Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: mattlakk eller metallic?

Startet av Aubi, tirsdag 17. februar 2015, klokken 14:10

« forrige - neste »

Aubi

Hei,
Som god rookie jeg er så ønsker jeg å få en raks oversikt over alle gadgets etc jeg må og bør kjøpe for å få en best mulig opplevelse av min nyinnkjøpte Nissan Leaf.

Jeg har allerede reagert på de kiipe gummimattene som følger bilen. hvor finner jeg noe annet, samt eventuelt noen stoffmatter for sommersesongen.

På forhånd takk!

Ssseee

Gratulerer!

Jeg kjøpte stoffmatter hos Nissan første dagen etter jeg fikk bilen, kostet ikke mye.

Dersom du har mulighet for lading på 16amp ville jeg absolutt kjøpt raskere lader uten kladd. Har Charge amps sin, og skjønner ikke hvordan jeg klarte meg uten. Ladetiden reduseres betraktelig.

Dersom du bor et sted med Dab-dekning ville jeg også kjøpt Tiny C2+ til 700kr. Skikkelig god lyd når den er tilkoblet Aux, m y e bedre enn kvaliteten på FM , som skuffer i Leaf'en.

Dette er mine anbefalinger  ;)
2015 Kia Soul

emil

OBDII-Blåtann adapter + LeafSpy på android (OBDII-WIFI + LeafStat på iOS) for mer detaljert info om batteri, temperaturer og forbruk.

Litt avhengig av hvor i landet og hvor du planlegger å lade vil en justerbar ladekabel som f.eks Charge-Amps være fin, også en Type2-Type1 kabel hvis det blir lading fra nye ladestolper.

Skjøteledning for lading på litt utilgjengelige steder (Må være 2.5mm2 kabel, f.eks Biltema nr 46188).


Trekkoppbil

Det man må ha:
-Varseltrekant og refleksvest.

Det man bør ha:
-Leaf spy pro som nevnt tidligere i tråden. Jeg forstår ikke hvordan man kan klare seg uten.
-LadeNå-appen, som viser ladepunkter om den er på nett.
-Vinterhjul.
-Ladebrikker fra Fortum og Grønn kontakt, eller hva som er aktuellt i ditt området.
-Krafigere usb-strøm. Det er kun ett usb-uttak i bilen, og det er ikke så kraftig.
-Ladekabler og EVSE etter behov. Portabel EVSE med justerbar strøm er bra å ha, men har man en som støtter kun 16A, så vil den fungere i de fleste tilfeller. Du kan kjøre 16A over 1,5 mm skjøteledning, dersom den ligger fritt og ikke er kveila sammen. Hjemme i garasjen er det greit å ha en EVSE på en fast plass, som er klar til å plugges i bilen. Har du 6kW lader i bilen, kan det være nyttig med 32A EVSE i garasjen. Noen vil gjerne ha med seg ulike adaptere til å plugge i ulike 3-fasekontakter rundt-omkring, der det kan være mangel på Schuko, eller man skal ha mer enn 16A, men det kan være litt sært behov.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA