Hovedmeny

Luftlekkasje - klimaanlegg i Auto

Startet av gbmartin, lørdag 26. oktober 2024, klokken 11:49

« forrige - neste »

gbmartin

Har luftlekkasje på min Kona 2024 modell når klimaanlegget settes i Auto. Dette er tydelig merkbart under kjøring i lave temperaturer. Spesielt merkbart i området ved hanskerommet.
Forhandlerens verksted har funnet ut at luftlekkasjen skyldes at spjeldet som skal dirigere luftstrømmen ikke lukker som det skal i Auto, følgelig går luftstrømmen direkte inn i kupéen. Dette forårsaker at uteluft heller ikke går gjennom pollenfilteret. Man ser direkte inn fra motorrommet til kupéen gjennom åpningen hvor spjeldet står når komponenter i motorrommet og hanskerommet er fjernet.

Dette er dokumentert av forhandlerens verksted. Jeg har selv sett videoen som verkstedet har tatt opp, men Hyundai Norge tilbakeviser dette, og beskriver dette som "...en produktegenskap og ikke en feil". Meldingen til kunder er at kundene skal bruke klimaanlegget i Manuell sirkulasjon. Og videre hevdes det at; "I Auto åpnes friskluftspjeldet for å hindre kondens på innsiden av bilen".

Forhandler skriver at de ikke kommer videre med saken så lenge dette ikke blir ansett som en feil fra importør.
 
Jeg mener dette er en feil. Hva er hensikten med å ha klimaanlegget i auto hvis det ikke skal kunne benyttes i Auto under kjøring? Hensikten er jo at man skal redusere betjening klimaanlegget under kjøring.

Er det flere som opplever denne feilen?
Hører gjerne også fra dere som ikke opplever luftlekkasjen i Auto da det vil styrke min sak ytterligere.
Hyundai KONA Electric, 2024
Hyundai KONA Electric, 2019, solgt.

TB

Har benyttet auto siden jeg kjøpte desember 2023. Ikke tenkt over luftlekkasje eller at luften kan gå forbi pollen filteret.

Ved å å sette i manuell lukker spjeld da?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

gbmartin

#2
Takk TB for tilbakemeldingen!
Når jeg setter klimaanlegget i Manuell, lukker spjeldet som normalt, og utelufta styres til pollenfilteret.
Tror ikke dette er en feil som berører mange biler.
Jeg hører gjerne fra deg utover høsten/vinteren med lavere temperaturer. Typisk teststed er veier med 80 km/t og høyere.
Hyundai KONA Electric, 2024
Hyundai KONA Electric, 2019, solgt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA