Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Selger Citroen Saxo 2001 modell

Startet av Figgen, søndag 04. november 2012, klokken 13:15

« forrige - neste »

Figgen

Då eg skulle foreta vannfylling nå sist (3000 miles sidan forrige; 37000 miles nå), var det litt for lite vatn igjen i kanna.  Eg fylte ca. 2,5 liter i kvar av første og andre rekke, men siste rekka fekk bare vatnet som sto igjen i slangen på 2 m (1 liter?).  Bør eg kjøre full vedlikehaldslading igjen så snart som råd, eller kan eg vente f.eks. til 39000 miles og ta alle på nytt?
2 x Think 2002, begge returnert frå California, kjørt 140.000 km mellom Figgjo og Stavanger.  Har tatt i bruk Kalkhoff el-sykkel som gir fine treningsøkter uansett vær og vind (nesten..)
Nissan Leaf 2017-modell, 23.000 km på 12 mnd.

hma

Hvor mange ampere-timer overladet var batteriet før du påbegynte vannfylling?

Rekka med mindre vann vil gå tørr tidligere enn de øvrige to. Du bør derfor kanskje kjøre neste vannfylling etter f.eks 400Ah overlading.
Du kan også kjøre en vedlikeholdslading til og fylle etter for resterende behov.
Alternativt kan du lade opp bilen helt, kjøre til 20% og så fullade på nytt. Dersom du får batteritemperaturen opp i ca 25C kan du fylle den siste rekka.

Neste gang bør du i alle fall ha 15-20liter på dunken klar ;)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

El rayo

#2
Cellene fylles én etter én, så de siste cellene i siste rekka har ikke fått noe vann i det hele tatt.

Antar at du fylte de to første rekkene til det rant ut av overløpet. Jeg ville tatt ny vedlikeholdslading og fylt vann på den rekka som ikke fikk nok så fort som mulig.

Fylle-intervallene ser helt greit ut. Maks 8 liter vann totalt er anbefalt.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Figgen

#3
Det gjekk med ca. 2,3 liter i 3. rekke.  702 Ah overlading ved forrige fylling.  Men nå har eg fått ei ny og kanskje større utfordring: dessverre vart Think'en ståande med parkeringslyset på i helga, og nå vil den ikkje gå i gir.  "System fault"! :-\. Eg reknar med 12V batteriet er flatt.  Er det tilstrekkeleg å lade det opp igjen, eller kan verre ting ha skjedd?

(redigert:) Status i kveld, i følge Nikometeret: batterispenning 13,4V (med tenninga på).  Tok av fronten og målte spenninga direkte på batteriet til 12,3V (tenning av).  Feilmeldinga "system fault" dukkar opp når girvelgaren blir flytta frå P.  Før det ser alt normalt ut, og 'nikometeret gir ingen feilrapport.  Sjekka utvalde sikringar; alle er ok.  Prøvde å starta/sette girvelgaren i D mens 12V-ladaren sto påkopla, med ny feilmelding som resultat. 
Nå står 12V batteriet på lading.  Ut frå observasjonane mine så langt, trur eg det er meir enn opplading av denne som må til.  Kan girvelgaren ha ei kortslutning, eller har andre eit "orakelsvar"? ???
2 x Think 2002, begge returnert frå California, kjørt 140.000 km mellom Figgjo og Stavanger.  Har tatt i bruk Kalkhoff el-sykkel som gir fine treningsøkter uansett vær og vind (nesten..)
Nissan Leaf 2017-modell, 23.000 km på 12 mnd.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA