Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla aksjer

Startet av bilteknikk, mandag 05. november 2012, klokken 13:29

« forrige - neste »

bilteknikk

Har to el-biler stående som med to forskjellige problem. Den ene får jeg opp en feilkode "field OC". Har funnet ut at dette trolig betyr brudd i viklinger i motoren? Har målt at jeg får 48 volt inn på motoren, men bilen vil ikke gå framover.

Den andre funker greit, men SOC-indikatoren i instrumentpanelet rører seg ikke. Bilen har stått i over en måned med flatt batteri. Måtte lade opp batteripakken med en ekstern 48V lader før den etter hver kunne ta lading med den orginale ladekabelen. Etter en utjevningslading er bilen heilt grei å kjøre, men ingen reaksjon i indikatoren.

Noen tips?

edyrli

Jeg kjenner ikke til feilkoden.
Har du lest ut feilmeldingen med BMS Monitor?
Du kan sjekke SOC på BMS monitor. Hvis den også viser null så er det nok EMS som ikke har kalkulert kapasiteten riktig da du ladet opp med ekstern lader.
Du kan prøve å ha BMS monitor til koblet. Kjøre ned batteriene til du har en hvilespenning på rett under 6V. F.eks. med bruke av elektrisk varme. Da skal du har litt under 40% igjen. Lade opp kun med bilen sin lader og se om SOC rekalibrerer.
Her finner du Hvilke spenninger som tilsvarer hvilken SOC verdier.
http://www.trojanbattery.com/Tech-Support/documents/UsersGuide_0708_English_003.pdf
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

bilteknikk

Hei!
Har hatt BMS monitor tilkoblet og den viser SOC 100% når batteriet er fulladet. MEN, ingen av di individuelle battericellene viser 6V når jeg leser av med BMS monitor. noen ligger på 0V, noen på minus 37 og noen rundt 6. Men hvis jeg måler cellene med et voltmeter, ligger alle rundt 6V. Så jeg tror ikke det er noe galt med batteripakken!

edyrli

Høres ut som det kan være noe feil med EMS boksen ja. Det er en gjenganger på det engelske forumet, men den kan visstnok omprogrameres. Jeg kan ikke hjelpe deg her, men du kan jo snakke med et av Reva verkstedene. (Enviro østlandet/REEL vestlandet).
Hvis du ikke gidder bruke tid å penger på å fikse den så kan du jo kjøpe et eksternt SOC meter å koble på eller bare bruke voltmeter når du kjører.
http://www.ebay.co.uk/itm/48V-Battery-indicator-meter-gauge-tri-colors-for-48Volt-golf-cart-EZGO-club-car-/120886868487?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c256b3a07#ht_2364wt_1037&clk_rvr_id=400149961373
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA