Parkerings"skader" fra bildører - Det skjer alt for ofte

Startet av Husstein, tirsdag 26. april 2022, klokken 12:21

« forrige - neste »

sjokomelk

Fordi man bruker datamaskinene i bilen til noe annet enn de egentlig var ment for. Og for å ha de gående må man også ha vannkjølingen (på 3/Y og Palladium S/X) i gang med alt det innebærer.
Du har datamaskinen til MCU som må holdes i gang for det er den som tar seg av styringen av funksjonene og lagrer data til disk. Og så må du ha Autopilot-systemet gående med kontinuerlig bearbeiding av videostrømmene fra kameraene. Og dette kjører på det vanlige nevrale nettverket som også brukes når bilen er i bevegelse.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

k1

Sitat fra: JRF på søndag 26. mars 2023, klokken 10:39Slukte store mengder strøm, og derfor deaktiverte jeg driten.

Driten? Seriøst?
Er vel ingen andre bilmerker som tilbyr det samme meg bekjent.
Alle kan evt. installere eget dashbord cam som bruker vesentlig mindre strømressurs om nødvendig, men de har der igjen også sine begrensinger...

arthur

Sitat fra: JRF på søndag 26. mars 2023, klokken 12:08
Sitat fra: arthur på søndag 26. mars 2023, klokken 10:461. Parker ved siden av de nyeste og dyreste bilene.
2. Ta et bilde av egen bil og de på hver side med et bilde på mobilen hvor reg.nr fremkommer.

Funker for meg.
Funker på hvilken måte? Har du brukt disse bildene til noe? Eller liker du bare å bruke litt lagringsplass på mobilen, og få noen skråblikk når du driver å tar disse bildene?

Hvis man har fått noen riper mens man har stått der parkert så vet man med rimelig grad av sikkerhet hvem som er skyldig, med reg.nr kan man finne ut hvem som er eier og ta kontakt. Er alt i orden så sletter man bare bildet.

Var det så vanskelig å forstå?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

JRF

Sitat fra: arthur på søndag 26. mars 2023, klokken 19:43
Sitat fra: JRF på søndag 26. mars 2023, klokken 12:08
Sitat fra: arthur på søndag 26. mars 2023, klokken 10:461. Parker ved siden av de nyeste og dyreste bilene.
2. Ta et bilde av egen bil og de på hver side med et bilde på mobilen hvor reg.nr fremkommer.

Funker for meg.
Funker på hvilken måte? Har du brukt disse bildene til noe? Eller liker du bare å bruke litt lagringsplass på mobilen, og få noen skråblikk når du driver å tar disse bildene?

Hvis man har fått noen riper mens man har stått der parkert så vet man med rimelig grad av sikkerhet hvem som er skyldig, med reg.nr kan man finne ut hvem som er eier og ta kontakt. Er alt i orden så sletter man bare bildet.

Var det så vanskelig å forstå?
Har du gjort dette noen gang? Og du tenker da å leke torpedo for å kreve inn pengene dine eller? Komme på døra og kreve 20 000 kr cash for du er rimelig sikker på at han bulket døra di siden han stod ved siden av deg på parkeringsplassen...

Og hvis regnummeret viser et firma som eier hva gjør du da?

arthur

Til ditt første spørsmål; Ja.

Nei, men tok kontakt med eier og forklarte situasjonen. Vedkommende innrømmet forholdet og gjorde opp for seg.

Et seriøst firma har nok oversikt over sine biler såvel som hvem som kjører hvilke biler, og når, så det skal nok gå greit det også. Det sagt så unngår jeg å parkere ved siden av typiske firma/håndverkerbiler!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Finner ikke akkurat den mest komplette artikkelen om dette, men det finnes eksempel at en har fått skrapet opp hele bilen, og dette er fanget på kamera. Som en bole-gutt med IQ på ca 72 som skrapte opp en Tesla, fordi Teslaen hadde blitt parkert på "hans plass" utenfor treningssenteret. Når sånt skjer er det mer enn bare økonomisk at en vil vite det, for å hindre at det skjer igjen...og igjen...og igjen....

Tesla-eieren anmeldte det, da han hadde videobevis på alt utenom akkurat oppskrapingen (gikk med nøkkel i hånden mot bilen). Politiet rotet vekk videoen. Videoen ble sendt på ny. Politiet henla.

Så ut til at det ble en dyr egenandel på forsikringen, før forsikringsselskapet tok affære og så på videobevisene. Dermed slapp Tesla-eieren egenandel, og forsikringsselskapet kjørte regress mot bole-gutten.

Ulempen er at det nok ikke var så gøy å trene der igjen....det hadde i hvert fall jeg tenkt når sånne psyke folk går og trener der...

https://www.tv2.no/broom/mannen-aner-ikke-at-han-blir-filmet-sa-riper-han-opp-den-nye-teslaen/7015660/
Tesla Model Y                         2021-

JRF

Sitat fra: sjokomelk på søndag 26. mars 2023, klokken 12:22Fordi man bruker datamaskinene i bilen til noe annet enn de egentlig var ment for. Og for å ha de gående må man også ha vannkjølingen (på 3/Y og Palladium S/X) i gang med alt det innebærer.
Du har datamaskinen til MCU som må holdes i gang for det er den som tar seg av styringen av funksjonene og lagrer data til disk. Og så må du ha Autopilot-systemet gående med kontinuerlig bearbeiding av videostrømmene fra kameraene. Og dette kjører på det vanlige nevrale nettverket som også brukes når bilen er i bevegelse.
Det er jo et helt horribelt dårlig design.

geear

Sitat fra: JRF på tirsdag 28. mars 2023, klokken 12:05Det er jo et helt horribelt dårlig design.
Det finnes ingen andre bilprodusenter som har tilsvarende funksjonalitet innebygd. Jeg bruker ikke sentry mode til vanlig, verken hjemme eller på jobb, men slår det alltid på når jeg går inn i en butikk eller lignende kortvarig parkering på utsatte steder. Det tar et sekund eller to å gjøre. Kan også bruke auto-sentry og ekskludere definerte steder. For meg er sentry en av flere ting som faktisk har en betydning for mitt valg om å ikke gå over til et annet bilmerke.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA