Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: REVA

Startet av Frode, torsdag 07. februar 2008, klokken 00:16

« forrige - neste »

Frode

Vurderer elbil i lofoten. Noen som har erfaring? Bruk til b.hage-jobb, ca 10 km hver veg. Lite med ladestasjoner og slikt her oppe. Skulle gjerne hatt 3-4 seter. Lurer på det meste egentlig. Hvordan fungerer ladingen? Må det monters egen ladestasjon hjemme, eller er det nok med "hullet" i veggen? Kan batteriservice/bytte tas på bilverksted, eller må det inn til spesialverksted? Tar gjerne mot tips!

elektrolux

Hallo Frode

Og velkommen til forumet.

Beste tipset du kan få, er å lese gjennom forumets innlegg.

Vi har svart på alt dette mange ganger allerede.

Kom heller tilbake om der er spesifikke ting du framdeles lurer på. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

eljet

Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

cra

Og for å bare svare helt kjapt på de tingene du lister opp alikevel:

Rekkevidden er ikke noe problem. Du kan kjdøre flere mil på en enkelt lading på de aller fleste biler.

3-4 seter betyr vel f.eks. buddy eller peugeot? Tror Think også kan levere med 4 seter nå, men har ikke sett en sli i praksis

"Hullet" i veggen holder, bare det tåler minst 10A. Think kan lade hurtigere på et 16A uttak. Selv har jeg satt opp min egen "ladestasjon" i form av en kontakt under en luke i gartasjeveggen i umiddelbar nærhet av der bilen står. :)

Batteriservice kan du) faktisk gjør selv, og for så vidt også bytte. Jeg vil sammenligne det litt med å bytte clutch på en vanlig bil; fullt mulig om man har kunnskapen og det rette utstyret. Men folk flest setter vel bort batteriservice og -bytte. Et vanlig verksted skulle vel kunne klare det, men jeg ville sjekket om det er noen verksteder som har erfaring med el-bil og få gjort det der, slik at du vet at de kan litt om det og gjør det riktig.

Annen service som ikke er direkte relatert til el-driften kan hvilket som helst verksted gjøre; det er stort sett de samme delene som på vanlige biler.

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

#4
Hei, Frode og velkommen til elbilforumet.

Buddy er godkjent for 3 ved siden av hverandre. Den er registrert som 4-hjuls elektrisk motorsykkel, derfor trenger den ikke airbag eller krasjtest. Den har i dag vedlikeholdsfrie blybatterier og lithium-ion batterier er under utprøving. Når du har bare 10 km å kjøre og lader hver dag vil jeg tro at batteriet holder opp mot 5 år. Se http://www.elbilnorge.no/ Anbefaler elektrisk kupevarmer lik de man får til "vanlige" biler. De eldre Kewet Citi-Jet 1 - 5 som ser likedan ut har plass til 2.

Så nettopp i en annen tråd her at Reva, en liten 4-hjuls elektrisk motorsykkel fra India, får ny forhandler i Norge.

Peugoet 106 og Citroën Saxo finnes i elutgaver og har plass til 4, men finnes også i 2-seters varebilutgave. Partner/Berlingo er også laget i elbilutgave og kan ha 2 eller 4 seter. De lages ikke lenger. De har nikkel-kadmium batteri og trenger batteriservice/vannfylling omtrent hver 4000 km. Man trenger spesiellt utstyr og spesiellt renset (demineralisert avionisert) vann. http://www.elbilsalg.info/

Th!nk kommer på markedet igjen i år med ny modell. Se http://www.think.no/  De første som kommer er 2-setere, men en 4-seter er under utvilking. Det blir trangt for 2 voksne bak. Batteriet er vedlikeholdsfritt.

Th!nk 1999 - 2003 modeller har nikkel-kadmium batteri som trenger service/vannfylling omtrent hver 4000 km. Man trenger spesiellt utstyr og renset (demineralisert avionisert) vann.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Frode

Takk for gode og hurtige tilbakebeldinger! Keep it coming! Mange gode og nyttige linker her på forumet. Kommer nærmere og nærmere elbilkjøp for hver dag nå. Sjefen (kona) er på gli, vi må bare bruke litt tid på å få oversikt over hva som finnes.

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

så må detjo også tilføyes at det som står om nicadbatterier i dansk elbilkomite's betraktninger ikke er riktig.

Nicadbatterier kan lades som det passer, men det er greit å kjøre de ned til 20 % ofte.
Og helt ned en gang i mellom, men da når det er mulig å gjøre det forsiktig.

Henning
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

bosonic

Infoen om blybatterier er også feilaktig >:( >:(
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Manna

Hvis du vil teste Buddyen min, send meg en PM, så tar du bare ferga til Bodø.
Jeg bor ei mil fra byen, og det fungerer helt greit, til og med med en formidabel bakke midt i mellom.

Jon
Bodø
15000 km i Buddy siden oktober 2007

Frode

Ikke umulig jeg tar kontakt hvis jeg er på de trakter en dag! Ser over her at Buddyen ikke trenger kollisjonsputer eller krasjtest. For min del er det et minus,  så ser primært etter andre merker. Noen tanker rundt dette?

elektrolux

Sitat fra: Frode på lørdag 09. februar 2008, klokken 09:37
Ser over her at Buddyen ikke trenger kollisjonsputer eller krasjtest. For min del er det et minus,  så ser primært etter andre merker. Noen tanker rundt dette?

De ferreste bruker putene likevel. I stedet tilpasser de kjørestilen slik at behovet blir minst mulig.

Selvfølgelig kan en være uheldig å være på feil plass til feil tid, men der er ingen garantier i livet uansett.

Føler du deg utrygg bak rattet burde nye Think tilfradstille dine behov.

Det er nå mine tanker om den saken, men så står jeg på slalom og kjører motorsykkel også, så jeg elsker å utsette meg for farer.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Frode

Dette handler ikke så mye om å være utrygg bak rattet, eller ikke, men om hvilke alternativer en har når en skal handle inn bil. Sikkerhet har mye å si når en skal ha småbarn i bilen. Av samme grunn setter jeg ikke to-åringen på motorsykkelen. Slik jeg ser det er tilpasning av kjørestil ett  sikkerhetsmoment, tryggest mulig bil et annet...

tom

#13
Dette teamet (sikkerhet i elbil) er behørig diskutert i dette forumet gjentatte ganger og jeg føler at temaet er rimelig utdebattert.  Jeg vil anbefale "Frode" å lese igjennom tidlige diskusjoner om dette tema.  Dette blir fort en "for barnas beste" type diskusjon der det kan virke som man kun har to reelle valg for sine barn og det er at de enten blir drept i en elbil eller drept av astma.

/tom   
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA