Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nydelige bilder av Model S

Startet av Smiling when sailing, onsdag 14. november 2012, klokken 20:40

« forrige - neste »

Smiling when sailing

 Huset vi bor i er ca. 300 fra veien ned en bakke. Den som brøyt snø der de siste årene sa at den er veldig vanskelig å brøyte og han stort sett sklei ned med traktoren. Så veien brøytes ikke nå hvis ikke jeg gjør det selv... og jeg har ikke gjort det en eneste gang enda.  ;D Men jeg har kjøpt biltema kjettinger for å kunne lade hjemme av og til også om vinteren de gangene jeg orker å måke snø (=helgene) ... bakken er så bratt at det akkurat går an å kjøre uten kjettinger med 4WD hvis ikke det er is eller sørpe, desverre mangler Leafen drift på bakhjulene.
Uansett kom Leafen seg akkurat opp bakken med biltema kjetting i ca. 20 cm sørpe.
Uheldigvis knakk den ene kjettingen på veien opp allerede første gangen (uten å stoppe ferden oppover), men Biltema er kanskje ikke kjent for å selge høy kvalitet heller (mens biltema kjettingen jeg brukte på Caravellen tålte den samme bakken (i litt indre snø) og masse annen bruk). Uansett, Jeg gjorde en "nødreparasjon" med et stykke spennbånd som jeg hadde liggende og den fungerte utmerket for å komme meg opp bakken i dag uten at kjettingen sprakk ( nå var sørpen frosset ned). Det var en del ubehagelige skrapelyder under bilen, siden snøen nå var frossen, og snøen var akkurat litt dypere enn bilen er høy, men heldigvis hadde jeg pløyet hele greie allerede en gang da snøen var fortsatt myk...
Det var vel en dårlig lenke første gangen og jeg prøvde ikke engang å finne de ca. 10 cm kjetting som hadde forsvunnet is snøen. Så jeg kan bare anbefale å ta med kjettinger i Leafen også. Biltema kjettingene passer fint (jeg har pigfrie Conti vinterdekk i 205 bredde som kom med bilen) og slår ikke i karosseriet (med mindre de sprekker), men man bør være forberedt på ved å ta med ekstra kjettingstykker, lenker og tang (eller sveiseapparat  :) ) for å kunne reparere den underveis om nødvendig...
Dessuten må jeg si at det er mye enklere å kjøre opp bakker med Leafen enn med Quashquaien til bestemora som nå er på besøk. Den er helt håpløst i forhold til Leafen til tross for større og grovere vinterdekk fra Nokian (kanskje fordi jeg har blitt for klønete å bruke klutchen...  ::) ) og den kom seg ikke opp den lille bakken på tomten der den skulle parkeres, mens Leafen klarte den uten kjettinger bare få minutt før uten problemer... Skal handle biltema kjettinger til bestemora i dag, ellers får hun bli på besøk hos oss resten av vinteren...
Blå Leaf, Tromsø

jkirkebo

Jeg kan bare anbefale GODE kjettinger. Jeg kjørte Touranen (samme dekkdimensjon som Leafen) til hytta i går kveld med 1,5 tonn tung henger bak. De siste par-tre kilometerne er ganske bratt grusvei som nå var veldig islagt. Jeg hadde ikke sjanse til å komme opp med piggdekk og henger bak. La på kjettingene og etter det var det ingen problemer, dro seg rett opp. Disse kjettingene har jeg hatt i mange år og de har gått endel kilometer men er alikevel helt som nye. De er også meget lette å legge på og ta av.

Typen er RUD Disc-Matic og de kostet ca. 2000,- bestilt fra UK for ca. 8 år siden. Ser de selges i Tyskland for ca. €200-240.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA