Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva skjer med bruktprisene på elbil når elbilgodene forsvinner?

Startet av Elmetro, mandag 19. november 2012, klokken 14:53

« forrige - neste »

Elmetro

90 Volt isolasjonsfeil?

Hei.
Etter endel prøvekjøring av Nissan og sikling på Tesla, så endte jeg med å kjøpe meg en Think 2001 med 90 Volt mellom battri og batterikassa.

Riktignok, det startet på 6 volt feil, og steg stadig ved å måle meg bortover batteriene og mot polen. Ved siste batteripakke var jeg oppe i 90 Volt og syntes dette var bra spenning.

-Men skjønner ikke hvorfor. Målte spenning mellom batteripoler og slangeklemma som sitter på røret på kjølevannet til batteriene, her var det 38 Volt.

Skal sies at det var isolasjonsfeil på bilen. Den tok hverken lading, eller ville kjøre.

Har i dag demontert alle batterier. De har fått seg litt vask, det samme har alle slanger, ledninger og batterikasse.
Fant to batterier på 4.6 Volt. Forsøker lade disse opp i kveld, kanskje de vil tilbake i batterikassa i morgen, for å forsøke å sitte i bilen på nytt....

Noen forslag?

Det var en artig jobb å ta ned en batterikasse for første gangen. Løftebukken stanget i batterikassa alle veier, og fikk tømt ca 4 liter kjølevæske gjennom jakke-armen, så ned til gulvet. Neste gang, kanskje jeg klarer å sette klemmer på det høyeste punktet, under tanken....

Men føler etterhvert som jeg fikk skrudd ut batterier, og særlig fått vridd vekk de to med sensor på seg, så det ut til at spenningen over poler og batterikasse ble nærmest eliminert.

Fler som har hatt disse symptomene, eller kjølevæske over seg?

Som ny eier av Think, er det mer jeg bør tenke på nå som batterikassen er ute?
Think Rød-01-
Think Blå -00-
Think Kjøkkenblå 08

El rayo

Sitat fra: Elmetro på lørdag 03. november 2012, klokken 00:13
kjølevæske gjennom jakke-armen
Kjenner meg igjen der, ja! Hver gang jeg bytter vannpumpe på 2-års service.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

#2
Kjenner meg igjen der, ja! Hver gang jeg bytter vannpumpe på 2-års service.
[/quote]

Hvorfor bytter du vannpumpe hvert 2 år? Har enda ikke byttet vannpumpe på min første Think, og den har jeg hatt i snart 5 år. Pumpen lager et fælt leven men det har den alltid gjort og sviver like fint.

Ellers Hjertelig velkommen til Elmetro, og godt valg av bil, etter å ha vraket Nissan og Tesla.  ;D

Når du måler isofeil må du bruke en last over voltmeteret for å senke impedansen. Selv bruker jeg 10 kohm, og har funnet ut at bilen "godtar" isofeil opp til 10-20V målt på denne måten. ( Må se i den lille røde for nøyaktig tall )

Regner med at batteripakken din var tom ved demontering? Et triks da er å lade hele pakken i serie med 5A i 40t, og så la varmeapperatet belaste pakken i 2 timer på full varme. En time etter det måler du spenning på alle blokkene, og fjerner blokker som avviker med mer enn 0,05V i spenning i forhold til de "sterkeste" blokkene. Husk å fjerne vannfylleslangene før denne oppladingen, da noen blokker kan "ta fyr" og sende glodhet gass videre til naboblokken. 10 min etter denne oppladingen må du gjerne fylle vann på hver enkelt blokk, eller alle i serie om du er trygg på at ingen har gasset.

Jeg har fått utviklet et differensialspenningsmåler med strøm, og tempsensing. Instrumentet, som kalles RoboMeter beregner så snitt cellespenning / halvdel av batteriet og sammenligner sidene for å avsløre battericeller som ikke klarer å levere nok strøm, og som tilslutt vil reversere.

Alle Think Classic bør ha et form for batteriovervåkning, og dette er nok det enkleste og mest brukervennlige på markedet. Venter på ny levering, så desverre kan jeg ikke levere ut noen akkurat nå. Et godt alternativ for nerden som ønsker enda mer detaljert batteriovervåkning er IV meteret til One More. Her overvåkes batteriet med individuelle sensorer på hver blokk.

I mellomtiden må du huske å følge bilens instrumenter og ikke kjøre den inn i rød sone på energimeteret, og alltid føle på fartspedalen og slakke av på pådraget. Classicen dra villig ut 225A fra batteriet, men det anbefales å holde seg under 150A strømtrekk.

Tilslutt; nå som framdriftsbatteriet ditt er ute av bilen, må du sette på vedlikeholdslading av 12V batteriet. Ellers tappes dette raskt ned.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: Elmetro på lørdag 03. november 2012, klokken 00:13
Som ny eier av Think, er det mer jeg bør tenke på nå som batterikassen er ute?

Sitat fra: elektrolux på lørdag 03. november 2012, klokken 07:38
Alle Think Classic bør ha et form for batteriovervåkning, og RoboMeter er nok det enkleste og mest brukervennlige på markedet.

For Robometer må det monteres midtuttak på batteripakken mens den er nede.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ken

#4
Når du måler spenning mellom batteripoler og kasse må du sette en 1K motstand parallel med testpinner for å fjerne alle spøkkelse spenninger. Det finnes riktig prosedyr fra Think når du skal teste for isolasjon feil i batteripakken på ElbilWiki  Søk til riktig del i verkstedsboka via http://www.aspenberg.no/think/300dpi_servicemeldinger.pdf
Lykke til!
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA