Hovedmeny

Tesla kollisjon og sikkerhet

Startet av kenlee, onsdag 15. juni 2022, klokken 20:21

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: Hallgrim86 på torsdag 16. juni 2022, klokken 06:06
Sitat fra: kenlee på onsdag 15. juni 2022, klokken 20:21Hei! Lurer litt på hvordan Tesla gjør seg i kollisjonstester. Vurderer en Volvo xc40 som gjør seg veldig godt i kollisjonstester men denne er litt liten, så har tenkt litt på model y istedenfor. Så nylig en xc40 som krasjet i 80km/t frontkollisjon hvor alle i bilen overlevde og gikk ut med kun små skader.

Teslaen er veldig trygg når krasjen først er et faktum. Det skal ikke stikkes under en stol at de er i retten for å avgjøre om ACC er trygt å bruke i USA, og det går strengt tatt ikke så bra.

Det er avdekket ganske graverende sikkerhersbrister - men det finnes mange gode og trygge systemer der ute ellers.

Sjansen for å krasje er nok høyere i Tesla.

Dette er en villedende fremstilling av saken. Hvis de er i retten for ACC, så må jo alle ACC-systemer også behandles på samme måte. Autopilot er ikke autonomi, og akkurat som andre avanserte førerassistentsystemer, så er føreren alltid ansvarlig.

Det er ikke noe belegg for å påstå at det er større sjanse for å krasje i en Tesla. Alle påståtte bevis for dette er faktisk ikke det. For eksempel rapporten fra amerikanske myndigheter som stadig trekkes frem, der myndighetene selv påpeker at man ikke kan trekke slike konklusjoner basert på tallene, blant annet fordi det ikke tar kjørelengde med i beregningene.

Hvis du har en Tesla som kjører 30.000 km i året og en annen bil som kjører 1000 km i året så vil Teslaen i følge disse tallene ha en høyere ulykkesrate hvis den krasjer to ganger, mens den andre bilen bare krasjer en gang. Men da ignorerer man altså kjørelengden. Hvor langt bilen kjører før det skjer en ulykke.

emurof

Sitat fra: Hallgrim86 på torsdag 16. juni 2022, klokken 06:32Du har større sjanse å krasje i en Tesla - kilde

https://www.tu.no/artikler/tesla-har-92-prosent-oftere-skader-enn-fossilbiler-br/484354

Dette er enda et eksempel på villende bruk av data. Man kan til og med lese i artikkelen at årsaken til stor del sannsynligvis skyldes parkeringsskader. Altså at større biler med mer motorkraft har større sannsynlighet for å bulke når de beveger seg i trange områder.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA