Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Carwings - trøbbel

Startet av olehenrikfjeld, onsdag 14. november 2012, klokken 12:34

« forrige - neste »

olehenrikfjeld

Har trålet verkstedhåndboka. Det står bare "fjern bunnplate" ikke hvordan. Men hvor vanskelig kan det være...
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

elektrolux

OK.

Fjerning av bunnplate på Think Classic:

- Løft bilen opp minst 1/2 meter.

- Lokaliser 8 spredeplugger. 2 framme og 2 bak på hver side.

- Spredeplugger kommer i forskjellige versjoner: a) med skrue i senter; b) med stift i senter med nakke;  c) med stift i senter med trinn og d) med glatt stift i senter

- Type a) er vanskelig å skru ut, og krever at du "løfter" vennlig på selve spredepluggen mens du uten å trykke innover forsøker å skru senterskruen ut. Ender som oftest opp med at vennligheten må vike for brutak kraft som ødelegger spredepluggen

- Type b): Bruk sideavbiter, og løft ut senterstiften. ofte kommer spredepluggen ut sammen med senterstiften. Hvis ikke løftes denne ut etterpå.

- Type c): Bruk 3mm dor og trykk centerstiften 2-3 mm innover, og løft spredepluggen ut. Disse spredepluggene er laget i et sprøtt materiale, og knuser ofte. Vel ute, possisjoneres centerstiften 5mm ute, før remontering.

- Type d) Bruk 3 mm dor og dytt senterstiften helt inn, og løft ut spredepluggen. Stiften vil som oftest forsvinne, og kan erstattes av en tilsvarende stift.

Med spredepluggene vel ute dras bunnplaten framover og tas ned i bakkant, og så ut bakover.

Har noen luringer brukt skruer er disse som regel rustet fast. Er det brukt pop nagler må disse bores ut, og dyttes inn i rammen, der de forevig vil ligge og rulle rundt og skape korrosjon.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

olehenrikfjeld

Sånn. Da var den jobben unnagjort  :)

Det var litt anderledes under min bil. Bak var det fire 13mm bolter som måtte skrues løs - to på hver side ved jekkfestene. Deretter var det to spredeplugger av type b) på hver side inne i hjulbuene. Deretter var det bare å dra skjoldet framover til det datt ned bak, og så bakover til det datt ned foran. Tok 15 minutter. Utrolig nok var det ingen spredeplugger som røyk (men skulle de gjort det, så vet jeg jo nå hvor jeg får tak i flere, Electrolux :-)

Så var det 17mm tappe- og fylleplugg. Olja som kom ut så ikke veldig pen ut - den var rødaktig og litt underlig i konsistensen. Inn med ca 3dl ny olje og sette alt på igjen.

Alt i alt tok det vel en snau time. Ikke så ille  ;D

Verktøyliste for oljeskift:
Jekk og bukker (se hvor du setter bukkene - du skal komme til to 13mm bolter omtrent der det er naturlig å sette dem)
13 og 17mm fastnøkler
Sideavbiter, dor eller flat skrutrekker til å hygge seg med spredebolter
Oppsamlingskar til ca 3 dl olje
Ny olje (GL4)

Så tok jeg en prøvetur, og kunne konstatere at girstøyen fremdeles er der - men muligens noe mindre påtrengende. Jeg får tatt en lengre tur imorgen og da merker jeg bedre om det virkelig har hjulpet å bytte olja - uansett så det absolutt ikke ut til å være bortkastet.
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

olehenrikfjeld

Da har jeg kjørt noen dager. Lyden er ikke borte.

I går løftet jeg opp ett og ett dekk og prøvde og svinge dekkene rundt med hendene. Bakhjulene går 15-20 runder på ett tak. Forhjulene går knapt en runde.

Er det normalt?
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

elektrolux

Ja. det er normalt. Framme skal du dra med deg hele diffen, og skivebremser ligger alltid litt innpå og lager friksjon.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

olehenrikfjeld

Ja, den drar jo med seg mye, men skal det gå så trått, da?

Jeg snakket med en som har en eldre Opel med forhjulstrekk, og han sier at hjulet ihvertfall snurrer 4-5 ganger når han drar det rundt. Er det virkelig så stor forskjell?

Skivebremsene hadde jeg bikket ut med en skrutrekker så de lå ikke innpå i det hele tatt...
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA