Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtiglader på Aksdal

Startet av Elinor, fredag 05. oktober 2012, klokken 17:37

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Jeg kjører på samme måte som deg, Carl Anton, men akkurat ved denne påkjørselen har jeg samme erfaring med P106 og Leaf: En del mennesker kjører bare rett ut, enten fordi de ikke skjønner faren eller fordi de ikke klarer å beregne farten.

De årene jeg har kjørt denne strekningen (med fire forskjellige biler) har jeg erfart følgende:

* En hvit P106 ser "snillere" ut enn en svart Touran og får mindre "respekt" av en del førere
* Det er omtrent like mange tullinger i SUV/Audi som i små biler, de er bare tullinger på forskjellige måter
* Busser og lastebiler er nådesløse mot små biler som kjører sakte, jeg har opplevd ting i P106 som jeg aldri har opplevd i andre biler (jeg vurderte å montere kameraer i bilen i perioder!)
* Hvis man kjører klart og tydlig oppstår langt færre farlige situasjoner enn ved nølende defansiv kjøring.

På den aktuelle bensinstasjonen bør egentlig parkeringsplassene mot E18 fjernes helt, rart ikke busselskapene har presset vegvesenet på dette. Parkerinsplasser rett ved påkjøringen til motorvei er jo en fantastisk dårlig ide...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

foxy

#16
Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 16. september 2012, klokken 09:52

På den aktuelle bensinstasjonen bør egentlig parkeringsplassene mot E18 fjernes helt, rart ikke busselskapene har presset vegvesenet på dette. Parkerinsplasser rett ved påkjøringen til motorvei er jo en fantastisk dårlig ide...

Thomas

helt enig!- og det burde lages påkjøringsfelt!

motorveipåkjøringer uten akselerasjonsmulighet er bare så tullete at jeg ikke har ord - her er det flere byråkrater som sover igjen og har sovet lenge!
I-miev 2011
Asker

El rayo

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 16. september 2012, klokken 09:52
* Hvis man kjører klart og tydlig oppstår langt færre farlige situasjoner enn ved nølende defansiv kjøring.
Eksakt det jeg mener også.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Kris

Sitat fra: Elinor på fredag 14. september 2012, klokken 15:23
Og jeg hadde fått skylda også, om jeg hadde havnet i rumpa på bilen foran. 

Ja du hadde fått skylden. Og du hadde også vært skyldig, om du kjørte på bilen foran.
Man har ansvar for å ikke kjøre på andre i veien foran seg. Klarer man ikke å stoppe i tide har man kjørt for nærme/fort. Dette er forsåvidt uavhengig av hva Mieven gjorde, men handler bare om ditt ansvar i forhold til bilen foran. Tenk på skadene du kan påføre andre.
Jeg har inntrykk av at få er seg bevisst dette ansvaret, men ikke nødvendigvis deg da. Du illustrerte bare poenget så godt ;)
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

leafster

Sitat fra: El rayo på søndag 16. september 2012, klokken 14:01
Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 16. september 2012, klokken 09:52
* Hvis man kjører klart og tydlig oppstår langt færre farlige situasjoner enn ved nølende defansiv kjøring.
Eksakt det jeg mener også.

Dette er vel ingen motsetning? Jeg klarer helt utmerket å kjøre klart, tydelig og defensivt.

Nølende offensiv kjøring - type kaste seg over to felt og krysse sperrelinje for å rekke en avkjøring, istedet for å bruke 60 sekunder ekstra på å velge neste. Det skaper farlige situasjoner!

Truls

Bensinstasjonen ved Høvik passerer jeg med hjertet i halsen hver gang, hvem varsler man om at det bør gjøres noe for å få det mer oversiktlig?

Stod en gammel Toyota Hikkass der en gang jeg kom i en Saxo jeg hadde, han ventet tolmodig til jeg nesten hadde passert før han smatt ut rett foran meg og luntet avgårde i 20 kmt. Jeg stod på 4 stive hjul og klarte akkurat å bremse nok til å bomme på han, men dessverre tutet jeg i ren refleks. Dumt selvfølgelig, og herren i Hikkassen stoppet og kom ut av bilen. Viste seg å være en brande og han var sinna. Stod på utsiden av bilen min og røsket i dørhåndtaket mitt en stund før han infant seg med at jeg ikke var innstilt på å å gå i nærmere dialog. Vi var sikkert et interessant syn der vi stod og sperret kollektivfeltet mens køen av busser, drosjer og elbiler vokste seg lang.

Senest i går smatt det ut en bil foran meg der som ikke så seg for overhodet, det er i hvertfall spennende å kjøre i kollektivfeltet!
Ford Ranger Electric 1999
Nissan Leaf 2018

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Truls på lørdag 13. oktober 2012, klokken 19:55
Bensinstasjonen ved Høvik passerer jeg med hjertet i halsen hver gang, hvem varsler man om at det bør gjøres noe for å få det mer oversiktlig?

I utgangspunktet burde man jo ta en prat med Statens vegvesen om dette. Imidlertid frykter jeg at deres tiltak vil være å stenge denne delen av kollektivfeltet for elbiler.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Kris

Er det ikke en veldig enkel løsning å ikke kjøre i kollektivfeltet her?
Personlig opplever jeg ikke dette stedet som dramatisk, og det er jo en smal sak å unngå det for de som syns det er ubehagelig.
Det tar i underkant av tre minutter å slippe "hjertet i halsen".
Liker man ikke påkjøring her fins det også flere alternativer i nærheten.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

Thomas Parsli

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 14. oktober 2012, klokken 09:05
Sitat fra: Truls på lørdag 13. oktober 2012, klokken 19:55
Bensinstasjonen ved Høvik passerer jeg med hjertet i halsen hver gang, hvem varsler man om at det bør gjøres noe for å få det mer oversiktlig?

I utgangspunktet burde man jo ta en prat med Statens vegvesen om dette. Imidlertid frykter jeg at deres tiltak vil være å stenge denne delen av kollektivfeltet for elbiler.

Du kan være sikker på at både buss og taxi-sjåførene er like missfornøyde med påkjøringen, så jeg tror de kanskje heller gjør noe med problemet...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 14. oktober 2012, klokken 10:33
Du kan være sikker på at både buss og taxi-sjåførene er like missfornøyde med påkjøringen, så jeg tror de kanskje heller gjør noe med problemet...

Når det gjelder busser så er nok problemstillingen mindre siden størrelsen gjør bussene lettere synlig.

Uansett burde vi kanskje laget en samarbeidsgruppe for kollektivfeltbrukerne?

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Rav4_EV

SitatNår det gjelder busser så er nok problemstillingen mindre siden størrelsen gjør bussene lettere synlig.
Der tar du dessverre feil. De som kjører ut fra Høvik, Bensinstasjonen og Strand ser seg ikke for i det hele tatt. De bare svinger ut. Det hender jeg kjører Timeekspressen linje 7 eller 8, og selv med fjernlysa på kaster folk seg ut. Savner trykklufthorn da. Sånt er det ikke på nye busser.
Hadde det ikke vært for at bussen går i rute og utfylling av skademeldinger tar for lang tid kunne jeg ha "platekontakt" på nesten hver tur.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

cra

Sitat fra: leafster på lørdag 13. oktober 2012, klokken 16:19
Sitat fra: El rayo på søndag 16. september 2012, klokken 14:01
Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 16. september 2012, klokken 09:52
* Hvis man kjører klart og tydlig oppstår langt færre farlige situasjoner enn ved nølende defansiv kjøring.
Eksakt det jeg mener også.
Dette er vel ingen motsetning? Jeg klarer helt utmerket å kjøre klart, tydelig og defensivt.

Det er vel et utsagn i samme kategori som at "Det er bedre å være frisk og rik enn fattig og sjuk".  ;) (Lurer på om det ikke var Tande P. som sa det en gang.) Utsagnet er helt riktig, men utelukker jo ikke andre gode alternativer fordet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Olemann


Startet selv en tråd om noe lignende for endel uker siden.

Virker som elbil-kulturen er i ferd med å bli redusert til "meg-først-fram" og at miljø, støy, trivsel og ro er borte vekk....

Spørs om ikke dette ytterligere vil forsterkes når raske biler som Tesla S/X blir allemannseie og driveren for elbil koker ned til "flytt deg, her kommer jeg"!

Vi som kjører elbil bør utvise ydmykhet og respekt for det kollektive gode de andre har gitt oss,  ved å la oss kjøre i en egen kø.  Det betyr minimum å være vennlig ved alle påkjøringer, ikke ligge tett i baken i bilen foran, og generelt være seg bevisst at retten til å kjøre momsfri, køfri etc er ikke noe vi fortjener, men noe DE ANDRE i fellesskapet har GITT OSS.    Dette må vi forvalte fornuftig, ellers vil det forsvinne før vi aner det.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5573.0.html

Olemann

Turist

En episode som ligner i ettermiddag:
Ligger i kollektifeltet på Mosseveien, det er tett trafikk i det vanlige feltet (ikke kø), og jeg glir forbi. Mørkt og regnvær. Bilen bak meg (viser seg senere å være en hvit trilling) blinker med lysene. Siden det er tett trafikk i det vanlige feltet, antar jeg at han/hun mente jeg kjørte for sakte. Kikker ned på speedometeret, og det viser 62. Fartsgrensen er 60! Bilisten bak meg mente altså at jeg skulle bryte fartsgrensa på en mørk og våt høstvei!
Flere blinkinger fulgte, før han (eller hun) brukte en luke foran en trailer til å presse seg forbi.

Tror dessverre at mulighetene til kjøre i kollektivfeltet forsvinner fort hvis den type kjøring blir vanlig.....
Tidligere 1: Think Classic 2001 (Blåbæret)
Tidligere 2: Mitsubishi i-Miev (Millenium)
Tidligere 3: VW e-Up!
Nå: vw e-Golf

Griffel

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 14. oktober 2012, klokken 13:00
SitatNår det gjelder busser så er nok problemstillingen mindre siden størrelsen gjør bussene lettere synlig.
Der tar du dessverre feil. De som kjører ut fra Høvik, Bensinstasjonen og Strand ser seg ikke for i det hele tatt. De bare svinger ut. Det hender jeg kjører Timeekspressen linje 7 eller 8, og selv med fjernlysa på kaster folk seg ut. Savner trykklufthorn da. Sånt er det ikke på nye busser.
Hadde det ikke vært for at bussen går i rute og utfylling av skademeldinger tar for lang tid kunne jeg ha "platekontakt" på nesten hver tur.
Med bussen idag kan jeg bekrefte dette. En våken bussjåfør måtte bremse (ganske ubehagelig, men heldigvis var det ingen som sto på bussen) for en SUV som sto stille i utkjøringen fra bensinstasjone på Høvik til bussen var godt på siden av seg, for så og akselerere forbi bussen og inn forand, for så og stoppe for å lirke seg inn i køen.

Dette skjedde etter at vi hadde hatt en svært så rolig tur et stykke bak en Reva som like før slapp bussen forbi ved hjelp av en lomme.

Glad jeg ikke er bussjåfør.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA