (blokk 02, 03, 05, 12, og 14). Tror noen postet et bilde av hvordan disse var nummerert lengre opp?
Uansett, du kan prøve å bytte om på RLEC-kortene for å se om det er dem eller blokkene som er problemet, men om du nå har målt dette med multimeteret er det jo en klar indikasjon på å celler i blokka har feil spenning i alle fall (men om det skyldes feil avlesning/kontrollering fra RLEC vites jo ikke dog)

Myles Twete

If anyone needs good quality RLECs, I still have many (maybe 200?) left.  These were removed from new THINK Enerdel battery packs back in 2015 or so.  I purchased all of the RLECs and have sent many to Europe and Scandinavia.  I verify each RLEC function, responds and reports reasonable data.  Each RLEC is placed in ESD safe packaging and all are sorted by CAN ID#.  Sende mensaje til matwete at comcast dot net.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA