Vindusvisker passasjerside fungerer ikke?

Startet av petersv, fredag 03. februar 2023, klokken 19:42

« forrige - neste »

petersv

Jeg sliter med at vindusviskeren som står på høyre/passasjersiden ikke har kontakt med glasset ytterst slik at den etterlater striper over ruta og kameraene til autopilot/cruise control.

Tesla har sett på det med klarer ikke å løse problemet. Jeg tenkte å høre med dere andre om dere har samme problem?

Skal prøve å få tatt bilder når det blir lyst, eventuelt video :)

førategangtesla

Mener du ingen kontakt overhodet?

Jeg har registrert at når jeg kjører i saltlake på motorvei og bruker spylervæske for å vaske ruta så blir det en stripe på høyre side hvor viskerene ikke tar, altså i toppen der kamera ligger. Denne stripen på 15 cm følger viskeren helt ned og det Gjelder kun høyre side. Kjører jeg i vanlig regnvær med ren rute så tar begge viskere perfekt. Jeg har sett at dysene på viskerene er ganske sentrert, så jeg tenkte å prøve å justere lenger ut, men det rare er at viskerene er forsåvidt våte hele veien og det renner spylervæske ut på toppen av viskeren selv på passasjerside hvor den etterlater en stripe.

Jeg synes kanskje selve strålen ikke er så kraftig heller, den pisser liksom bare ut. Flere som opplever dette da? MYP 2023.

petersv

Ja, nettopp samme erfaring her. Jeg bruker 15 liter spylerveske i uka, og det er fortsatt ikke rent. Veldig frustrerende for både meg (og autopilot/cruise control som alltid vil viske mere.) Tesla sier at flere må melde ifra før de gjør noe med det fra "engineering", og samtidig sier de at "alle bilene er slik" :o

Det mest irriterende er at jeg så problemet under utleveringen av bilen, og konfronterte "leveringsspesialisten" om det, og svaret var selvfølgelig; "dette er ikke noe problem, det fikser vi på første service". På både første, andre og tredje service er det ikke fikset...  :-[

Autowinder

Det er ikke uvanlig på de fleste biler. Det skyldes vanligvis at frontruta «krummer» seg mer mot ytterkant og formen på høyre viskerblad er rettere enn ruten. Jeg har i slike tilfeller tatt den av og bøyd den litt ytterst, men ikke for mye så metallet inne i den får en knekk. Montert tilbake blir det vanligvis bedre.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Stjerneglis

Er strålende fornøyd med dyseopplegget på vår TMY. Har hatt biler tidligere med dyser på viskerarmene, men Tesla sine dyser sprayer ut væsken nesten usynlig og er snedige. Viskerne fungerte også bra på Oslo-Stavanger t/r på E18/E39 tidligere i vinter og viskerne fikk jobbe store deler av turen (dette var før vi fikk tvangsauto på autopilot...)
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

petersv

Sitat fra: Autowinder på søndag 05. februar 2023, klokken 12:32
Det er ikke uvanlig på de fleste biler. Det skyldes vanligvis at frontruta «krummer» seg mer mot ytterkant og formen på høyre viskerblad er rettere enn ruten. Jeg har i slike tilfeller tatt den av og bøyd den litt ytterst, men ikke for mye så metallet inne i den får en knekk. Montert tilbake blir det vanligvis bedre.

Takk for tips, skal testes. Ikke hatt samme problem på noen av mine tidligere biler, hvorav 4 stk. Tesla.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA