Hovedmeny

Virkelig forbruk på iX3

Startet av Sauron, mandag 23. mai 2022, klokken 11:27

« forrige - neste »

Sauron

Hei,

Har logget kilometerstand siden bilen var ny i oktober 2021 og frem til i dag og ender opp med 9608 km. Går jeg inn på Tibber og summerer antall kWh som er gått til lading av el-bil så får jeg 3750 kWh. Det vil si 0,39 kWh per kilometer eller 39 kWh per 100 km. Dersom man sammenligner med tester så har jo bilen ligget på 19 kWh og deromkring. Videre har jeg fulgt med på forbruket som oppgis i kjørecomputeren og da har jeg i vinter ligget på 2,5 kWh per mil, noe som er høyere en testene men mye lavere enn det jeg faktisk måler. Så er det store spørsmålet,  er det noe jeg gjør galt her eller ikke tenker på i mine utregninger?..... :o  Eller går det faktisk så mye strøm....hvis så er, hva er forklaringen på det?

Orbit

Ladetap (+10-15%) og oppvarming av parkert bil telles ikke med av kjøreforbruket i bilen. Er det mye småkjøring kombinert med forhåndsvarming på vinter, går det mye energi der.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Sauron

Oppdaget en feil og det virkelige tallet for kWh er 3100, noe som gir 32,2 kWh per 100 km. Det er fortsatt en god del høyere enn på tester og hva kjørecomputer viser. Dog skal det sies at vi bruker en del forhåndsoppvarming samt at det blir en del småkjøring. Da er tallene kanskje ikke så ille allikevel...? Får fortsette og se om det blir stor forskjell nå på sommeren....:)

Bimmelim

Går virkelig denne bilen 450 km på vinteren og? Ser noen tester som har indikert over 400 km på vinterstid og rundt 500 på sommer. Jeg greide ca 440 på sommerstid/ langtur

turfsurf

Sitat fra: Sauron på mandag 23. mai 2022, klokken 11:40Oppdaget en feil og det virkelige tallet for kWh er 3100, noe som gir 32,2 kWh per 100 km. Det er fortsatt en god del høyere enn på tester og hva kjørecomputer viser. Dog skal det sies at vi bruker en del forhåndsoppvarming samt at det blir en del småkjøring. Da er tallene kanskje ikke så ille allikevel...?
32,2 ser ikke så usannsynlig ut for en såpass stor bil med mye småkjøring og forvarming.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Bimmelim

Men den er jo oppgitt til mye mindre. Hos oss har vi foreløpig ikke greid å få den under 18 per 100....vi kjører i eco mode så og si hele tiden. Så kan ikke skjønne at jeg kan få den særlig høyere enn 455 km ihvertfall

turfsurf

Sitat fra: Bimmelim på onsdag 09. oktober 2024, klokken 09:33Men den er jo oppgitt til mye mindre. Hos oss har vi foreløpig ikke greid å få den under 18 per 100....vi kjører i eco mode så og si hele tiden. Så kan ikke skjønne at jeg kan få den særlig høyere enn 455 km ihvertfall
18kWt/100km er bra for en slik bil. Hvis du vil se hvor langt du kan kjøre så legg deg i 40 km/t med klima av en sommerdag. Da greier du sikkert 60 mil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

#7
Alt avhenger av hastighet. I NAF sommertesten kjørte jeg nesten 56 mil. Snitthastigheten var da 71,4km/t. Ca 6-7km av dette var etter at bilen rapporterte 0km rest.

Veldig gode forbrukstall mtp karosseri og biltype.
Jeg tenker det kan henge sammen med hastighet, vær/føre og kjørestil.

Til sammenligning kjørte vi til Sverige med IX3 senere samme sommer 2021 og da ble forbruket høyere (16,4 Oslo-Karlstad). Dels pga full bil og bagasjeboks på kroken, dels pga mer motorvei. Snitthastighet på ca 84-85km/t og forbruk på 17,2 totalt på drøye 40 mil. Men det gikk mye i 100+ da. Øde tomme veier med relativt god standard.

Om du ikke klarer komme ned på rundt 14-16kWh/100km på pen langturkjøring sommerstid i 70-80 sone tenker jeg det kan være noe med kjørestil? Det virket relativt enkelt å holde moderat forbruk med IX3, noe en egentlig ikke skulle tro. BMW virker å levere veldig energieffektive og godde drivlinjer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bimmelim

Virkelig imponerende med 560km ja! Vet alle kan si de kjører pent, men mener at jeg er en nokså beskjeden type når det kommer til kjørestil. Men var nokså fullastet når jeg tenker meg om og vi kjørte den ikke akkurat til 0 nei. Så var det litt varierende grad av stigning samt parti med litt våt veibane.Når du fikk den til å gå 560 hadde du den i eco drive og er det eventuelt andre innstillinger/ du eventuelt skrur av , i tillegg til en rolig kjørestil ?

Øyvind.h

#9
I NAF testen skal alle kjøre "normalt" og følge fartsgrenser og annen trafikk, men bruke bilens sparefunksjoner. Jeg tror bilen stod i Eco pro. Klimaanlegget var på med aircondition. Ut over det var det godt og varmt den dagen, så jeg mener solgardinen i taket var stengt.
Kjørestilmessig fulgte jeg fartsgrenser og annen trafikk. Litt penere langkjøring enn jeg ellers ville hatt, men ikke full sparemodus.
I IX3`en er det vel en strek som viser lading/akselerasjon. I bakker mener jeg at jeg forsøkte å la bilen trille, dvs holde streken i midten der bilen triller fritt, men det var ikke noe ekstremfokus fra min side på sparing og jeg tror de fleste ville fått omtrent samme resultat som jeg fikk. Det viktigste er kanskje å ikke ligge for tett på bilen foran slik at en må gasse og bremse mye, men heller kan ligge i jevnt tempo.
Jeg merker jo for egen del betydelig forskjell i forbruk om jeg legger meg bedagelig i høyrefelt på vei til hytta kontra mye bruk av venstrefelt. Dels pga hastighet, men også en del fordi det blir mer "gass/brems" istedenfor jevn kjøring.

For øvrig var jeg veldig fornøyd med IX3`en! Godt sammenskrudd, solid, mange smarte innstillinger og tilpasninger (alt fra "ikke lås opp før jeg tar i håndtaket" til varslingen om kommende ny hastighetssone som var nyttig på ukjente veier). Hadde bilen hatt 4wd skal du ikke se bort ifra at jeg fortsatt hadde kjørt IX3, rett og slett fordi bilen var bra og kvaliteten veldig bra. Antakelig den 2WD bilen med aller best fremkommelighet jeg noen gang har testet, selv om det ikke er i nærheten av 4WD.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bimmelim

Ja fantastisk bil, godt fornøyde. Vi har ikke behov for 4wd så for oss er det ingen savn. Når jeg bare får reklamert skikkelig på det dårlige skinnet så er alt på stell
Mener sommerdekka er 21 toms så da øker jo og forbruket noe bare der. ..

Øyvind.h

Ja mener jeg kjørte på 20". Det kan ha litt å si. Dekktype har også en del å si (20" hadde Bridgestone Alenza, aner ikke hvor i landskapet de er mtp rullemotstand.)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bimmelim

Har Yokohama et eller annet ;P må ned for å se for mer nøyaktig beskrivelse

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA