bompenger, moms og mer - når vi 2025-målet slik?

Startet av Zero-talent, onsdag 16. november 2022, klokken 14:14

« forrige - neste »

Zero-talent

Her har man knapt rukket å ta inn over seg at statsbudsjettet for 2023 er det mest elbilfiendtlige på mange år, så kommer det nye saker i diverse lokalaviser om at det planlegges å innføre bompenger, og da selvfølgelig rett opp på 70% av fossiltakst, over natten. Sist ut Telemarksavisa, som melder at fylket vil ha maks elbilbetaling på E18 Vestfold så snart som mulig. For meg, som pendler nesten daglig mellom Porsgrunn og Horten, innebærer dette 16.000 kr ekstra i året (pluss evt takstøkning så klart), i tillegg til at bypakka i Grenland selvfølgelig også går for full bomtakst for elbiler om et par år.

Ingeting varer evig, og vi har visst at dette vil komme på et tidspunkt - men nå sitter jeg med følelsen av for mye, for fort. MVA, vektavgift, omregistrering og stadig mer bom. Til sammen gjør dette at man må vurdere bilholdet og kanskje heller gå for en gammel bensinbil til jobbpendlingen. De samlede signalene fra politisk hold er i alle fall ikke noe som bidrar til at gjerdesitterne gjerne kjøper elbil neste gang - for her kommer jo avgiftene for fullt og bilholdet blir like dyrt.

For min del begynner jeg å tvile på at vi når målet om 100% nullutslipp i 2025, når ny elbil koster mer enn fossil, og det i tillegg kuttes på driftsfordelene (bompenger og forventninger om vedvarende høyere strømpris). Regnestykket er i alle fall ikke opplagt i elbilens favør lenger, dessverre.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

filtvet

Ikke akkurat overraskende, har sett det komme lenge. Bilen er en melkeku i Norge.

Om jeg kun sparer 30% i bompenger så er det dessverre ikke lønnsomt med en ny elbil.

THE

Sitat fra: filtvet på onsdag 16. november 2022, klokken 14:59
Ikke akkurat overraskende, har sett det komme lenge. Bilen er en melkeku i Norge.

Om jeg kun sparer 30% i bompenger så er det dessverre ikke lønnsomt med en ny elbil.
Så lenge AvgiftsPartiet får styre så blir det slik, og enda verre når de må ha støtte av sosialister eller kommunister for å få flertall. Surrehuene og klovnene i SP husker jo ikke hva de lovte velgerne før valget, så de følger bare med strømmen i mangel av egen vilje ser det ut til. Når styret i landet er uten retning, mål og mening så blir jo ingenting forutsigbart lenger, se bare på alle forslagene som kom like overraskende som lyn fra klar himmel i forslaget til statsbudsjett. Ikke bare var det overraskende, men tilsynelatende hadde de verken vurdert hensikt eller konsekvenser av forslagene.

Jeg personlig beholder elbilen, og vil nok kjøpe elbil neste gang også, selv om det blir dyrere enn eksosbil. For de som ennå ikke "har sett lyset", så blir det nok vanskelig å overbevise 100% av nybilkjøperne om at det er lurt å velge elbil framover.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

filtvet

Har ca 400´igjen på 1 år gammel tesla 3, hadde ikke engang vurdert ny om jeg måtte ut med ca 600´ etter nyttår. For oss så lønner det seg akkurat å beholde elbilen. Lønner seg ikke å selge og kjøpe en billigere brukt hybrid foreløpig.

stefse

I 2025 sitter vel den samme gjengen i regjering fremdeles, og har revidert 2025-målet til noe som passer med skatte og fordelingspolitikken de ønsker å føre. Mer problematisk enn det er det vel ikke.
Nå har jeg hatt elbiler i 7 år og kommer nok til å fortsette med det, men samtidig kunne det vært gøy med noe skikkelig amerikansk gromt før den muligheten forsvinner helt.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

elektrolux

#5
Har allerede tatt grep.

- Byttet ut den elektriske varebilen med en større dieselbil for transport.
- Gått over til # bomfrie L1-L7e kjøretøy for daglig kjøring.

Sisnevnte bruker 1/2-1/3 så mye strøm som en elbil, kommer seg lettere fram i tett trafikk og sparer undertegnede for den psykiske belastningen det er å passere en bom.

Trådstarteren kan med fordel vurdere en kabinemotorsykkel til sin pendling. Både Carver, Microlino og MonoTracer klarer den strekningen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hELgenen

Denne er vel litt på siden - men synes den var både morsom og til ettertanke at jeg lenker den inn.

Jernbanen og alt som har med det å gjøre er som kjent delt opp i flere ulike selskap. Det siste er nå at Bane Nor eiendom arbeider for å redusere antall brukere av jernbanen. I en sak på NRK i dag kan man lese om at Bane Nor eiendom setter opp prisen for pendlerparkering - OG de krever også forhåndsreservering av pendlerparkering.
For som de sier :

"Vi er klar over at det blir dyrere for de som reiser veldig ofte, men for de som reiser enda sjeldnere blir det faktisk billigere. Felles er at alle er garantert plass, sier kommunikasjonssjef i Bane Nor Eiendom, Stine Smemo Strachan.
"

Mao - her argumenterer Bane Nor eiendom med at prisen blir billigere jo sjeldnere om man benytter seg av tjenesten deres.  Så her har vi et selskap som ønsker å gjøre seg selv overflødig og som samtidig forsøker å dytte vekk kunder fra å bruke jernbanen. Selskapet heter jo Bane Nor eiendom og de ser vel at de i likhet med mange andre som eier eiendommer er bedre tjent med å bruke denne til noe annet enn parkeringsplasser på sikt.
Dermed arbeider de aktivt med å fjerne kundegrunnlaget for jernbanen - og leter med lys og lykter etter gode argumenter.

Slik kan det altså gå når man splitter selskaper opp i ulike underbruk som lager en strategi for å forvalte egne verdier til beste for seg selv. Bane Nor Eiendom har trolig null interesse av å selge p-plasser når de kan bygge kjøpesenter og annet på tomten.....

Hele saken kan leses her :

https://www.nrk.no/vestland/kjetil-er-skuffet-over-bane-nors-nye-parkeringsordning_-_-sa-meningslost-som-det-kan-fa-blitt-1.16183162

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA