Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forvarming av batteri og tilgang på nok effekt.

Startet av Stig-Arne, mandag 12. desember 2022, klokken 19:20

« forrige - neste »

Stig-Arne

En litt interessant obervasjon jeg gjorde på lørdag.
Skulle ta en tur på ca 19 mil, utetemperatur på rundt -9 grader.
Hjemme har jeg 3-fas 230 Volt, 11 kW tilgjengelig.
Tenkte jeg skulle forvarme bilen godt, slik at batteriet også ble godt og varmt. Og jammen ble det varmt, temperaturen var på hele 42 grader i batteripakken når jeg plugget fra og kjørte. Det gav meg jo ett fint fobruk på de 19 milene på 201 Wh/km, da 4 stk i bilen med en del bagasje. La merke til at etter ca 4 - 5 mil var temperaturen i batteripakken nede på ca 12 grader, og der holdt temperaturen seg til jeg stoppet.

Så neste dag når jeg skulle kjøre hjem, så hadde bil stått på lading på 7 kW 1-fas. Men her var det ikke snakk om at batteripakken skulle varmes mer enn til ca 12 grader.
Så tydelig er det en begrensning bilen gjør når den enten kun er på 1-fas, eller har nok effekt, 9 kW eller mer.
Men, denne dagen kjørte vi hjem igjen, ca samme rute, men de første milene var på en litt roligere vei 60-70 km/t
Snittet etter denne etappen, og med "kun" 12 grader i batteripakken så endte man på 188 Wh/km. Samme vær, litt mer sidevind på begynnelsen av turen.

Så alt i alt må jeg si meg godt fornøyd med vinter egenskapene. Men viktigheten av å ha bufferen i batteripakken er viktig for å få mest mulig ut av batteriet på vinterstid. :)


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA