Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjørecomputer forbruk

Startet av TeslaMYQS, torsdag 23. november 2023, klokken 09:21

« forrige - neste »

TeslaMYQS

#15
Tallene fra forvarmingen ser slik ut:

utetemperatur -22

0 min:
-20 inne i bilen
batteri 79%

10 min:
-20 til +11 grader
batteri 79% til 77% batteriet varmes/lader koblet til 32A 230V 1 fas 7KW

15 min:
-20 til +18 grader
batteri 79% til 76% batteriet varmes/lader

20 min:
-20 til +23 grader
batteri 79% til 76% batteriet varmes/lader

25 min:
-20 til +27 grader
batteri 79% til 75% batteriet varmes/lader

30 min:
-20 til +28 grader
batteri 79% til 75% batteriet varmes/lader

33 min:
Batteri er ferdig varmet/lader

35 min:
-20 til +28 grader
batteri 79% til 74% lader


I tesla appen står det at jeg har tatt 4 kwh fra batteriet (79% til 74%) pluss at den har trekt strøm fra veggen i 35 minutter på 7 KW lader. Dvs si at det går ca 8 kwh med strøm til 35 min forvarming/batterivarming.




Handyman

Sitat fra: Lars1980 på lørdag 20. januar 2024, klokken 12:47Resultat:
Tur 1:

7km uten varme og vifte. 162wt/km

Tur 2:

7km med varme på max. 297wt/km

Så der tok jeg (Tesla Oslo) feil.

Når det kommer til å stå rolig, men i drive så økes ikke forbruket i kjørecomputeren. Etter siste tur på 7 km stod den på 297wt/km og 70% batteri. Etter 10 minutter i drive med varme på max står det fortsatt 297wt/km på skjermen og batteriprosenten er gått fra 70 til 68. Men da jeg satte bilen i park, da først økte forbruket til 493 wt/km. Men ikke fortløpende da. 
Dette er jo aldeles ingen overraskelse. "Alle" vet at den tar med ALT mens man kjører. At Tesla opplyser feil er heller ingen overraskelse, dessverre.
Hvis du hadde kjørt videre etter stillestående i Drive, så tipper jeg at forbruket også hadde hoppet opp, så samme måte som da du satte den i Park.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

førategangtesla

Sitat fra: Handyman på lørdag 20. januar 2024, klokken 13:18
Sitat fra: Lars1980 på lørdag 20. januar 2024, klokken 12:47Resultat:
Tur 1:

7km uten varme og vifte. 162wt/km

Tur 2:

7km med varme på max. 297wt/km

Så der tok jeg (Tesla Oslo) feil.

Når det kommer til å stå rolig, men i drive så økes ikke forbruket i kjørecomputeren. Etter siste tur på 7 km stod den på 297wt/km og 70% batteri. Etter 10 minutter i drive med varme på max står det fortsatt 297wt/km på skjermen og batteriprosenten er gått fra 70 til 68. Men da jeg satte bilen i park, da først økte forbruket til 493 wt/km. Men ikke fortløpende da. 
Dette er jo aldeles ingen overraskelse. "Alle" vet at den tar med ALT mens man kjører. At Tesla opplyser feil er heller ingen overraskelse, dessverre.
Hvis du hadde kjørt videre etter stillestående i Drive, så tipper jeg at forbruket også hadde hoppet opp, så samme måte som da du satte den i Park.

Det er riktig som du sier at forbruket hadde økt tilsvarende ved å sette bilen i drive og startet å kjøre. Det eneste som eventuelt ikke regnes med på en kjøretur er hvis bilen settes i park, da havner dette i fanen "park" i energiappen.

TeslaMYQS

Sitat fra: Handyman på lørdag 20. januar 2024, klokken 13:18
Sitat fra: Lars1980 på lørdag 20. januar 2024, klokken 12:47Resultat:
Tur 1:

7km uten varme og vifte. 162wt/km

Tur 2:

7km med varme på max. 297wt/km

Så der tok jeg (Tesla Oslo) feil.

Når det kommer til å stå rolig, men i drive så økes ikke forbruket i kjørecomputeren. Etter siste tur på 7 km stod den på 297wt/km og 70% batteri. Etter 10 minutter i drive med varme på max står det fortsatt 297wt/km på skjermen og batteriprosenten er gått fra 70 til 68. Men da jeg satte bilen i park, da først økte forbruket til 493 wt/km. Men ikke fortløpende da. 
Dette er jo aldeles ingen overraskelse. "Alle" vet at den tar med ALT mens man kjører. At Tesla opplyser feil er heller ingen overraskelse, dessverre.
Hvis du hadde kjørt videre etter stillestående i Drive, så tipper jeg at forbruket også hadde hoppet opp, så samme måte som da du satte den i Park.

Det er mulig det er noe "alle" vet, unntatt meg og de som jobber på tesla da. Grunnen til at jeg var usikker er jo fordi jeg ikke har hatt tesla så lenge og den virker ikke på samme måte som man er vandt med fra andre biler. Og når jeg har stått stille i noen minutter og ikke sett endring i forbruket så ble jeg usikker. Derfor spurte jeg på Tesla da jeg var der og de sier at den kun teller forbruk ved kjøring og ikke alt det andre. Jeg var ikke født utlært i Tesla faget, men nå har jeg fått testet dette godt selv i dag og nå VET jeg. hehe

Vil tro mange ikke tenker på slike ting i det hele tatt og bare kjører å lader ved behov. Men når jeg kommer på noe jeg lurer på så klarer jeg ikke slippe det før jeg vet 100% at jeg har rett svar, og ofte mens jeg roter rundt for å finne svar på en ting så dukker det opp to nye ting jeg lurer på.

Handyman

Sitat fra: Lars1980 på lørdag 20. januar 2024, klokken 14:57Derfor spurte jeg på Tesla da jeg var der og de sier at den kun teller forbruk ved kjøring og ikke alt det andre.
Jeg mistenker misforståelse mellom deg og Tesla. Hvis Tesla svarte slik du skiver, så har de for såvidt rett. Den tar med alt forbruk mens bilen ikke er i Park.
Men... hvis Tesla uttalte det ordrett slik du skrev i innlegg #6 ..."og påvirkes ikke av varme/kjøling viftehastigheter osv." så tok personen grundig feil. Men hvis det er din tolking av hva de mente så beror det altså på en misforståelse.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

TeslaMYQS

#20
Sitat fra: Handyman på lørdag 20. januar 2024, klokken 21:31
Sitat fra: Lars1980 på lørdag 20. januar 2024, klokken 14:57Derfor spurte jeg på Tesla da jeg var der og de sier at den kun teller forbruk ved kjøring og ikke alt det andre.
Jeg mistenker misforståelse mellom deg og Tesla. Hvis Tesla svarte slik du skiver, så har de for såvidt rett. Den tar med alt forbruk mens bilen ikke er i Park.
Men... hvis Tesla uttalte det ordrett slik du skrev i innlegg #6 ..."og påvirkes ikke av varme/kjøling viftehastigheter osv." så tok personen grundig feil. Men hvis det er din tolking av hva de mente så beror det altså på en misforståelse.


Jeg spurte han som stod i skranken der om den kun viste forbruket på ren kjøring eller forbruket med varme og alt annet. Han som stod der viste ikke selv så han sa han kunne gå å spørre om jeg ønsket. Han var borte ett par minutter og da han kom tilbake sa han at den viser kun kjøring. alt annet forbruk vises i energiappen.
(sikkert som han har fått beskjed om, og jeg ser at dette svaret kan tolkes begge veier)
men så spør jeg bekreftende at da viser den kun forbruk på ren kjøring uten varme og vifte osv, noe han da bekrefter.

så kan jo da hende at han misforstår svaret han får av de på verkstedet da, om de skulle si at ja, den viser bare ved kjøring f.eks.

Jeg hadde med meg far min som også stod der da vi snakket og han oppfattet det også sånn at det var kun ren kjøring uten alt annet som telte.

Men uansett så har jeg fasiten nå og servicen og oppfølgingen ellers jeg fikk hos tesla i oslo der var helt super :)


daktari

Har du testet når bilen står stille? Dvs kjør 5 min, så stå stille i drive i 5 min, med og uten varme.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

Sitat fra: TeslaMYQS på lørdag 20. januar 2024, klokken 22:18
Sitat fra: Handyman på lørdag 20. januar 2024, klokken 21:31
Sitat fra: Lars1980 på lørdag 20. januar 2024, klokken 14:57Derfor spurte jeg på Tesla da jeg var der og de sier at den kun teller forbruk ved kjøring og ikke alt det andre.
Jeg mistenker misforståelse mellom deg og Tesla. Hvis Tesla svarte slik du skiver, så har de for såvidt rett. Den tar med alt forbruk mens bilen ikke er i Park.
Men... hvis Tesla uttalte det ordrett slik du skrev i innlegg #6 ..."og påvirkes ikke av varme/kjøling viftehastigheter osv." så tok personen grundig feil. Men hvis det er din tolking av hva de mente så beror det altså på en misforståelse.


Jeg spurte han som stod i skranken der om den kun viste forbruket på ren kjøring eller forbruket med varme og alt annet. Han som stod der viste ikke selv så han sa han kunne gå å spørre om jeg ønsket. Han var borte ett par minutter og da han kom tilbake sa han at den viser kun kjøring. alt annet forbruk vises i energiappen.
(sikkert som han har fått beskjed om, og jeg ser at dette svaret kan tolkes begge veier)
men så spør jeg bekreftende at da viser den kun forbruk på ren kjøring uten varme og vifte osv, noe han da bekrefter.

så kan jo da hende at han misforstår svaret han får av de på verkstedet da, om de skulle si at ja, den viser bare ved kjøring f.eks.

Jeg hadde med meg far min som også stod der da vi snakket og han oppfattet det også sånn at det var kun ren kjøring uten alt annet som telte.

Men uansett så har jeg fasiten nå og servicen og oppfølgingen ellers jeg fikk hos tesla i oslo der var helt super :)
He he. Ja det minner om selskapsleken der man hvisker en setning til sidemannen. Dette gjentas rundt bordet. Etter runda så er som regel innholdet ganske endret.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

#23
Sitat fra: daktari på søndag 21. januar 2024, klokken 00:06Har du testet når bilen står stille? Dvs kjør 5 min, så stå stille i drive i 5 min, med og uten varme.
Er det ikke det han beskriver i post #14?
Uten varme er ikke noe poeng å teste. Det svaret er gitt på forhånd.

Edit; alt er som før. Når bilen ikke er i Park så regnes alt forbruk med og fordeles ut pr kjørte km. Når bilen er i Park logges forbruket i Energi.-appen under "fanen" parkering.
https://www.tesla.com/no_no/support/range
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA