Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla aksjer

Startet av 19quiz76, torsdag 22. november 2012, klokken 11:47

« forrige - neste »

19quiz76

I denne artikkelen hevder en selverklært opplyst fyr at batteriene i Tesla Roadster og til dels Model S selvuttlader til et punkt hvor de må skiftes i sin helhet. Dette skjer når bilen ikke står koblet til strøm over en viss tid, ifølge artikkelforfatter langt raskere enn Tesla selv hevder.

Noen som vet mer om dette, eventuelt hva slags garantier Tesla gir som kan tilbakevise kritikken?

http://theunderstatement.com/post/18030062041/its-a-brick-tesla-motors-devastating-design
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Rio

Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 06. november 2012, klokken 23:13
I denne artikkelen hevder en selverklært opplyst fyr at batteriene i Tesla Roadster og til dels Model S selvuttlader til et punkt hvor de må skiftes i sin helhet. Dette skjer når bilen ikke står koblet til strøm over en viss tid, ifølge artikkelforfatter langt raskere enn Tesla selv hevder.

Noen som vet mer om dette, eventuelt hva slags garantier Tesla gir som kan tilbakevise kritikken?

http://theunderstatement.com/post/18030062041/its-a-brick-tesla-motors-devastating-design

Etter det jeg husker har Tesla LiFePO4 batterier, som har en meget god selvutladingsrate av kun 2% per måned. Dvs. det vil ta flere år før den ev. selvutladet til null.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på tirsdag 06. november 2012, klokken 23:20
Etter det jeg husker har Tesla LiFePO4 batterier, som har en meget god selvutladingsrate av kun 2% per måned. Dvs. det vil ta flere år før den ev. selvutladet til null.

Artikkelen er bare tull men Tesla bruker ikke LiFePO4-batterier. De bruker Panasonic NCA (LiNiCoAl02) celler på 3,7V og 3100mAh.

Model S med 50% SOC skal klare å stå stille et år før batteriet tar skade.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 06. november 2012, klokken 23:13
I denne artikkelen hevder en selverklært opplyst fyr at batteriene i Tesla Roadster og til dels Model S selvuttlader til et punkt hvor de må skiftes i sin helhet. Dette skjer når bilen ikke står koblet til strøm over en viss tid, ifølge artikkelforfatter langt raskere enn Tesla selv hevder.

Noen som vet mer om dette, eventuelt hva slags garantier Tesla gir som kan tilbakevise kritikken?

http://theunderstatement.com/post/18030062041/its-a-brick-tesla-motors-devastating-design

Model S bruker slik jeg forstår det nyere lithium-ion celler enn i Roadster.
Videre er det bare å google "Tesla brick roadster" så finner du haugevis av artikler som forklarer hvordan han klarte å ødelegge batteriet sitt. Den enkleste parallellen til bensin/dieselmotorer blir å kjøre bilen uten olje mens oljelampen lyser og bilen febrilsk forsøker å fortelle deg at noe er galt. Alle biler kan ødelegges om du går inn for det.

I henhold til Panasonics grafer har batteriene i Model S rundt 80% restkapasitet etter drøye 200.000km. Selv om garantitiden bare er 8 år bør det fint være mulig å ha god bruksverdi i 12-15 år. Og da er antakelig nytt batteri både billigere og bedre :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cobos

Såvidt jeg husker fant man ut at han brukeren det refereres til hadde latt Roadsteren stå i en shipping container i noen måneder rett etter at han hadde kjørt batteriet ned til null eller nær null. Dette ETTER at han hadde signert på en linje i kontrakten hvor det står eksplisitt at bilen må lades med jevne mellomrom.
Så med andre ord han hadde signert på at han måtte huske på å fylle olje, kjørt den tom for olje og så kjørt langt med den og så klaget over at motoren gikk i stykker. Omtrent så teit var det han gjorde hadde det vært en ICE bil...

Ta en titt på Tesla sitt svar på denne saken.
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Spooz

Jeg har hatt Tesla Roadster stående i nesten 6 mnd uten tilkobling. Ladet ut ca 40%.

Har også en Roadster kunde som sendte fabrikkny bil fra USA, tom for strøm. I løpet av de 4-6 ukene bilen stod uten tilkobling i container ble batteriet så utladet at det ikke lot seg gjennopplive da bilen ankom Bergen. Bilen måtte til UK for å få nytt batteri. Regningen ble sendt eieren.

Rio

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. november 2012, klokken 23:35
Sitat fra: Rio på tirsdag 06. november 2012, klokken 23:20
Etter det jeg husker har Tesla LiFePO4 batterier, som har en meget god selvutladingsrate av kun 2% per måned. Dvs. det vil ta flere år før den ev. selvutladet til null.

Artikkelen er bare tull men Tesla bruker ikke LiFePO4-batterier. De bruker Panasonic NCA (LiNiCoAl02) celler på 3,7V og 3100mAh.

Model S med 50% SOC skal klare å stå stille et år før batteriet tar skade.

Tusen takk. Så noen artikler på nett som kunne tolkes som om det var LiFePO4. Stusset litt, jeg også, men tenkte ikke så mye mer over det.

Har både roadster og model S samme type batterier?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA