Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 4 seter kontra 2 seter

Startet av Snule, tirsdag 27. november 2012, klokken 08:14

« forrige - neste »

Snule

Hei,

Jeg er helt ny i elbil-verden. Men nå har jeg altså bestilt en rød nissan leaf som jeg skal hente allerede på torsdag!  ;D Jeg har selvsagt litt spørsmål som jeg lurer på noen kan svare på;

1.Er det godt nok å bruke medfølgende ladekabel til å lade hjemme?

2. Jeg forstår det slik at det mest ideelle er å lade til 80% og alltid la det være 20% igjen av batterikapasiteten. Hvordan sikrer man dette? Plugger jeg i kontakten så fort jeg har parkert bilen, eller venter jeg til jeg vil at ladingen skal starte? Lader bilen hele tiden mens man er tilkoblet? Er som dere ser helt grønn på dette feltet :P

3. Hvis man skal være borte noen dager eller uker. Hva gjør man med bilen da? Lar den stå tilkoblet eller ikke tilkoblet? Kan man "overlade" hvis den står tilkoblet stikkontakt ved lengre tid?

4. Bør man kjøre i ecomodus? Når er det lurt å bruke ecomodus?

5. Dersom man kjøper hjemmeladerpunkt, hvilken type er anbefalt og hva blir totalpris inklusive installasjon)

6. Hvor får jeg tak i bomstasjonbrikke (bor i Bergens området)

Dukker sikkert opp flere spørsmål etterhvert. Tusen takk for hjelpen!!! ;D

cra

1: Ja, det holder plenty for min del. Du må evt. vurdere ditt behov for hvorvidt du trenger å lade opp mye etter å ha tømt batteriet. Jeg tipper du ikke vil ha problemer i det daglige. :)

2: Timeren kan la ladinga starte slik at bilen er ferdig ladet til et tidspunkt du bestemmer. Eller du kan gjøre som jeg: Stille start og stopp til samme tid, lading til 80%. Jeg plugger i kontakta når jeg kan, lar bilen lade med en gang, og har dermed alltid fullt batteri (80%) når jeg skal noe sted. :)

3: Det skal gå greit å la den stå tilkoblet.

4: Smakssak. Jeg gjør det; den er litt enklere å justere (ikke så følsom på gassen) i tett trafikk, og skal visstnok bruke noe mindre strøm. Regenerering tar tilbake mer strøm når mulig.

5: Igjen: smakssak. Jeg har bestilt en 6/10&16A kabel som jeg skal ha i bilen, og så monterer jeg den medfølgende kabelen med klumpen fast i garasjen. Kabelen jeg har bestilt koster knappe 6000 kr. De fleste ligger rundt det. elbilhjelpen.no og andre har andre varianter med oppheng for kabel mm.

6: http://www.autopass.no/Betaling/AutoPASS+avtale Mulig du må ringe for å få gratisabonnement til elbil; jeg måtte det hos vegamot.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Mortenmann

Sitat fra: Snule på lørdag 10. november 2012, klokken 22:16
Hei,

Jeg er helt ny i elbil-verden. Men nå har jeg altså bestilt en rød nissan leaf som jeg skal hente allerede på torsdag!  ;D Jeg har selvsagt litt spørsmål som jeg lurer på noen kan svare på;

1.Er det godt nok å bruke medfølgende ladekabel til å lade hjemme?
Ja da, men det går saktere enn en på 16A. Stress å pakke den ned/opp også

2. Jeg forstår det slik at det mest ideelle er å lade til 80% og alltid la det være 20% igjen av batterikapasiteten. Hvordan sikrer man dette? Plugger jeg i kontakten så fort jeg har parkert bilen, eller venter jeg til jeg vil at ladingen skal starte? Lader bilen hele tiden mens man er tilkoblet? Er som dere ser helt grønn på dette feltet :P
Stiller du enkelt inn i bilen. Ber den bare lade til 80% du velger selv når du vil lade, jeg prøver å holde bilen rundt 50% så mye som mulig

3. Hvis man skal være borte noen dager eller uker. Hva gjør man med bilen da? Lar den stå tilkoblet eller ikke tilkoblet? Kan man "overlade" hvis den står tilkoblet stikkontakt ved lengre tid?
Lad til 50% og la den stå utilkoblet. 50% best for batteriet under lagring. Ikke bra å stå 100% over tid

4. Bør man kjøre i ecomodus? Når er det lurt å bruke ecomodus?
Jeg kjører mest i eco, men mange mener det ikke gir fordeler. Lettere å kjøre økonomisk, men kjedeligere:-)


5. Dersom man kjøper hjemmeladerpunkt, hvilken type er anbefalt og hva blir totalpris inklusive installasjon)
Aner ikke. Bygget selv ;-)

6. Hvor får jeg tak i bomstasjonbrikke (bor i Bergens området
Ring bomseskapet)

Dukker sikkert opp flere spørsmål etterhvert. Tusen takk for hjelpen!!! ;D
Lykke til. Gled deg!
SølvLeaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA