Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Råd vedrørende kjøp av C-Zero

Startet av SaxoMann, lørdag 28. juli 2012, klokken 15:33

« forrige - neste »

SaxoMann

Har en ombygd Citroen Saxo (til Litium, bygd av Alternativ Energi). Problemet mitt er at lading ofte ikke starter når jeg kobler til ladekabel (vannpumpa starter heller ikke). Jeg opplever at dette er et problem kun i sommerhalvåret, og tenker at problemet er koblet til høyere utetemperaturer. Tror det er en eller annen temperaturfølsom sak som ikke kobler inn ??? Når bilen har stått en stund, starter gjerne ladingen, men ikke alltid (særlig hvis jeg ikke har kjørt langt). Vannpumpa går alltid når den lader. Opplever også at den lader kortere enn om vinteren, men har tenkt at dette trolig skyldes mindre strømforbruk om sommeren enn om vinteren. Det lille røde lyset i ladeluka lyser når jeg kobler til ladekabelen). Tror heller ikke at det er ladekabelen, siden lading ikke er et problem om vinteren. Snakket litt med Alternativ Energi om dette-de lurte på om dette kunne ha noe med laderen å gjøre, men var naturlig nok ikke sikre. De anbefalte meg også å skru av lokket på ladeenheten (?), det blanke lokket midti motorrommet, og måle om det var 220V her. Det tror jeg det er (ut i fra at lading alltid starter når det er kaldt), men har ikke sjekket enda. Har erfaring med at det er mange gode svar og tips å få på dette forumet, og ønsker innspill til hva jeg bør gjøre for å komme til bunns i dette, slik at jeg får ladet bilen min ordentlig. Har fått forståelse for at feks ny lader er dyrt... :D Måtte ta buss i dag :( Har nå vært ute og kjørt en tur på 2 mil. Det gikk helt fint, merket ikke noe unormalt. Koblet til lader da jeg kom hjem-ingenting skjedde. Skrudde av seksuelt til laderen og sjekket spenningen her. Ingen spenning. Det kommer altså ikke strøm til laderen. Hvorfor ikke??? Regner med at landingen starter igjen om en stund, når den fått stått i fred. Er dette noe BMS-en fra Alternativ Energi trolig forårsaker, eller er det noe annet??? Tips mottas med takk.
Hyundai Kona. Citroen Saxo, Ombygget til litium av Alternativ Energi i Grimstad (solgt). Elektrisk tannbørste. Bor i Asker, på Hvalstad

Pera L

It really sounds like battery temperature sensor is faulty or wrong place. What happend the original sensor? Is it still in the system? It's 3,3kohm normal NTC. How you manage batteries temperature?
Gogglingel: Det høres virkelig ut som batteritemperaturen sensor er defekt eller feil sted. Hva skjedde den opprinnelige sensoren? Er det fortsatt i systemet? Det er 3,3 kohm normal NTC. Hvordan du klarer batterier temperatur?

Elmo

#2
Sitat fra: SaxoMann på tirsdag 26. juni 2012, klokken 11:11
Skrudde av dekslet til laderen og sjekket spenningen her. Ingen spenning. Det kommer altså ikke strøm til laderen. Hvorfor ikke???
Brudd i kabelen er ikke uvanlig, og det at kabelen er mykere om sommeren kan være nok til at brudet blir mere permanent, så jeg ville definitivt sjekket kabelen først.
Enkleste måten å gjøre det er å låne av en annen PSA eier.
Ser du bor på Hvalstad. "cmartin" feks bor i Brusetfaret. Send han en PM. Evt kan du låne av meg, jeg bor på Vettre.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

SaxoMann

Takk for svar. Jeg skal få testet kabelen. Det hadde jo vært kjekt om svaret er så enkelt! Ser forøvrig at Ipaden min har hatt en interessant autokorrektur på mitt innlegg og har "rettet" dekselet til seksuelt...dette gjør kanskje saken mer interessant :D
Hyundai Kona. Citroen Saxo, Ombygget til litium av Alternativ Energi i Grimstad (solgt). Elektrisk tannbørste. Bor i Asker, på Hvalstad

SaxoMann

Da har jeg sjekket kabelen min på en annen bil, og den virket helt fint. Enviro mente at jeg burde få kjørt en diagnose på ladeluka og sjekket om de to kontaktene der er som de skal. De hadde ikke time før jeg skal ut i ferie, så jeg får fortsette søket da. tar gjerne i mot tips og råd! Enviro mente det var mest trolig at det er noe med BMSen fra Alternativ Energi. Usikker på hvordan jeg skal kunne få testet dette. Får ta en prat med Alternativ Energi også.
Hyundai Kona. Citroen Saxo, Ombygget til litium av Alternativ Energi i Grimstad (solgt). Elektrisk tannbørste. Bor i Asker, på Hvalstad

Elmo

#5
Du sa du målte og ikke fant 230v under lokket på Sagemboksen? (til høyre på dette bildet)

Såvidt jeg vet er det ingen sikring mellom ladeluka og punktene på bildet, og videre såvidt jeg vet skal det være 230v der (med kabelen inne og lukket luke) uavhengig av elektronikken forøvrig, så da heller jeg til problem med bryteren eller selve kontaktene i luka.

Kanskje ikke å anbefale å forsøke å koble 230v rett på tilkoblingene,
men kanskje du kan måle om det er kontakt fra punktene til shuko'n på ledningen med luka lukket (altså mens kabelen er tilkoblet bilen, men ikke stikkontakta) ? 

Husk ALLTID å ta ut en hovedsikring før du tar av lokket på Sagemboksen !!!
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

SaxoMann

#6
Jeg målte mellom PH og N. Ingen spenning. Tok ikke ut hovedsikringen...er det bare å dra den ut og så sette den tilbake igjen når jeg er ferdig? Men vil ikke dette bryte spenningen slik at jeg ikke får målt denne?Hva er shuko? Forøvrig tror jeg BMSen fra Alternativ Energi også kan bryte strømmen til sagemboksen, slik at jeg tror dette også er en mulig feilkilde. Sagemen min er i 3000-serien, og har etter hva jeg forstår også en temperatursensor. Kan denne ha blitt overfølsom? Og takk for svar Elmo :D
Hyundai Kona. Citroen Saxo, Ombygget til litium av Alternativ Energi i Grimstad (solgt). Elektrisk tannbørste. Bor i Asker, på Hvalstad

Elmo

Hovedsikringen er bare å dra (lirke/rikke) ut, og sette rett inn igjen. Den bryter batterikretsen men ingenting annet. Det var vel ikke DC-spenningen de skulle måle. Hvis du er forsiktig kan du selvfølgelig holde på oppi det uten å ta ut sikringen, men det er best å la være for kortsluttning i DC-kretsen "smeller" (BTDT).

Jeg ville som sagt målt (ohm'et) mellom PH/N inni boksen og shuko'ens pinner, så du verifiserer at ledning og alt er OK fra stikkontakt og helt inn i Sagem-boksen.

Temperatursensoren kan selvfølgelig skape problemet.


Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

SaxoMann

Hyundai Kona. Citroen Saxo, Ombygget til litium av Alternativ Energi i Grimstad (solgt). Elektrisk tannbørste. Bor i Asker, på Hvalstad

Griffel

#9
Sitat fra: SaxoMann på torsdag 28. juni 2012, klokken 10:58
Hva er shuko?
Schuko. En betegnelse på det vanlige system av Stikkontakt/Støpsel med jord (16 A) som finnes i alle hjem.
(Akronym for Schutz-Kontakt)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

SaxoMann

Takk for svar om shuko. Da lærte jeg noe i dag også! Etter div feilsøking, tror jeg feilen ligger i BMS-en. Har bestilt time hos Elbilmek på Fornebu for å komme videre.
Hyundai Kona. Citroen Saxo, Ombygget til litium av Alternativ Energi i Grimstad (solgt). Elektrisk tannbørste. Bor i Asker, på Hvalstad

SaxoMann

#11
Bilen er på veien igjen! I pur glede over dette, har jeg glemt å kommentere på forumet. Det var som jeg etterhvert mistenkte en duppeditt i det nye overvåkningssystemet fra Alternativ energi som gjorde at ladingen kuttet / ikke oppførte seg normalt. Elbilmek fikset dette i dialog med Alternativ energi :) Håper Elbilmek snart er oppe og går igjen!
Hyundai Kona. Citroen Saxo, Ombygget til litium av Alternativ Energi i Grimstad (solgt). Elektrisk tannbørste. Bor i Asker, på Hvalstad

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA