Hovedmeny

Rustbeskyttelse

Startet av LiamPope, torsdag 05. januar 2023, klokken 15:49

« forrige - neste »

LiamPope

I stedet for å gjenåpne dette gamle emnet...

https://elbilforum.no/index.php?topic=47663

...jeg tenkte jeg kunne åpne et nytt emne.

Jeg lurer på om noe har endret seg de siste to årene?

- Er M3 fra Kina bedre bygget og trenger ikke beskyttelse?

- Prøver Tesla fortsatt å skylde på rustbehandling for mange urelaterte problemer og nekter å reparere, eller aksepterte de at de må følge norsk lov?

Jeg antar at det fortsatt er opp til meg å velge – aksepterer jeg at Teslas korrosjonsgaranti sannsynligvis er verdiløs og tar kontrollen selv, eller stoler jeg på Elon Musk fra California at alt blir bra?  :-\

Når jeg forsker på dette kommer selskapet Funderud mest opp, men de er i Oslo og jeg i Stavanger! Er det noen som vet et bra sted for behandling i Stavanger-området? Det ser ut til at det er mange selskaper og ulike behandlinger å velge mellom. Jeg tok kontakt med Sandnes Dinitrol Center men de sa at de aldri har forholdt seg til en M3 og aldri hørt om Teslas holdning til rustbehandling, så de er kanskje ikke de beste?

Tusen takk.

OlaM

Rustmessig er Kina-bilene relativt like de andre. De andre har hatt endel lakkproblemer, det skyldes dårlig arbeid i Fremont og at mange biler gikk uten skvettlapper og ble sandblåst på utsatte steder. I tillegg har det kommet folie fra fabrikk på kanalene. Så med erfaringen til de tidlige bilene så vet de nyere hvordan de kan beskytte mot visse skader.

Jeg har ikke hørt om noen tilfeller der Tesla har gitt rustbehandling skylden for problemer i det siste, men som firma er de helt sikkert troende til å gjøre det igjen.

Korrosjonsgaranti er det bare å glemme. Den gjelder ikke vanlig rust, men gjennomrusting innenfra pga fabrikkfeil. Det skjedde en del på 70 eller 80-tallet og så bilbransjen tvunget til å innføre spesifikke garantier i etterkant.

Jeg har en Kina-bil med skvettlapper som parkeres i garasje og som ikke er rustbehandlet ellers. Kanskje jeg finner på å gjøre det likevel, men 2019-bilene ser faktisk ikke så ille ut enn så lenge. Hadde den stått ute hele tiden ville jeg sett annerledes på det. Får se hvordan det ser ut oppunder hjulbuene ved neste dekkskift.
'21 3LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA