Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lader som ikke fungerer på "hurtig"lading....sikringen går!

Startet av Epleskreller, søndag 25. november 2012, klokken 00:16

« forrige - neste »

Oreo

Jeg tenker nå slik at nå når Tesla produserer kun Signature modeller (og demo modeller) så får de jo ikke så mye penger inn da depositumene er høye. Når de begynner med vanlige produksjonsmodeller ganske snart vil mer penger komme inn og de vil få nok med å levere til alle bestillinger som kommer.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Leaffen

I en periode etter at jeg kjøpte Leafen, var jeg veldig opptatt av å argumentere for bilen og elbiler generelt. Selvfølgelig gøy å argumentere, men man blir litt lei i lengden. Etterhvert møter man jo folk som egentlig lever etter regelen; tusen grunner til å motstå endringer. Man merker dette når vedkommende begynner å argumentere med setninger som "nei dette har jeg aldri forsøkt før", "nei dette har jeg ikke tro på" eller "hvordan kan så mange millioner for ikke å si milliarder mennesker ha tatt feil".

Idet siste er jeg gått over til å egentlig bare holde med dem. Sier gjerne ting som "elbiler er nok et feilskjær", "jeg tror på ingen måte at elbil er noe for deg" eller "subsidier og fordeler kommer nok til å forsvinne ganske snart".

I stedet har jeg begynt å bli så rundhåndet jeg kan med utlån av bilen. Hvis jeg og en kollega skal en tur i samme møte, sørger jeg for at han eller hun for prøvekjøre. Uten noen som helst trykk eller argumentasjon. Da får pipen en helt annen låt. Og jeg oppleverer at vedkommende nesten alltid avslutter med at dette var en helt ny opplevelse. Avslutningsreplikker blir veldig ofte; "kanskje jeg skal vurdere elbil neste gang", "dette hadde vært bil for min kone" eller til og med "utrolig bra. Dette hadde jeg aldri trodd at kunne fungere så godt".

Så lærdommen er enkel; Det er ingen grunn til å tro at fossilbiler kan overleve i lengden. Absolutt alle som prøver en elbil ser det samme. "Fremtiden kommer til å bli elektrisk"!

Jeg ser virkelig frem til å bli blant de første som kjører en Tesla model S her i Norge. Ut fra alt jeg har lest om og sett av videosnutter, har jeg konkludert for meg selv om at dette kommer til å bli spikeren i kista for all motargumentasjon. BIL 3.0 er på vei. Det er bare å la flest mulig prøvekjøre dette vidunderet, så kommer verden til å bli forandret.

Så til trådstarter sitt dilemma. Du kommer til å gjøre det vanskelig for deg selv, som vil forsøke å motstå og ikke kjøpe Model S. Husk at det alltid vil komme noe nytt og bedre. Men skal du bare vente til det ultimate dukker opp, vil du aldri få vært med på moroa. Det er prosessen som er gøy, ikke målet. Jeg vil helst være blant "early adaptors", og i ettertid med stolthet kunne si "velkommen etter". Med et slikt ståsted vil jeg alltid stå i fare for å ta feil. Kanskje jeg til og med kan tape noen penger, hvis dette skulle gå åt skogen. Men jeg var i hvert fall med. I motsetning til alle etterpåkloke som bare sitter og venter på anledningen til å si; "hva var det jeg sa"?
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Espen Hugaas Andersen

Noen argumenter mot:

- Behovene dine kan endre seg. Plutselig arver du en hytte 30 mil unna som ikke har innlagt strøm, eller du mister jobben og finner en ny en 30 mil unna, eller det blir skilsmisse og eks-kona flytter 50 mil unna med ungene, eller det ene eller det andre. Så lenge man velger den største batteripakken må det ganske drastiske endringer til, men med 40 eller 60 kWh behøver ikke endringene i behov være spesielt store før en Tesla begynner å bli upraktisk. Men hvis dette skulle skje så er det i verste fall bare å selge bilen.
- Varigheten på batteriene er kun estimert - det er umulig å vite hvordan batteriene faktisk vil oppføre seg uten å faktisk prøve de ut i faktisk forhold i mange år. Hvis gradvis tap av batterikapasitet fører til at batteriene er på 50% etter 8 år, så slik garantien er skrevet i USA så har du i utgangspunktet ikke krav på nytt batteri. Dette er noe man må leve med. (Jeg mistenker at den norske garantien vil være annerledes skrevet på en eller annen måte, for her til lands kommer tvilen den ikke-profesjonelle part til gode, og jeg tror norske domstoler vil betegne 50% kapasitetstap som en vesentlig mangel.)
- Hvis det er en eller annen kritisk feil på de bilene som blir levert, denne feilen blir oppdaget etter at flere titusener av biler er levert, og Tesla måtte utbedre denne på samtlige biler for egen kostnad, så er Tesla et såpass lite selskap at det ville kunne knekke selskapet. Du vil kunne ende opp med en verdiløs garanti, og ville måtte dekke kostnadene av å utbedre feilen selv. Hvis dette var f.eks batteripakkene så vil dette kunne koste 200 000 kroner.

Jeg syns ingen av disse argumentene mot er spesielt overbevisende, men det er noen ting man bør vurdere om man kan akseptere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

19quiz76

En annen ting er vel at panelene er laget av aluminium - kan representere en høy kostnad ved skader..

Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Øyvind.h

#19
Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 09. november 2012, klokken 17:54
Et argument mot er at Tesla nettopp gikk med et skikkelig underskudd. Har ikke sjekket opp balansen, men risikoen for å måtte hente penger er større nå enn før ihvertfall. Og å hente penger kan jo skjære seg og få fatale følger. Dette kan kanskje Tesla-spekulantene si litt mer om? Spesielt de som satt short. ;)
Tesla har brukt milliarder av dollar de siste årene for å komme dit de er i dag. Om det skulle gå skikkelig galt og de trenger noen hundre millioner dollar til for å løse problemer som oppstår kommer investorer til å bidra. En Tesla konkurs når de har kommet så langt som de har anser jeg som høyst usannsynlig.
- Fabrikken er etablert
- Første bilmodell er ferdig utviklet
- Bilmodell nr 2 er snart ferdig utviklet
- Bilmodell nr 3 er under utvikling
- Produksjonstakten stiger
- Antallet reservasjoner stiger

Å ikke takle de få gjenværende utfordringene nå og isteden la selskapet gå konkurs blir helt urealistisk, selv om det er en teoretisk mulighet. Ingen som prøver bilen vil noensinne ha en gammeldags bensin/dieselbil, og folk er åpenbart klare for å betale det hvite i øyet for å sikre seg en. Betalingsviljen som dette produktet utløser er sjelden kost.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

foxy

neida de fleste bidra ikke engang til med ek til tesla. nå må telsa levere varene ellers er konkurs et faktum før i3 kommer på markedet.
I-miev 2011
Asker

laumb

Penger inn = ikke EK.
Interessant vinkel. Jeg tror ikke på deg.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

foxy

Sitat fra: laumb på lørdag 10. november 2012, klokken 14:36
Penger inn = ikke EK.
Interessant vinkel. Jeg tror ikke på deg.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

? hva prøver du å si?
I-miev 2011
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA