Test av reisekostnader påelbiler mot sine 2 eksosekvilenter på en typisk langtur

Startet av elektrolux, søndag 06. november 2022, klokken 23:34

« forrige - neste »

elektrolux


https://youtu.be/SzZYRFZUbn0

Testen bekrefter at valget mitt om å selge elvarebilen til fordel for en dieselvarebil var riktig all den tiden vi snakker langtransport.

Og at valget om å kjøpe en gammel Tesla S med gratis SC i stedet for en ny elbil for snart 4 år siden for så å forære den til jr. heller ikke var feil. I alle fall ikke så lenge vi får låne den fritt mens han sitter med vedlikeholdskostnadene.  :D

Samtidig viser det at også at valget mitt om å kvitte meg med elbil for lokalkjøring til fordel for # bomfrie elscooter med halve forbruket også er riktig.

Så lenge elbilen var bomfrie var situasjonen omvent.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Sitat fra: elektrolux på søndag 06. november 2022, klokken 23:34

Testen bekrefter at valget mitt om å selge elvarebilen til fordel for en dieselvarebil var riktig all den tiden vi snakker langtransport.
Nei, den viser jo ikke det... F.eks har alle BMW eiere tilgang til en Ionity avtale som gjør hurtiglading mye billigere. Og så starter man gjerne dagen med billigere strøm på batteriet.

Testen er relevant for de som nekter å lade på annet enn hurtigladere og nekter å benytte seg av abonnement. Selv betaler jeg 1,50/kWh på Ionity. Med 1.80kWh/mil (for å overdrive) er ikke fossilbiler i nærheten...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektrolux

Sant nok, men her tok jeg forbehold om at varebilen hovedsakelig skal brukes til langtransport som reduserer effekten av rimelig hjemmelading.

I tillegg ville en tilsvarende 13m3 L3h4 stor elektrisk varebil bundet opp betydelig større kapital enn det "Big Duc" gjør all den tid det omtrent ikke er slike elektriske varianter på bruktmarkedet.

Vanlige biler har også en del av det samme dilemmaet. En betaler en høy inngangsbillett for å kjøre bare litt rimeligere. Så lenge elbilen var bomfrie var friheten det gav en uvurderlig verdi som rettferdiggjorde kjøp av elbil, men i dag er en befengt med bom med mindre en velger L1-L7e kjøretøy slik jeg har gjort.

Unntaket er Tesla S med gratis SC. Slike er fremdeles reelt rimeligere både i drift og innkjøp. De er heller ikke befengt med stadige påminnelser om service, og har lagt ut verkstedsmanualen på nettet slik at alle som ønsker kan følge Tesla sine egne service og reparasjonsregime.

Min konklusjon er i alle fall at tiden for å kjøpe en ny elbil er forbi. Gullalderen var fra ca 2005 til ca 2015. Nå er det beste å bruke / bruke opp de bilene vi allerede har til festturene, og se på L1-l7e kjøretøy til hverdagsbruk.

Selv fikk jeg mer for den "lille" 2013 elektriske Berlingoen enn jeg betalte for den betydelig større Fiat Ducatoen, og sper på dieselkostnadene med å ta med varer for andre langs ruten min via delingsappen https://www.nimber.com/. På sist tur hjem fra Fredrikstad nullet 2 transportoppdrag ut hele dieselregningen, mens jeg nå samler opp fraktoppdrag for neste tur til Bergen. ;)

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear

Skjønner du forsøker å forsvare ditt eget valg om å kvitte deg med elbiler, men dette er FAKE NEWS for de aller fleste nordmenn.

1. Kun gyldig for de svæææært få som KUN lever på hurtiglading.
2. Alle andre starter med "tanken" fylt hjemme eller på type 2 på et hotell. I natt kunne den i4 M50en fulladet sitt 84 kWh batteri for 60-70 kroner inkl. alle avgifter.

M440en kunne fylt sine 27 liter i går til 21 kroner per liter. Altså 550,- kroner.

DET er de reelle kostnadene for de aller fleste nordmenn. Er vel noe sånt som 8-900% dyrere å kjøre bensinbilen. I tillegg høyere bompenger og ferjebilletter. Strømprisen må opp i over 6,50 (og strømstøtten må bortfalle) før det regnestykket der er reellt.

Gullalderen for elbiler var definitivt ikke over i 2015. Kanskje den går over i 2023, men foreløpig er det enda et godt stykke unna.

RJK

Ionity har ladeavtale for Ikke-Ionity-Partnere til 190,- per måned og 2,50 per kWh gjennom sitt Ionity Passport.

Så lenge man har rekkevidde nok til å nå neste Ionitylader selv på vinterstid, og selvsagt at man kjører mest der Ionity finnes, så blir regnestykket klart gunstigst med elbil, selv for de som fortrinnsvis driver hurtig/lynlading, og ladetid ikke spiser opp fortjenesten. I yrkessammenheng er jo og den kostnaden relevant.

https://ionity.eu/en/network/access-and-payment

På en elektrisk varebil med forbruk på rundt 3 kWh per mil, så er vel ice-ekvivalenten ihvertfall på litern på mila vil jeg anta, og da er det denne matematiske ligningen som gjelder:

7,5 + (190/x mil per måned) < hva pokker man betaler per liter diesel (korrigert for "nøyaktig" forbruk).

Nøyaktig svar på kost har man når vet hvor mange km man kjører per måned i snitt, gjennomsnittlig forbruk per mil er og hva "dino-juice" gjennomsnittlig kostet per liter
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

zbk

Kjørte nettopp Stavanger-Trondheim t/r med TMX uten gratis superlading og ladet for rett over 1400,- t/r (kun superlading). Når dette er for 18-1900km med kjøring vil jeg påstå at gjerrigknarken som startet tråden ikke har kvalitetssikra påstandene sine i særlig stor grad :-) og mest er ute etter å forsvare sine egne valg som ofte virker å være mer styrt av målet om å ikke betale bompenger enn å faktisk spare penger.

I tillegg antar jeg at jeg har spart noen kroner på bom/ferje også på veien.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

filtvet

Alle er selvsagt inne for å forsvare sine egne valg - spesielt om de har kjøpt en elbil til > 500.000,- for å spare penger.....


Du får en meget bra bruktbil for 200.000,- eller en ok for 50.000. Betalte selv 40´sist for en pent brukt diesel. Men beholder teslaen også for kjøring i bomland.

elektrolux

Nettopp poenget mitt. En får mye mer eksosbil enn elbil for pengene, og besparelsen en i dag får med elbil er altfor liten til å forsvare kjøpet.

Kjøper en i stedet ( eller beholder) eksosbil og bruker en L1-L7e til småturene er dette både mer miljøvennlig og mer økonomisk.

Grunnen til at jeg kringkaster dette er at folk som tror elbil er lurt kanskje kan tenke seg om litt ekstra før de bruker  lånte penger på noe som kanskje ikke leverer det de håper på.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA