Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjemmelader

Startet av fj, torsdag 16. mai 2024, klokken 20:04

« forrige - neste »

fj

Har hatt mistanke en stund om at hjemmeladeren kun lader 1 fase. Dette pga at lading tar lang tid. Kontaktet Sulland i dag og fikk bekreftet att dette stemmer. Bilen kan kun lades med 3 fase dersom man har 400V tilgjengelig. Jeg har 230V anlegg. Kan ikke huske å ha lest dette noe sted. Andre som har fått samme opplysninger.

Daniel_0007

Er helt vanlig det, tror bare tesla er en av få som lader 3 fas på 230. It nettet er så lite utbredt at få gidder å støtte 3 fas på det.

https://help.zaptec.com/hc/nb/articles/8892964790289-Lading-p%C3%A5-IT-3-fas-med-Zaptec-Go#effekttopper-0-4
Model 3 2019 LR Rwd

TB

Ved å montere en trafo kan IT nett gjøres om til TN nett (400 V) og bilen lader raskere.
Avhengig av at effekten er tilgjengelig og plass til trafo.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

turfsurf

Greit å vite at det er ganske stort tap i en vanlig trafo, så man vil kaste bort en god del energi.

Ellers så er det mange merker som støtter å lade med åpen delta kobling på IT trefas. Bl.a nyere VAG biler og vår CE-04 mc. Da får man 18% høyere ladefart enn ved enfas, og jevnere fordeling på fasene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA