Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Varme til IMIEV

Startet av sla, fredag 05. oktober 2012, klokken 12:49

« forrige - neste »

sla

Hei alle sammen,

Har akkurat bestilt meg en Nissan Leaf, og har behov for litt info vedr. felger.

- Noen som vet vekten på felgene som følger med?
- Hva er typisk vekt på lettmetallfelger som man kjøper via dekkleverandør?

Er foreløpig avventende med å kjøpe vinterdekk fra Nissan forhandler, men dersom felgene er lettere enn "standard" lettmetallfelger så er det vel liten tvil?
Såvidt meg bekjent er krever det mer energi å holde tyngre roterende object i gang enn ett lettere? Det samme gjelder gjelder vel retningsendringer.

Noen som har kunnskap om temaet?
Nissan Leaf 2012 - Ålesund
Siden 29.9.2012 - 44 444km

Griffel

#1
Sitat fra: sla på fredag 14. september 2012, klokken 12:56
Såvidt meg bekjent er krever det mer energi å holde tyngre roterende object i gang enn ett lettere? Det samme gjelder gjelder vel retningsendringer.

Noen som har kunnskap om temaet?
Det krever ikke mer energi å holde tyngre roterende object i gang enn ett lettere, men det krever litt mer å akselerere det til den hastigheten du ønsker.

Sitat fra: Griffel på fredag 14. september 2012, klokken 00:13
Vekten er vel ikke så mye større i kg selv om det er endel i %. Men større vekt krever litt energi. Litt høyere rullemotstand, litt for å akselerer både massen linjert og rotasjon og litt på grunn av øket uavfjæret masse. Det siste kan bety noe om en kjører på vaskebrett, eller vei med mye dumper.
Den totale vektforskjellen bil+last+lettefelger mot bil+last+tungefelger er vel ikke så stor at det blir målbart 1% øket vekt totalt ca. 0,3% økt energiforbruk på rullemotstand. Energien i spinnet i hjulet er en funksjon av vekt og diameter i 2-potens (radien til hjulets tyngdepunkt). Store tunge hjul merkes på tregere akselerasjon, men dersom en holder jevn hastighet vil det nok heller ikke dette være målbart. For en som bremser og akselerer mye har det større betydning. Uavfjæret masse betyr lite på gode veier.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

BE

I beste tilfelle vil jeg tippe du kan rulle et par meter lengre dersom du legger på noen tusenlapper for noen ekstra lette felger. Bortkastede penger med andre ord. Kun teoretisk verdi.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA