Hovedmeny

2015 onboardlader kaputt!

Startet av Erlendmann, lørdag 08. juli 2023, klokken 14:24

« forrige - neste »

paale

Type kjølevæske bør jeg finne ut av først ja takk for tipset 🫡

Electric cars in Norway

#16
Sitat fra: hanche på lørdag 29. juli 2023, klokken 11:00Kanskje du skulle få Erlendmann til å si noen ord om kjølevæske. Den sirkulerer vel også i ombordladeren, så du blir nok nødt til å fylle på, og kanskje ta spesielle grep for å unngå luftlommer?
Hanche :+1: kan jeg få spørre deg hva du tenker ift luftlommer? Hva er i såfall grepet?

Mener vi bare fylte rett på grønne ekspansjons tanken, jeg.... Standard Biltema kjølevæske...Men det er jo lenge siden da...kanskje jeg husker feil...

hanche

Tja, nei, vet ikke nok til å vite om luftlommer er et problem en gang, eller hva man eventuelt gjør for å unngå dem. Men hvis det var jeg som skulle gjøre dette på min bil, ville jeg prøvd å finne ut av det.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Erlendmann

Sitat fra: paale på fredag 28. juli 2023, klokken 19:00Takk for svar, og ja tenker at Erlendmann har vist at det er mulig så da kjører jeg på. Å skifte selv er kjempeenkelt heldigvis. Er verksted ville ha 22k for å gjøre jobben pluss 11k for brukt lader. Det var uaktuelt. Uten noen gang gjort det før tok det meg kanskje 30 mins med gode instruksjoner å få den ut for en tid tilbake. Ville sjekke om jeg kunne fikse den selv. Tenker at viss jeg bytter med 364000E240 igjen vil obc'en ryke igjen når som helst, det er tross alt noe galt med den. Kondensatorer som overopphetes og smelter er vanlig og det skjedde i min. Klarte ikke fikse den selv desverre. På 364000E245 tror jeg kondensator-greiene er fikset. Hakke så mye peiling men tar sjansen.

Jeg tør ikke si bombastisk hverken det ene eller det andre om "245" delenummeret kommer til å funke på din bil eller ikke, men jeg ville blitt litt overrasket om det ikke gjorde det.. på min var det ihvertfall plug&play.
Hva som er forskjellen mellom 240 og 245, tipper jeg bare er en eller annen teknikalitet.. sikkert bare ingeniørene hos Kia som vet nøyaktig hva.. Bilverkstedet kan sikkert ikke si noe annet enn det som står oppgitt i delekatalogen.

Med tanke på kjølevæsken så var jeg veldig nøye med å tappe/samle opp den gamle slik at jeg bare kunne gjenbruke den.
Jeg regnet også med at ingeniørene har programmert slik at når temperaturen i obc øker ved lading, så starter kjølepumpen automatisk og begynner å sirkulere kjølevæske uavhengig om det faktisk er kjølevæske i obc eller ikke. Det ser ut som om dette også stemte. Og siden systemet er programmert til i begynne å sirkulere vann ved ca 45 grader, og ikke stoppe sirkuleringen før temp er nede på ca 35; så bør man ikke kunne oppnå farlige temperaturer, forutsatt at det er nok kjølevæske på ekspansjonstanken.

Det kan hende det fremdeles er en liten luftlomme i systemet, men alt ser ut til å fungere normalt og alle temperaturer er greie..

Dog så fins det jo ingen garantier. Hvis "245" laderen egentlig er designet for 30kWt batteriet, så kan det hende at det er noe der som ikke er helt heldig over tid. Dog er det så mye sensorer i bilen at jeg tipper at lading etc blir kuttet automatisk om det er noen verdier som begynner å bli farlige.

Men i mitt tilfelle var det enten å prøve dette, eller koste på 58k, eventuelt kjøre bilen til huggeren.. så da var det forsøket verdt.

Det jeg leste tidligere i tråden med at et verksted skulle ha 22k i arbeid for å bytte en brukt OBC, kan ikke være noe annet enn svindel. Hvis de tar 1500kr timen vil det si 2 fulle arbeidsdager.
Hvis man har en praktiserende bilmekaniker som bruker 2 dager på denne jobben bør han brenne fagbrevet sitt og heller begynne å kjøre gressklipper i parkvesenet i stedet...

paale

Hei :-) Nå har jeg kjøpt en 364000E245 på finn.no og installert den og det fungerer som bare det. Kostet meg 7500kr inkl. frakt og forsikring. Ser at originalt delenummer 364000E240 koster rundt 15.000kr nå, altså dobbelt så mye som før og dobbelt å mye som 364000E245. Ingen utenom Erlendmann kunne fortelle at det var en sjanse for suksess, og i mitt tilfelle var det helt rett. Tusen takk!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA