Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når bør ladelampen tennes på Saxo?

Startet av El rayo, søndag 17. januar 2010, klokken 19:39

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Jeg klagde for ikke så lenge siden på en bussjåfør som ikke raste over sperrelinjen ved påkjøringen til E18 (mot Oslo) etter Sandvika (https://maps.google.com/maps?q=h%C3%B8vik&hl=en&ie=UTF8&ll=59.894341,10.549155&spn=0.001136,0.002789&sll=59.894262,10.549578&sspn=0.001136,0.002789&t=w&radius=15000&hq=h%C3%B8vik&z=19) for så å legge seg midt over sperrelinjen frem til der kollektivfeltet begynnte. Om han ikke klarte svingen eller kjørte slik med vilje vet jeg ikke, men jeg skrev en ordentlig klage.

Svaret var enkelt og greit at sjåføren ikke var enig -og det var det.
Hadde jeg ikke bremset hard ville bremsespor, to ødelagde biler og en buss bevist at han løy -men jeg valgte å unngå kollisjon.

Mitt intrykk er at Ruter ikke er interessert i slike klager -og busselskapet er om mulig enda mindre interessert.
Når Ruter har en informasjonssjef som forsvarer busser som krysser sperrefelt og kjører idiot for å snike i køen på E18 ut av Oslo sitter problemet ganske høyt (bokstavlig talt).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Aspiranten

Jeg klaget på en bisk og sur kjerring i 30 årene på den lokale ICA butikken her for en måneds tid siden. Hun var sur og bisk når jeg tok kontakt for spørsmål, og følte meg uglesett som kunde fordi jeg var- en kunde. (Her i byen er det generelt kjekt å jobbe i butikk, så lenge det ikke kommer kunder inn dørene... Sies det.)

Jeg fikk da til svar fra ICA at henvendelsen (klagen) hadde blitt videresendt til den butikksjefen jeg klaget på, som etter en ukes tid svarte meg med at hun ikke var enig i klagen, og dett var dett.

Folk flest har hverken selvinnsikt eller reflekterer over egne handlinger...
Nissan Leaf

Elmetro

Kjører man så sakte at man er til hinder - er ikke dette lov. Sving til siden, slipp frem og vær fleksibel. Snakke med et busselskapet hjelper vel ikke. Det er sjåførenes pause på endestasjon du ødelegger ved å hindre kollektivreisende. Kanskje også 50 passasjerer i bussen som ser den lille elbiler som ev. Sinker trafikken. 10 minutter forsinket for en buss, kan bety dobbelt med folk - for neste avgang, som igjen skaper mer forsinkelse.

En bussfører er på jobb - så vi får alle hjelpe hverandre.
Think Rød-01-
Think Blå -00-
Think Kjøkkenblå 08

Thomas Parsli

Hvis man kjører etter forholdene er det faktisk lov!

På E18 er det mange som ikke kjører etter forholdene, resultatet ser du hver dag i form av kjedekolisjoner. Rekorden denne uken var vel 5 kollisjoner samme dag mellom Asker og Fornebu. Totalt ble det over 20 biler og en trailer.

Det er bare tidsspørsmål før en av bussene som kjører i 90-100km/t i kollektivfeltet (mens den andre trafikken går i krabbefart) tar livet av en eller flere når den kjører på en personbil.

Da blir det interessant å se hva som ansees som fornuftig hastighet -og om siktelsen blir uaktsomt drap.

Thomas
(som flytter seg, selv i venstrefeltet i 120km/t)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

cra

Det er alltid lov å kjøre saktere enn fartsgrensa (den angilr jo tillatt maxhastighet).

Det er alltid påbudt å kjøre etter forholdene.

Du skal uansett ikke være til hinder for andre i trafikken, uansett forhold.

Sitat
§ 3. Grunnregler for trafikk.

       Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Altså er du i din fulle rett til å kjøre så forsiktig at du ikke råker ut for noe, men du skal likevel slippe andre fram. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 23. november 2012, klokken 21:41
Det er bare tidsspørsmål før en av bussene som kjører i 90-100km/t i kollektivfeltet (mens den andre trafikken går i krabbefart) tar livet av en eller flere når den kjører på en personbil.

Da blir det interessant å se hva som ansees som fornuftig hastighet -og om siktelsen blir uaktsomt drap.

Samtidig er bussen full av stående passasjerer med en reim i holde seg fast i, som eneste sikkerhet mot å bli slengt ut gjennom frontvindu..... Passasjeren på rad 12 får derimot en bot fordi han ikke festet sikkerhetsbelte.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Thomas Parsli

Sitat fra: cra på mandag 26. november 2012, klokken 10:33
slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Påstanden var "Kjører man så sakte at man er til hinder - er ikke dette lov.". Det er kun den påstanden jeg svarte på.

Og paragrafen du henviser til bruker order "unødig".  Det ordet er avgjørende for hele setningen.

Thomas
(dette minner mer og mer om "rundkjøringsdiskusjonen"...)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

sven erik

det er ikke låv å bryte farts grensen men det kan hvære nødvendig å kjøre sakte

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA