Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jekkepunkter?

Startet av Blåmann, tirsdag 16. oktober 2012, klokken 12:42

« forrige - neste »

Blåmann

Opplevde for leden dag at ladelampen plutselig lyste på 55% på vei fra Lierskogen til Oslo. Startet med 80% på Lierskogen. Hva kan dette skyldes? Vanligvis starter jeg med 100% på Lierskogen og lader i Oslo, da på ca. 65-70% igjen på batteriene. starter hjemreisen med 100% og har ca. 50-60% igjen når jeg kommer hjem.

Hva kan det skyldes at lampen den ene dagen begynte å lyse så tidlig? Effekten ble også meget dårlig, omtrent slik den blir når lampen lyser på 25-30% ellers.
Peugeot 106 electrique

hkaspenberg

Auda! Jeg regner med at du ikke har noen form for overvåking av batteriene? Mest sannsynlig har en eller flere blokker tatt kvelden.  ::)

;-// Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Blåmann

Ai, ai, ai.....
Korrekt, har ingen overvåking av batteriene. Dette har verken skjedd før eller siden, men du har sikkert rett. Ville jeg ha merket at effekten (kraft og fart) ble svekket om dette stemmer? Bilen går jo egentlig helt greit den.
Peugeot 106 electrique

Lynvingen

"Hverken før eller siden"? Betyr det at bilen nå er tilbake i normalt gjenge?
Isåfall ville jeg satt det på kontoen for uregelmessig lading akkurat den dagen, og kjørt videre inntil problemet gjennoppstår..selvom det hele høres rart ut.

Om det har gått en eller flere blokker vil nok ladelampen komme på sånn omtrentlig samme sted (55%?) hver gang, så vil du etterhvert oppleve en kontinuerlig forrverring ettersom det blir mer press på de øvrige batteriene og flere blokker kan gå. Det eneste som er sikkert er at et batteriproblem ikke blir bedre!

Om problemene fortsetter kan jeg anbefalle Elbilmek (hvis de har fått tak i nye lokaler), da behøver det ikke bli ekstremt dyrt og du får sannsynligvis en meget bra bil tilbake. Det har nok maksimalt gått 4-6 blokker, og da ser du på en kostnad oppunder 20K alt inkl.
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

hkaspenberg

Jeg fikk ikke med meg "denne ene dagen". Hvis problemet kun skjedde denne ene dagen kan du f.eks. ha et kontaktproblem et eller annet sted mellom batterikassene eller mellom en eller annen enkeltblokk inni en av kassene. En slikt problem kan gi midlertidig overgangsmotstand og spenningsfall ved belastning som får spenningen til å gå under grensen (100V var det vel) som får styreelektronikken til å tenne ladelampa. Du bør ta deg en tur til verksted å få sjekket opp dette hvis du ikke har mulighet til å gjøre dette selv.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Elmo

Sitat fra: Blåmann på fredag 28. september 2012, klokken 09:17
Ville jeg ha merket at effekten (kraft og fart) ble svekket om dette stemmer? Bilen går jo egentlig helt greit den.

Svaret på det er JA. Komputeren er lite intelligent. Når ladelyset først har kommet på (som er ved 100volt) så begrenser den kraft og fart selvom spenningen kommer tilbake etterpå.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Blåmann

Sitat fra: Lynvingen på fredag 28. september 2012, klokken 10:10
"Hverken før eller siden"? Betyr det at bilen nå er tilbake i normalt gjenge?
Isåfall ville jeg satt det på kontoen for uregelmessig lading akkurat den dagen, og kjørt videre inntil problemet gjennoppstår..selvom det hele høres rart ut.

Om det har gått en eller flere blokker vil nok ladelampen komme på sånn omtrentlig samme sted (55%?) hver gang, så vil du etterhvert oppleve en kontinuerlig forrverring ettersom det blir mer press på de øvrige batteriene og flere blokker kan gå. Det eneste som er sikkert er at et batteriproblem ikke blir bedre!

Om problemene fortsetter kan jeg anbefalle Elbilmek (hvis de har fått tak i nye lokaler), da behøver det ikke bli ekstremt dyrt og du får sannsynligvis en meget bra bil tilbake. Det har nok maksimalt gått 4-6 blokker, og da ser du på en kostnad oppunder 20K alt inkl.

Peugeot 106 electrique

Blåmann

"Hverken før eller siden"? Betyr det at bilen nå er tilbake i normalt gjenge?
Isåfall ville jeg satt det på kontoen for uregelmessig lading akkurat den dagen, og kjørt videre inntil problemet gjennoppstår..selvom det hele høres rart ut.

Bilen er og har vært tilbake i daglig drift, uten tenning av ladelampe, etter den beskrevne hendelsen. Jeg har ingen anledning til å sjekke noe som helst på bilen selv, så derfor velger jeg å fortsette bruken som vanlig.
Peugeot 106 electrique

hkaspenberg

Sitat fra: Blåmann på onsdag 03. oktober 2012, klokken 13:40
"Hverken før eller siden"? Betyr det at bilen nå er tilbake i normalt gjenge?
Isåfall ville jeg satt det på kontoen for uregelmessig lading akkurat den dagen, og kjørt videre inntil problemet gjennoppstår..selvom det hele høres rart ut.

Bilen er og har vært tilbake i daglig drift, uten tenning av ladelampe, etter den beskrevne hendelsen. Jeg har ingen anledning til å sjekke noe som helst på bilen selv, så derfor velger jeg å fortsette bruken som vanlig.

Da kan du regne med at det smeller en vakker dag og utgiftene kan bli så store at det ikke lønner seg å reparere. Det er bedre å være preventiv, så jeg anbefaler sterkt at du tar kontakt med verksted (Elbilmek eller Enviro Nesbru) og la dem ta en kikk på bilen.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

elektrolux

Det spørs om de klarer å finne ut hva som har skjedd.

Tror det er bedre å montere batteriovervåkning, så har du stålkontrol med batteriet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA