Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: El bil eller ikke

Startet av Lars J, fredag 19. oktober 2012, klokken 13:16

« forrige - neste »

Lars J

Hei

På forumet under Leaf er det ei ønskeliste med endringer for neste modell.

Ein ting eg faktisk har sakna er 230 V 50 Hz uttak i bilen. Ytelsen på uttaket burde vore i størrelseorden 2-3 kW (minst 10 Amp, gjerne 16 Amp), slik at eg kunne brukt denne til elektrisk verktøy, vannkokar, o.l.
Hadde vore veldig galant å komme med Thinken på "skogsoppdrag" (fyringsved), og få benytta el.kjedesag.
Tenk også kor greidt å ha 230 V tilgjengeleg på campingtur!

Veit at enkelt alternativ er eit (bråkete) bensinaggragat, andre vil kanskje foreslå omformar som ein får på Biltema eller CO med tilkopling til 12 V systemet, men dette blir for pusslete.

Det er jo kraftig omformar i bilen, den til hovedmotoren! Antar at det er heilt uaktuelt å kunna modifisera denne til å forsyna 230 V stikkontakt (krever vel bl.a. ein skikkeleg brytar mellom omformaren og motoren slik at ikkje motoren går samtidig).

Det kunne vore kjekt med eit fast opplegg i bilen med 230 V stikkontakt, men alternativet er portabel enhet.
Dei fleste (alle?) elbilane har elektrisk varmeapparat på typisk 2-3 kW. Denne kretsen burde det vel vore mogeleg å bruka.
Dvs portabel enhet med tilkopling "varmekursen" med spesiell stikkontakt/støpsel (DC frå hovedbatteriet inn), vekselrettar, og 230 V 50 Hz stikkontakt uttak.
Ein slik portabel enhet kunne jo vore uavhengig av bilmodell/type, forutsatt at den håndterer ulike DC-spenningar inn. Einaste ekstra er då at spenning frå hovedbatteriet må vera tilgjengeleg (enkel sak?)

Kanskje finnest denne på markedet allerede? ::)
Sandnes, Think Classic og TMS

elektrolux

Vekselrettere finnes og brukes i forbindelse med solar anlegg. Det er nok en slik du bør satse på.

Kan skaffe slike fra Tyskland om det er ønskelig.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

#2
DC/AC omformere finnes, men jeg er ikke sikker på om det er noen som kan brukes direkte i Th!nk classic.

Jeg har montert et 114V DC uttak som brukes til lading av mobiltelefon, laptop eller lignende. Ting som tilkobles her være av switch mode typen og fungere på 110-230V vekselstrøm. Uttaket henter strøm fra varmeapparatet og fungerer derfor kun når tenninga er på.

Mulig at http://www.jameco.com/webapp/wcs/stores/servlet/StoreCatalogDrillDownView?rf=1&history=8nngda4p%7CsubCategoryName~Power%2BSupplies%2B%2526%2BWall%2BAdapters%2B%252F%2BInverters%2B%252F%2BDC-to-AC%5Ecategory~456010%5EcategoryName~cat_4560%5EprodPage~15%5Epage~SEARCH%252BNAV%40cz505av0%7Cposition~16%5Erf~1%5Erefine~1%5EprodPage~15%5Epage~SEARCH%252BNAV%40hzl9x370%7Cposition~31%5Erf~1%5Erefine~1%5EprodPage~15%5Epage~SEARCH%252BNAV&position=46&refine=1&langId=-1&catalogId=10001&storeId=10001 har noe som kan tilpasses. Fant ikke noe i farten som klarer mer enn 60V DC inn, men 230VAC 3kW finnes.

En annen mulighet er kanskje å plukke elektronikken ut av et strømaggregat med elektronisk omformer. Tror Honda er størst på slike elektroniske aggregater med sann 50 Hz sinuskurve.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Sitat fra: Lars J på lørdag 29. september 2012, klokken 11:39
På forumet under Leaf er det ei ønskeliste med endringer for neste modell.
Ein ting eg faktisk har sakna er 230 V 50 Hz uttak i bilen.
Burde ikke være et helt umulig ønske det.   I følge denne artikkelen kommer Nissan med det i eNV200, som i praksis er Leaf teknologi i varebil
SitatBatteriet forsyner ikke bare elmotoren, men også et 6 kW strømuttak som jo er en fin egenskap for dem som trenger strøm ute i periferien.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA