Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor ofte trenger man egentlig ta med ladekabel?

Startet av esan, onsdag 03. juli 2024, klokken 09:11

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: OlaM på søndag 28. juli 2024, klokken 12:47
Sitat fra: RJK på fredag 26. juli 2024, klokken 12:03Du har kanskje aldri pakket bilen full med camping-gear eller annet? Aldri stoppet et sted der det ville vært naturlig å lade med nødlader eller AC-lader, og derved ikke måtte fiske den frem fra under all annen bagasje, gjerne i sideveis regnvær og med for langt til nærmeste hurtiglader?

Det har jeg vært ute for, og ja, man kan klare seg uten frunk og uten ladekabel i der, men EN eneste gang med den erfaringen, så hadde nok du og satt frunk som en "must have"-greie! ;)


Har en diger frunk, men har stort sett vært to stk i bilen på ferie med ikke altfor mye bagasje. I tillegg er ofte saktelading på stedene vi stopper en stund, så da er bagasjen ute av bilen uansett. Men kommer sikkert til å pakke den der neste gang, enig med Joccy at det er greit å ha alle biltingene ett sted.
Jupp, det er en god løsning! Enig med @Joccy og deg der!

Dessverre ikke mye plass i bilen min uansett, så det blir utstyr for lading på veien/på campingplass el. tilsvarende, som får plassen foran. Får kanskje og en pose spylervæske der og, og om jeg er snill/flink med pakkingen, varseltrekanten.

Ordning og reda, og det man kanskje plutselig får bruk for selv om man ikke bruker det ofte, er alltids tilgjengelig! Så slipper man styret med å flytte all bagasjen for å få tak i dette!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Bjerknez

Jeg har selv så og si null erfaring med lading andre steder enn hjemme da jeg kun sporadisk har lånt e-UP'en til madammen. Men nå skal jeg snart kjøpe kin første el-bil (Volvo EX30).

Jeg forundrer meg litt over ladehysteriet og hvor mange spørsmål som finnes rundt dette i 2024. Så sant man ikke har heeelt spesielle behov som strengt tatt ikke egner seg med el-bil, så forstår jeg ikke at en random el-bil med 30+ mil kjørelengde skal ha noe problem med å utføre det man ønsker uten at man blir strandet strømløs og sulter ihjel.

Det finnes regelrett ladere over alt. Det er vel snart flere ladepunkter enn det er bensinstasjoner. Å skulle man i ytterste konsekvens klare kunsttykket og gå tom for strøm, så kommer Falk og henter.

Hvis man har en bekymring angående rekkevidde som er faktisk er reell så mener jeg man har valgt bil med for liten rekkevidde. Typisk en VW e-UP som skal brukes til pendling mellom Kirkenes og Kjøllefjord midtvinters.

Jeg skal som nevnt snart få meg en EX30 og er ikke den minste bekymret for rekkevidden. Rekkevidden slik jeg ser den er god nok på de dleste nyere el-biler, så lenge det finnes ladere rundt om. Noe det gjør i 90% av landet.

Å ha med seg en ladekabel er vel greit? Hvor mye plass kan en slik kabel ta?

TB

Stor andel elbileiere har ladekabelen hengende hjemme. Den tas ikke med på daglig basis.

Første generasjon elbiler med rekkevidde ca 10 mil var ladekabelen alltid med. Svært begrenset antall hurtigladere den gang.

Destinasjons ladingen krever egen ladekabel. Hurtiglading har egen kabel.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

vinterdekk

#33
Sitat fra: Bjerknez på onsdag 02. oktober 2024, klokken 04:54Det finnes regelrett ladere over alt. Det er vel snart flere ladepunkter enn det er bensinstasjoner. Å skulle man i ytterste konsekvens klare kunsttykket og gå tom for strøm, så kommer Falk og henter.

Blir litt som med reservehjul dette. Glad jeg hadde det i en tidligere bil, når punkteringen inntraff på en øy med fergeforbindelse. Å vente på bergingsbil ville tatt dager. Men jeg kunne istedenfor bytte hjul og kjøre videre. Jeg har alltid ladekabel med i bilen, og en nødlader under bagasjeromsgulvet sammen med andre verktøy.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

Jeg vil egentlig sammenligne det litt med førstehjelpskit'et. Veldig kjekt å ha med når man en gang får bruk for det, men selvsagt "dauvekt" når det ikke er i bruk.

Men, du vet aldri når du har bruk for det, og når du trenger det men ikke har det med, så er det sårt savnet!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Gadgetman

Var på handletur i går...   
Kjørte fra Molde med 90Km estimert rekkevidde. 
Burde holde godt til Batnfjordsøra hvor eg visste det skulle være en MER lader.   
(Veien er veldig oppgradert, med innblanda Motorvei med 90sone, så strømforbruk blir litt høyere enn før) 
Hadde 40Km estimert da eg kom dit.
Men... Av MER såg eg bare et tomt skjul med tykke kabler stikke opp av betongen. Tybeligvis fjerna for ei stund siden.
Hadde 11Km estimert igjen da eg kom til Øygarden (midtveis mellom KRIFAST og Kanestraum fergekai)   
Eg skulle til Kristiansund for å handle parkett og tvilte på at eg hadde nok strøm til å klare tunnellen eller resten av veien inn til kjøpesentra, derfor omveien. 

Hadde eg hatt med meg nødlader kunne eg ha stoppa ved kontrollstasjonen på KRIFAST og tigga meg til en times lading.(Kjenner de som holder kontroll der, trivelig folk)   

Noen ganger er laderne ikkje der du tror de er, noen ganger er de ute av drift, og noen ganger står det en ford*mrade Pickup der.   
Jamen Ladeappen viser jo status på alle laderne...   
Nei, den gjør ikkje alltid det.   
Opplevde at MER laderne på Digerneset ikkje fungerte. Dønn umulig å starte sesjonen. Telefonsupport sa at det allerede var bestilt tekniker til å se på dem. Men det var ikkje oppdatert i appen.
Eg hadde akkurat nok til at eg turte å kjøre videre til min søsters hus, hvor eg kunne lade. Alternativer ville vært ReCharge ved REMA der. Og de ladeplassene hater eg. (Alt for små, og de forutsetter egentlig at du kjører med front inn. Plundrete som F! å rygge inn Berlingoen. Og dønn umulig å ikkje oppta 2 plasser)   
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

automat

Hvor relevante er egentlig erfaringene fra en 10 år gammel Berlingo?

På en moderne elbil har man ofte mer restrekkevidde etter endt tur enn det en gammel kortrekkeviddebil starter turen med.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

#37
Sitat fra: automat på onsdag 02. oktober 2024, klokken 19:23Hvor relevante er egentlig erfaringene fra en 10 år gammel Berlingo?

På en moderne elbil har man ofte mer restrekkevidde etter endt tur enn det en gammel kortrekkeviddebil starter turen med.
Har vel lite å si hvor lang rekkevidde bilen har med fullt batteri, når man kommer til et sted med ødelagte/ikke-funksjonelle hurtigladere der man hadde planlagt å lade, eller man på slutten av turen blir kastet ut i en omkjøring som gjør at man bommer på disse og andre i området.

Det som er viktig da, er hvor langt man rekker når man innser man er "screwed", om man rekker frem til neste/forrige lader eller om man bør ta seg en rast der det finnes AC-lading. Bare synd om man da ikke kan benytte slike, dersom ladekabelen ligger hjemme!

Som sagt, det blir på samme maåte som å ta med seg ekstra varme klær, noe mat og drikke i tilfelle man blir stående, eller skiftnøkkel etc.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

På en moderne elbil vil det for de fleste være ekstremt sjelden at man har mindre enn 5 mil restrekkevidde igjen. Noe som i de fleste tilfeller vil være nok til å komme til en annen hurtiglader. Det er også lett å sørge at man har mye større marginer enn 5 mil.

På en kortrekkeviddebil er det ikke mulig å sikre seg gode marginer. 5 mil utgjør store deler av bilens rekkevidde. Og det kan være innenfor normalen å kjøre rundt med langt mindre enn 5 mil restrekkevidde.

Derfor er ikke erfaringer fra gamle kortrekkeviddebiler så relevante for dagens biler.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Bjerknez

Med benin/diesel bil er jeg vant med å kjøre ned mot 5 mil gjenstående rekkevidde. Men føler vel ikke jeg liker å dra den lenger enn det...

Med el-bil vil jeg nok ha litt større margin enn dette. Da jeg ikke heeeelt stoler på at den indikatoren er 100% riktig. Ikke kan man bare kjøre og fylle en kanne bensin og fylle på heller. Bilen MÅ hentes av redningstjeneste. Det gjør at konsekvensene blir noe større (og dyrere)

RJK

Sitat fra: automat på torsdag 03. oktober 2024, klokken 10:25På en moderne elbil vil det for de fleste være ekstremt sjelden at man har mindre enn 5 mil restrekkevidde igjen. Noe som i de fleste tilfeller vil være nok til å komme til en annen hurtiglader. Det er også lett å sørge at man har mye større marginer enn 5 mil.

På en kortrekkeviddebil er det ikke mulig å sikre seg gode marginer. 5 mil utgjør store deler av bilens rekkevidde. Og det kan være innenfor normalen å kjøre rundt med langt mindre enn 5 mil restrekkevidde.

Derfor er ikke erfaringer fra gamle kortrekkeviddebiler så relevante for dagens biler.

Kan vel ikke kalle min bil "kortrekkevidde-bil" selv om de fleste moderne biler som satser på lang rekkevidde, legger seg 100+ over min.

Jeg er ikke spesielt bekymret for å kjøre ned mot 5 % rest, men har da opplevd på vinteren å komme farlig nært null, da jeg trodde jeg hadde mer å gå på, mens bilen begynte å fuske på vei til laderen. Tilsvarende det TB opplevde på en test-tur med nye Kona!

Heldigvis fikk den futt tilbake da jeg slo av AC og multimedia, men bilen anslo under 4-5 km restrekkevidde (ville da ikke vise tallet) da jeg ankom "pumpa". Jeg vet ikke hvor mye lengre jeg ville kommet om jeg fortsatt hadde noen km igjen, men ikke spesielt interessert i å finne det ut! ;)

Dette var på vinteren, og ekstra kaldt, og jeg hadde parkert over flere med relativt lite igjen, men trodde jeg hadde mer enn nok igjen til å nå denne laderen. Det var lite aktuelt å koble bilen til der jeg stod, pga 16V-uttaket delte kurs med varmepumpa.

Ja, jeg burde selvsagt stoppet på vei til for å lade ihvertfall noe før jeg satte den fra meg, men måtte rekke julemiddagen, så da fikk det bare stå til. Som sagt, jeg hadde berergnet at det skulle være mer enn nok igjen!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

 
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA