Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NAF krever drivstoffstøtte

Startet av elektrolux, onsdag 14. september 2022, klokken 06:39

« forrige - neste »

elektrolux

"- Med de strømprisene vi har hatt dekker staten i gjennomsnitt hver tredje krone av alle ladeutgiftene til elbilistene. Det tilsvarer to av tre kroner av hele utgiftsøkningen på strøm. Tilsvarende tall for bensin- og dieselbilister er null, sier Handagard"

Ingen må fortelle Handagard at vi faktisk lader omtrent gratis eller til negativ kostnad grunnet måten strømstøtten er utformet; om ladingen times til døgnets rimeligste timer.  :laugh:

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2022/09/13/195870820/elbil-mot-fossil-naf-krever-bensinstotte

Som eksempel ladet jeg i natt kl 01:00-03:00 opp Carveren etter 48 #bomfrie km. Smartlife appen viser at det gikk med 3,25 kWt og siden ladestyrken er 2 kW blir det 2 kWt til 400,48 øre og 1,25 kWt til 413,13 øre. Med strømstøtten blir det 73 øre eller 1,5 øre/km. Eller 94,5 øre/kr av ladingen støttet av staten.  :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Øystein16

Du kavar på :) . Me har ein bensinhybrid som dekkjer alle våre transportbehov med bil i tillegg til ulike behov for dei andre husstandane i familien. Bilen er sju år. Straumstøtta vår for august tilsvarar halvtanna til to år med bensinforbruk.

elektrolux

#2
Nok en gang viser NAF manglendeforståelse for måten strømstøtten fungerer:

https://dinside.dagbladet.no/motor/ekstremt-mye-billigere/77166759


"8000 kroner dyrere
Naf har også regnet ut hva kostnaden vil være dersom spotprisen på strøm kommer opp i 12 kroner per kWh når kulda setter inn. Da tar faktisk staten en enda større andel av laderegningen din. Med så høy pris dekker strømstøtten over 80 prosent av elbiladingen, ifølge NAF."


"Dessverre" må forbrukere selv dekke en større andel av strømregningen dess dyrere strømmen er; ikke motsatt slik NAF framstiller det.

Skulle derimot månedsnittprisen øke vil strømstøtten øke, og klarer vi å lade når strømprisen bikker under strømstøttesatsen som igjen er avhengig av månedsnittprisen kan vi glede oss til neste strømregning.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Vidar_S

Sitat fra: elektrolux på torsdag 15. september 2022, klokken 05:29
Nok en gang viser NAF manglendeforståelse for måten strømstøtten fungerer:

https://dinside.dagbladet.no/motor/ekstremt-mye-billigere/77166759


"8000 kroner dyrere
Naf har også regnet ut hva kostnaden vil være dersom spotprisen på strøm kommer opp i 12 kroner per kWh når kulda setter inn. Da tar faktisk staten en enda større andel av laderegningen din. Med så høy pris dekker strømstøtten over 80 prosent av elbiladingen, ifølge NAF."


"Dessverre" må forbrukere selv dekke en større andel av strømregningen dess dyrere strømmen er; ikke motsatt slik NAF framstiller det.

Skulle derimot månedsnittprisen øke vil strømstøtten øke, og klarer vi å lade når strømprisen bikker under strømstøttesatsen som igjen er avhengig av månedsnittprisen kan vi glede oss til neste strømregning.

Det NAF prøver å si (selv om det kunne vært skrevet bedre) er at de 87,5 ørene som ikke inkluderes i beregningen av strømstøtte vil utgjøre en mindre andel av total strømpris jo høyere snittprisen i måneden er. Så jo høyere strømprisen (snittprisen) er, jo større prosentvis andel av den totale regningen (inkl "grunnbeløpet på 87,5 øre) vil dekkes av strømstøtten. Men ja, forbrukere vil i kroner og øre antakelig få en høyere regning (om man ikke senker sin egen snittpris), så det er ikke noe alle nødvendigvis vil juble for.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA